Bukás a focivébé - Európából nézve

Könnyen lehet, hogy a hirdetők nézőpontjából bukást hoz a labdarúgó-világbajnokság legalább két okból. Egyrészt mert sok az esemény kínai szponzora, másrészt a helyszín, Oroszország miatt. Persze van „megoldás” a problémára, de az nem jó hír az európai focirajongóknak.
Komócsin Sándor, 2018. június 24. vasárnap, 11:58
Fotó: Pixabay

Oroszországban az elmúlt fél év focivébé előtti visszaszámolásról szól. Számos nyilvános helyen mutatták az arra járóknak, mennyi van még hátra a világra szóló eseményig. Emellett megjelentek a világbajnokság szponzorainak logói és reklámjai, amelyek emlékeztethették az embereket arra, milyen nagy összegek mozognak a labdarúgás háza táján. Mi a gond ezzel - teszi fel a kérdést a CNN Money.

Ami a megszokott támogatókat illeti, semmi. A Mcdonald"s, a Visa, a Coca-Cola és a Budweiser hirdetései ismert látványt kínálnak, ám melléjük felsorakozott egy sor kínai vállalat, amelyek semmit sem mondanak az európai, latin-amerikai, közel-keleti vagy afrikai futballrajongóknak. Az ingatlanfejlesztéssel foglalkozó Wanda, a Hisense elektronikai gyártó, a Mengniu tejtermékcég egyáltalán nem ismertek, talán a Vivóról hallottak már, mert mobiltelefonokkal foglalkozik.

Viszik a nagyját

A médiatervezéssel foglalkozó Zenith becslése szerint a világbajnoksághoz kapcsolódó világszintű szponzori kiadások teljes évi 2,4 milliárd dolláros összegének harmadát a kínai vállalatok költik el. Az ebből fizetett reklámok jól rezonálhatnak a kínai fogyasztóknál, ám elveszik a helyet az európai vásárlók szeme elé való hirdetésektől, azaz letarolják a piac egy részét - véli Simon Chadwick, a University of Salford sportmarketing-professzora.

A magyarázat egyik része a FIFA 2015-ben kirobbant korrupciós botrányában keresendő. Emiatt sok nagy márka igyekszik távolságot tartani a foci világszervezetétől, amelyben korábban értékes partnernek láthatott. A másik gond a helyszínnel, Oroszországgal lehet. Az oroszok beavatkoztak az ukrán belpolitikai forrongásba 2014-ben, aminek vége a Krím félsziget elcsatolása és a Délkelet-Ukrajnában máig tartó polgárháború lett.

Ezért aztán a legnagyobb márkák igyekeznek távolságot tartani attól, hogy közük legyen Oroszországhoz - fejtegeti Steve Martin, az M&C Saatchi Sport and Entertainment vezérigazgatója. Vállalata 2006 óta dolgozik együtt a Coca-Cola megjelenésén az egymást követő világbajnokságokon.

Semmitmondó nyilatkozat

A CNN megpróbálta kideríteni, mit gondolnak erről maguk az érintett vállalatok, a Visa, a McDolnald"s, a Budweiser és a Coca-Cola. A kérdés egyszerű volt: tervezik-e háttérbe szorítani Oroszországot a vébékampányaikban? Választ csak a Budweisertől kaptak, és az sem ment túl az általánosságokon.

Támogatási politikánk lényege, hogy nem minősíti egyetlen kormány tevékenységét vagy bármilyen politikai aktivitást - írták. Ehelyett az a céljuk, hogy összehozzák az embereket és megünnepeljék az élet legnagyobb pillanatait.

Hátsó szándék?

A FIFA nem írt alá szerződést új nyugati szponzorral 2011 óta. A nyugati cégek várhatóan nem lesznek sokkal lelkesebbek négy év múlva sem, miután a 2022-es világbajnokság Katarban lesz, amelyet civil szervezetek azért bírálnak, mert nem tettek eleget a vébélétesítményeken dolgozók testi épségének védelméért a hőségtől és a balesetektől.

Jobb helyszínnek látszik az Kanada-Mexikó-USA vébé 2026-ban, ám ezt talán egy kínai világbajnokságnak kellene követnie. Martin szerint ez lehet a hosszabb távú célja a kínai vállalati szponzorok megszerzésének.

A fotó forrása: Pixabay

HOZZÁSZÓLÁSOK