Új, kötelező autós felszerelésről döntött az EU - elveszik a motorerőt a járművektől?

Az Európai Bizottság úgy döntött, hogy 2022-től minden új autóba be kell építeni valamilyen intelligens sebességszabályozó asszisztenst (ISA-t). Ám hogy ez pontosan mivel jár majd a hétköznapokban, azt annak ellenére is nehéz ma még megmondani, hogy a szabályokon évek óta dolgoznak - figyelmeztet a G7.hu.
K. Kiss Gergely, 2020. október 19. hétfő, 17:13
Fotó: Shutterstock

Az ISA egyes változatai már jó pár éve több új autóban is megtalálhatók, az újdonságot nem a technológia jelenti, hanem annak kötelezővé tétele. A rendszer a GPS segítségével meghatározza az autó helyzetét, az autó kamerái pedig leolvassák a sebességkorlátozó táblákról az aktuális értéket, és annak túllépésekor aktivizálják magukat - olvasható a portálon.

Az egyik megoldás az, amikor az autó a műszerfalon és/vagy hangjelzéssel üzen a sofőrnek, a drasztikusabb verziókban azonban a gázpedált is manipulálják. A fékekhez ugyan nem nyúl a rendszer, de gyorshajtáskor hirtelen elveszi a motorerőt, és a sofőr hiába nyomja a gázpedált, nem tud gyorsítani. Egy másik verzióban vibrálni kezd a pedál a sofőr talpa alatt.

Az övbecsatolás hiányát jelző idegesítő (de hatásos) pittyegés mindennapi tapasztalatából már lehet következtetni arra, hogy milyen a rendszer. Az ISA a jelenlegi formájában viszonylag könnyen kikapcsolható, pillanatnyilag nem kötelező a tényleges használata, és van egy olyan változata is, amikor erőteljes padlógázra a motorerő visszanyerhető. Ez utóbbit leginkább az indokolja, hogy a motorerő elvétele akár veszélybe is sodorhatja az autó utasait, ha például előzés közben lépik át a sebességhatárt.

Az ISA kötelezővé tételével kapcsolatban óriási viták folytak az elmúlt időszakban az autógyártók és a közlekedésbiztonsági szervezetek között (és egyelőre nem is lehet tudni, hogy milyen változatokban lesz kötelező alkalmazni).

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

V0LE, 2020.10.20 21:40

@antitroll: "Azért arra kérnék mindenkit, hogy egyszer számolja ki, mennyit nyer egy tempós gyorsítgatásokkal"

Na azt varhatod, az idiotaknak ennyi esze sajnos nincs. A szamolgatashoz meg hozzatennem a merleg masik oldalat, hogy a par perces nyeresegek mellett ha mondjuk egyszer megallit a rendor, az idoben mennyi es a buntetes osszegenek megkeresese mennyi ido. Par perc miatt kockaztatnak, aztan orakat buknak mar egy sima buntetes miatt is, a belsetet nem is szamolom.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

V0LE, 2020.10.20 21:36

@gondolkoggyunk: "Egy személyautó megelőzése kb 5 másodpercig tart."

Baromsag. Egyszer majd merd le, 5 masodperc alatt legfeljebb egy 30 -al halado traktort elozol meg.

"Egy 90 km/h sebességgel haladó jármű 5 másodperc alatt 125 métert tesz meg."

Autouton 110 km/h a sebesseghatar. A 90 km/h az valami mellekut, de ott sem jellemzo hogy 90 -el elozol, hacsak nem az altalam elobb emlitett 30 km/h -val halado traktort. Ha te 90 -el akarsz elozni, akkor mi a baj? Annyit biztosan enged az elektronika hisz annyi a sebesseghatar. Szoval ha mar okoskodni akarsz, akkor legalabb eletszeru peldaval gyere.

Az sokkal eletszerubb, hogy a sok barom 90 -es sebesseghatarnal 110-el eloz jellemzoen olyat, aki legalabb 85 -el megy, mert neki ugye nagyon surgos es a 85 nem eleg. Na az ilyen barmok miatt kell az elektronikus szabalyozas, ahogy latom te is ebbe a csoportba tartozol.

"Akkor szólj, amikor egy önvezető autó meg mer előzni egy négy számjegű keskeny vidéki úton előtted 65-tel "vágtató" kamiont, vagy utánfutós teherautót."

A kamionosokra pont nem jellemzo, hogy 65 -el mennek amikor 90 a sebesseghatar. Ha kifogsz valami roncsot, ami valoban 65 -el megy, akkor az onvezeto auto szepen beall moge es megfelelo tavolsagbol koveti amig az le nem kanyarodik. Az ut par perccel tovabb tart, te meg kozben nyugodtan tevezel, olvasgatsz, csinalsz amit akarsz, az a par perc plusz nem szamit, viszont biztonsagban celhoz ersz. Megjegyzem teljesen onvezeto auto jelenleg nincs forgalomban. Ha pedig az Auopilot-ra celzol, ott ezt a szituaciot egy egyszeru iranyzelzozessel megoldhatod, balra index es az autod magatol savot valt, majd felgyirsit a megadott maximalis sebessegre es visszatersz az elozendo jarmu ele amikor az mar biztonsagos. Ennyire egyszeru, ehez nem kell meg a sebesseghatart sem tullepned, szoval az elektronikus korlatozas semmilyen problemat nem okoz.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2020.10.20 14:26

@antitroll:
Egy átlagos forgalmú napról legyen szó!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2020.10.20 14:25

Azért arra kérnék mindenkit, hogy egyszer számolja ki, mennyit nyer egy tempós gyorsítgatásokkal (150-180), majd a balfaxok miatti fékezgetéssel tarkított úton (120-130-ra, sőt gyakran 100 km/h-ra), vagy ezzel szemben a folyamatos 130-110 közötti haladással. Mondjuk Siófok és Budapest között... Merthogy nem tudsz igazán tempósan végigmenni!
Elárulom inkább semmit, de lehet, hogy 3-5 percet.
Közben meg növelted a magad, utasaid és a többi közlekedő kockázatát, több üzemanyagot égettél el, a kocsi is jobban kopik. Értelmetlen!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2020.10.20 14:16

@gondolkoggyunk:
A Tapló 130-nál is az, meg 200-nál is.
Nem életszerű amit írsz, mert ezekkel a taplókkal jellemzően nem az autópályán küzdesz, hanem az egyéb közutakon, ahol 90 a megengedett sebesség. Szóval bármennyi lenne a limit, van tartalék birkózni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html