Elektromos autózás: komoly figyelmeztetés érkezett

Az elektromos mobilitásra való átállás növeli a károsanyag-kibocsátást a kieli IfW gazdaságkutató intézet tanulmánya alapján, amely szerint az elektromos autózás üvegházhatású gázkibocsátása a jelenlegi németországi energiamix mellett közel háromnegyedével múlja felül a modern dízelmotorokét - írja az MTI.
Szabó Zsuzsanna, 2020. június 21. vasárnap, 10:25
Fotó: Philip Morris

Az IfW (Institut für Weltwirtschaft) elemzése abból indul ki, hogy számos más kutatóintézet tanulmánya szerint az elektromos autók károsanyag-kibocsátása már a jelenlegi energiamix mellett valóban kisebb ugyan a belsőégésű motorokénál, ez a kalkuláció azonban figyelmen kívül hagyja az elektromos áram iránt az elektromos mobilitásra való átállással megnövekedő igényt. A megnövekedett áramkeresletet ugyanis a meglévő energiamixszel lehet csak kielégíteni ahelyett, hogy a megújuló energiaforrásokat a fosszilis energiaforrások kiváltására használnák fel.

A villanyautókra való átállás megnövekedett áramigényét figyelembe véve viszont az aktuális energiamix mellett az elektromos autózás 73 százalékkal több károsanyag-kibocsátással jár, mint a legmodernebb dízelmotoroké - állapítja meg a kutatóintézet.

Eltérő eredmények

A Fraunhofer-Institut für System- und Innovationsforschung és a Heidelberger Institut für Energie und Umweltforschung kutatóintézetek tanulmányai szerint a jelenlegi energiamix mellett az elektormos autózás károsanyag-kibocsátása 15-30 százalékkal kedvezőbb a belsőégésű motorokénál. A Joanneum Research kutatóintézetnek az ADAC autóklub megbízásából készített tanulmánya szerint pedig nagyjából megegyezik.

Németországban a közlekedés felelős a károsanyag-emisszió 20 százalékáért, ami az energiatermelés és a feldolgozóipar után a harmadik legnagyobb kibocsátási forrás.

Csak a személygépkocsik futásteljesítménye 630 milliárd kilométer volt 2018-ban Németországban a szövetségi gépjármű-felügyelet (Kraftfahrt-Bundesamt) nyilvántartása szerint. Az elektromos autók 100 kilométerenkénti átlagosan 15 kilowattórás energiafelhasználásával számolva a teljes átállás 95 terawattórás áramigényt teremtene, ami az 515 terawattórás nettó németországi áramtermelés 18 százalékának felel meg. Ehhez hozzá kell adni még az elektromos autók előállításának a hagyományos autóknál magasabb energiaigényét is.

Így számolt a IfW

Az elektromos autók átlagos károsanyag-kibocsátásának számításakor az IfW azzal a feltételezéssel élt, hogy a megújítható energiaforrások kiépítése a jelenlegi ütemben halad tovább. A zéró-emissziós atomenergia szerepét pedig figyelmen kívül hagyták az áramtermelésben, mivel az 2022-ben kikerül az energiamixből.

A számítások alapján az elektromos autózás károsanyag-kibocsátása mindaddig meghaladja a robbanómotorokét, amíg az energiamixben 20 százalék felett van a fosszilis energiahordozók aránya. Az Európai Bizottság prognózisa szerint a fosszilis energiahordozók aránya még 2050-ben is 40 százalék felett lesz.

Az IfW megállapítása szerint az emissziós mérlegen tehát nem az elektromos mobilitás forszírozásával, hanem a fosszilis energiahordozóknak a megújuló forrásokkal való kiváltásával lehet javítani.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

