A Bizottság és a fogyasztóvédelmi hatóságok megtévesztő gyakorlatokat tártak fel, amikor átvilágították a hírközlési szolgáltatókat. Az átvilágításból kitűnik, hogy a 207 vizsgált weboldal közül 163 esetében az uniós versenyjog megsértése állhat fenn.

A leggyakrabban azonosított probléma az, hogy az állítólagosan ingyenes vagy diszkont áron kínált csomagok, valójában több ajánlat összekapcsolásából állnak. De gyakori a vitarendezési eljárás hiánya, vagy az a tény, miszerint ezek a weboldalak egyoldalúan megváltoztathatják a szerződéses feltételeket, anélkül, hogy erről a fogyasztót tájékoztatnák vagy a változást megindokolnák számára.

"A fogyasztók minden nap használják mobiltelefon- vagy internet-előfizetéseiket, és fontos, hogy meg tudjanak bízni ezekben a szolgáltatásokban. Ez az átvilágosítás megerősíti azonban, hogy számos ilyen szolgáltatásokat értékesítő weboldal megtéveszti a fogyasztókat azáltal, hogy hamis kedvezményeket hirdet vagy nem szolgáltat teljes körű tájékoztatást, amely lehetővé tenné a megalapozott választást. Bízom abban, hogy a hamis és megtévesztő információkat mielőbb kijavítják annak érdekében, hogy az ágazat teljes mértékben megfeleljen az uniós fogyasztóvédelmi szabályoknak" - magyarázta a jelentést Vìra Jourová, a jogérvényesülésért, a fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős biztos.

A bizottság honlapján nyilvánosságra hozott jelentés főbb megállapításai:

  • Az esetek 50 százalékában a weboldal ingyenesen vagy diszkont áron kínál reklémoz olyan szolgáltatáscsomagot, amelyek valójában több ajánlat összekapcsolásával létrejött csomagok;
  • az esetek 78,7 százalékában a weboldal nem tartalmazta az online vitarendezési platformhoz vezető hiperlinket;
  • a weboldalak 40,6 százalékán nem szerepelt a vitarendezési eljárás leírása;
  • a vizsgált weboldalak 31,9 százaléka egyoldalúan megváltoztathatja a szerződéses feltételeket vagy a szolgáltatás jellemzőit, anélkül, hogy erről a fogyasztót tájékoztatná, illetve lehetőséget biztosítana számára, hogy a szerződést felmondja;
  • a weboldalak 25,1 százaléka nem nyújtott világos és megbízható tájékoztatást a kompenzációs és visszatérítési lehetőségekről, amennyiben a szolgáltatás nem felel meg annak, amit a fogyasztó előfizetett;
  • 27,1 százalék nem tartalmazott egyértelmű és átfogó információkat a szerződés automatikus megújításáról.

Lépésekkel készülnek

A nemzeti hatóságok alaposabban megvizsgálják azt a 163 weboldalt, amelynél az átvilágítás szabálytalanságot tárt fel. Ha a szabálytalanság fennállását megerősítik, orvosolják azt. Valamint a hatóságok - a rendelkezésükre álló nemzeti végrehajtási eljárások alkalmazásával - biztosítani fogják, hogy a weboldalak újra megfeleljenek a szabályoknak.

A Bizottság minden évben kezdeményezi valamely szektor weboldalainak összehangolt átvilágítását. Ennek elvégzéséhez a 30 ország (28 uniós tagállam, Norvégia és Izland) fogyasztóvédelmi hatóságait tömörítő fogyasztóvédelmi együttműködési hálózattól kap támogatást. A hatóságok feladata az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályok érvényesítése az EU-ban.

A fogyasztók tapasztalatai alapján összeállított fogyasztóvédelmi adatok, rávilágítottak, hogy a távközlési ágazat okozta a legnagyobb károkat az emberek.

A fotó forrása: Pixabay.