A Sólyom után az Air Serbia került légörvénybe

Egymásnak ellentmondó hírek érkeznek az Air Serbia indulásáról. A cégben az arab-öbölbeli dúsgazdag Etihad szerzett kisebbségi tulajdont, mégis kétséges, hogy elindíthatja október végén első belgrádi járatát.
Napi.hu, 2013. október 16. szerda, 16:09
Fotó: Napi.hu

Nem kellett sokat várni arra, hogy a magyar Sólyom légitársaság fizetésképtelensége után egy másik hasonló régiós kísérlettel, az újjászervezett szerb légitársasággal kapcsolatban is gondok merüljenek fel. Sinisa Mali, az szerb miniszterelnök első helyettesének tanácsadója kénytelen volt cáfolni azokat a pletykákat, amelyek szerint gondok lennének az Air Serbiának ígért kormányzati finanszírozási garanciák teljesítésével.

A belgrádi kormány fejlesztési alapján keresztül nyújt garanciákat a néhai JAT jugoszláv légitársaság átalakításával létrejött (és átkeresztelt) Air Serbiának, ám sajtóhírek szerint Sasa Radulovic gazdasági miniszter nem írta alá az erről szóló szerződést. Az aláírások meglesznek, a kormány a héten tárgyal az ügyről - mondta Mali a Blic című lapnak. Ez azonban nem az egyetlen gond, ami a vállalattal kapcsolatban felmerült.

Repülhet vagy nem repülhet?

Belgrádi kormányhivatalnokok megesküdtek arra, hogy az Air Serbia első Belgrádból induló járata fel fog szállni október 26-án. Ezzel kapcsolatban kétséget ébresztett az Európai Unió illetékes szervezetének augusztusi figyelmeztetése, miszerint a vállalat elveszheti az európai légtérre szóló repülési jogát, mivel menedzsmentje az EU-n kívüli kezekbe került. A cégben az Arab-öböl országainak feltörekvő légitársasága, az Etihad szerzett 49 százalékos részesedést.

Mali szerint a szerb kormány és a külföldi befektető szerződése fikarcnyit sem sérti az európai repülési szabályokat: a megújult nemzeti légitársaság többségi szerb tulajdonban maradt, az igazgatóság tagjainak többségét is Belgrád delegálja. A tanácsadó elmondta, hogy a válaszoltak az Európai Bizottság ezzel kapcsolatos levelére, amire nem kaptak viszontválaszt. A hallgatást belenyugvásként értelmezik.

Bántják a szerb sólymot

A Blic úgy tudja, hogy számos külföldi légitársaság európai uniós tisztviselők segítségével igyekszik megakadályozni az Air Serbia elindulását. Erre a lapnak nyilatkozó szakértők szerint az a magyarázat, hogy a szerb légitársáság minden bizonnyal a régió vezető szereplője lesz polgári légi közlekedésben.

Az Etihaddal kötött szerződésnek köszönhetően az Air Serbia tudja a legjobb, legrövidebb összeköttetést kínálni Belgrád, illetve egész Európa és Ázsia, valamint az Egyesült Államok között.

HOZZÁSZÓLÁSOK