Bebizonyosodott: a magyar autósoknak fájt a legjobban

Az elmúlt hét nem volt túl örömteli az autósok számára, hiszen mind a gázolaj, mind pedig a benzin két lépcsőben drágult. Ezért nagy részt a hurrikánok tehetőek felelőssé, így viszont érdekes, hogy miért a magyar árak emelkedtek az egyik legnagyobb mértékben Európában.
Szász Péter, 2017. szeptember 15. péntek, 19:07
Fotó: Reuters

Míg szeptember 4-én még 345 forint volt a benzin literenkénti ára itthon és 341 a gázolajé, 11-én már közel 358 és 350 volt az átlagár. Mint azt lapunk megírta, az emelés oka nagy részt az volt, hogy a Harvey hurrikán miatt több finomító leállt az USA-ban, ezért megnőtt a kereslet az európai finomítók termékeire.

Ennek ellenére a magyar üzemanyagok drágultak az egyik legnagyobb mértékben az Európai Unióban. A benzin esetében csak Luxemburgban volt nagyobb az áremelkedés mértéke, a gázolaj pedig csak Nagy-Britanniában drágult jobban.

Mivel szeptember 4-11 között a dollár a forinttal szemben is nagyjából úgy viselkedett, mint a régiós devizákhoz, vagy akár az euróhoz képest, ez nem lehet magyarázat. Ugyanígy nem volt komoly kilengés a forint és az euró viszonyában sem.

Euróban számolva egyébként a benzin 4,1 centtel (12,6 forint), a gázolaj 2,8 centtel (8,5 forint) drágult.


Óriási különbségekre ugyanakkor nem kell gondolni, a 28 uniós országban átlagosan 1,4 centtel (4,1 forint) drágult a benzin és 1 centtel (3,2 forint) a gázolaj. Voltak olyan országok is egyébként, ahol kis mértékben csökkent az ár.

Nem volt olyan piaci hatás, vagy olyan hír a Mollal kapcsolatban, amely indokolná a nagyobb magyarországi emelést - mondta Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője a Napi.hu-nak.


Hasonlóan vélekedett Kovács Bálint, az Equilor Zrt. senior elemzője is, aki megerősítette, hogy a finomítói árak valóban emelkedtek.

Így vagy a Mol emelte a nagykereskedelmi árrését, vagy ami valószínűbb, inkább a magyar kutak döntöttek úgy, hogy picit felfelé korrigálják az áraikat. A magyar üzemanyagok ugyanis egyáltalán nem számítanak drágának Európában. Még az emelés után is a benzin a 7. legolcsóbb a gazolaj pedig a 11. a 28 tagú unióban.

A Magyar Ásványolaj Szövetség egyébként nem tud tömeges kiskereskedelmi árrés-emelésről, de lehet, hogy a cégek most látták elérkezettnek az időt egy kisebb emelésre.

A magyar jövedéki adóról jövő péntekig hoz döntés a Nemzeti Adó- és Vámhivatal. A brent olaj ára az elmúlt 2,5 hónapban inkább 50 dollár felett állt, így nem valószínű, hogy emelkedne az adó.

Romániában emelés jön
Szeptember 15-től literenként 0,16 lejjel, október 1-től pedig ugyanennyivel fog nőni a jövedéki adó, így lényegében literenkénti 0,32 lejes (21 forint) emelkedésről van szó. A kormány közölte, azért döntöttek a lépcsőzetes növelés mellett, hogy az intézkedés ne okozzon sokkhatást a piacon, és a fogyasztás ne essen vissza. A hatóságok arra számítanak, hogy a jövedéki adó emelése nem fogja befolyásolni jelentősen az üzemanyag árát. A kormány közleménye szerint az üzemanyag árában az adók és illetékek aránya Romániában az uniós átlag alattiak, ezért volt indokolt a növelés.

Így a magyar üzemanyag a mostani átlag feletti emelkedés ellenére is vonzó marad Európában, illetve ami ennél is fontosabb, a régióban.

HOZZÁSZÓLÁSOK