villam64, 2020.06.22 08:13

Balgaság azt feltételezni, hogy alaperőművek nélkül nincs élet. Az alaperőműveket váltja ki a több ezer decentralizált erőműrendszer a helyi szabályozásával. Helyben termel, felhasznál. A decentralizált erőmű rendszer hővel látja el a falvakban is a lakásokat, fűtés+meleg víz. Ezt alaperőmű nem képes, csak a levegőt tudja fűteni vele. Az alaperőművek így évente közvetve több milliárd CO2 kibocsátásáért felelősek. A kőolajos gépkocsik is közvetve kétszer annyi CO2-t bocsát a levegőbe, mint állítják. Ugyanis megint nem számolják a hasznosítatlan hőkibocsátásukat. Ha 6 liter üzemanyagot elégettek 100 kilométeren a kocsiban, az egyenértékű 1 lakás napi fűtési energiájával. Ha ugyanezt egy decentralizált erőműben teszitek meg, akkor kaptok 18 kWh villamos energiát, és 60 kWh hőenergiát, ami a lakás fűtésére és meleg víz ellátására mehet. Kiesik a lakások fűtési és meleg víz ellátásból eredő CO2 kibocsátás. A decentralizált rendszer önszabályozó. A decentralizált rendszerek ha szükséges felhasználhatják egy más kisegítésére a jelenlegi hálózatot, melynek terhelés csak ekkor lenne, amúgy 000 a terhelésük decentralizált rendszerben.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

LCoder, 2020.06.22 06:59

@atombandi: Mai dízelmotorokról beszélek amiknek a mai környezetvédelmi normáknak kell megfelelniük, nem a 10-20 évvel ezelőtt készítettekről. Volt erről cikk a Totalcar-on, de már nem tudom előkeríteni. A németek pedig persze hogy sok CO2-t termelnek, amikor barnaszén erőművekkel váltják ki az atomot.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

atombandi, 2020.06.21 21:17

@LCoder:
Azert pontositsunk. Nemetorszag egy kimutatas szerint a 4. legtobb CO2-t ereszti a levegobe. Mas kimutatasok is top10-be soroljak. Ennek persze csak egy resze a kozelekedes. Ettol fuggetlenul ez nem sz@r egy 80 millios orszagtol. Azt meg remelem viccnek gondoltad, hogy 8 evente tonkremegy az osszes dizel motor. Akkor sokan Fredi es Beni szinten hajtjak az autoikat. Annak meg kulonosen orulok, hogy eltekintettel a rengeteg akkumulator eloallitasanal a kornyezet szennyezesetol, igy igazan partatlan a hozzaallasod.

A cikk is azt mutatja, hogy vagyalmok vannak, de aztan a szamok a vegen sosem jonnek ki. A nemet energiarak a megujulok ota 30%-kal magasabbak a tobbi orszagenal, pedig halomra vannak "rentabilis" megujulokkal, amik akkor termelnek, amikor senkinek nem kell energia, es akkor nem, amikor mindenki hasznalja. Nem beszelve a legolcsobb szenrol is. Ugy latom aki zold eszmekre adja a fejet, az onnantol nem fog tudni szamolni. Mert a ketto uti egymast. MINDIG.

O1G
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

europeer, 2020.06.21 21:00

Na, erről pofáztam eddig is.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

LCoder, 2020.06.21 19:53

@atombandi: "A poen az, hogy az elektromos autozast ugy adjak el, hogy clean energy meg ilyen hulyesegek, kozben a legszennyezobb, legkartekonyabb kozlekedesi mod lesz meg legalabb 20 evig. Persze allami tamogatassal."
Ez így ebben a formájában max. akkor igaz, ha egyrészt feltételezed, hogy a ma legyártott túltervezett motorok is kihúzzák 20-30 évig mint a 10 éve gyártottak, másrészt ha az elektromos autódat szénerőműből töltöd. Egy autó legyártása kb. annyi CO2-t termel, mint amennyit utána az élete során felhasznál. Na most, ha a ma vett dízeltraktor motorja mondjuk 8 év múlva visszaadja a lelkét a teremtőjének, vagy legalábbis rá kell költeni 1-2 millió forintot, akkor a kutya nem fog ilyet venni. Ez viszont durván megdobja majd a belsőégésű motorral gyártott autók CO2 kibocsájtását, ha a gyártást is beleszámolod.

A másik dolog, hogy a ma legyártott belső égésű motor a teljes életciklusában CO2-t fog pöfögni, míg az elektromos a mindenkori erőműmixből fog tankolni, ami lehet atom, napelem, szél, víz, lehet földgáz vagy akár szénerőmű is.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html