Rekordévet zárt a Magyarországnak is fontos tengeri kikötő

A közép- és kelet-európai ipar számára is kiemelkedően fontos antwerpeni kikötő rekordévet zárt 2018-ban, leginkább a konténeres szállítás erősödött.
Vég Márton, 2019. január 18. péntek, 10:32
Fotó: Pixabay

Minden téren rekordévet zárt az antwerpeni kikötő, a legnagyobb belgiumi gazdasági övezet sorrendben hatodjára szárnyalta túl előző évi teljesítményét - írta az iho.hu. 2018-ban 235 millió tonna áru fordult meg a kikötőben, ez az előző évhez képest 5,1 százalékos növekedést jelent. A nagyszerű eredmény alapja, hogy minden árunemnél növekedést könyvelhettek el maguknak az antwerpeniek.

A szaklap cikke szerint legnagyobb mértékben a konténeres szállítás erősödött. Itt a 130 millió tonnás, illetve tizenegymillió TEU teljesítmény 5,8 és 5,5 százalékos növekedésnek felelt meg. A 76,5 millió tonna folyékony és 12,8 millió tonna ömlesztett áru rendre négy és fél és öt százalékkal több a 2017. évinél. Darabáruból 15,6 millió tonna fordult meg a kikötőben 2018-ban, ez másfél százalékos növekedés az egy évvel korábbi forgalomhoz képest.

Európa második legnagyobbja és a kontinens legkiterjedtebb integrált kémiai ipari gócpontja is itt található. A kémiai ipar fontos szereplői (Borealis, INEOS, Nippon, Sea-Mol és Oiltanking/AGT) 2018-ban kétmilliárd euró (640 milliárd forint) nagyságrendű beruházásokat hajtottak végre a területen. A Világgazdaság írta arról, hogy központi elhelyezkedésének következtében Antwerpen jó előfeltételeket kínál a nemzetközi áruforgalom indulási és érkezési útszakaszai számára, és már ma is a közép- és kelet-európai ipar fontos import- és exportkikötője, miközben erősödik a kereslet az intermodális összeköttetések iránt.

A gazdasági lap cikke szerint Antwerpenen keresztül a legkülönbözőbb javak érkezhetnek Magyarországra, illetve szállíthatók el innen: acél, gépek, daruk, vasúti kocsik, szélturbinák, vegyi és petrolkémiai áruk, konténerek, valamint gépjárműipari termékek. A Hupac nemzetközi hálózatfenntartó cég 2018. szeptember 11-i hatállyal Antwerpen, Bécs és Budapest között heti kétszeri körforgásban egy új közlekedési útvonalat vett fel hálózatába.

A világ tíz legnagyobb konténerszállító kikötője közül hét a Kínában van - a Journal of Commerce 2017-es a "Top 50 legnagyobb kikötő a világon" rangsora szerint - írta a trans.info portál. A rangsort a sanghaji kikötő vezeti. Az európai kikötők közül a legjobban fejlődő a rotterdami kikötő lett, ezen kívül Antwerpen, Hamburg, Bréma, Valencia, Felixstowe (Egyesült Királyság) és Pireusz (Görögország) szintén felkerültek a világ legnagyobb kikötői közé.

HOZZÁSZÓLÁSOK