Az adónemet bevezetni szándékozó 11 tagállam - Franciaország, Németország, Belgium, Ausztria, Szlovénia, Portugália, Görögország, Szlovákia, Olaszország, Spanyolország, Észtország - kérésének megfelelően a javasolt irányelv az Európai Bizottság (EB) által a pénzügyi tranzakciós adóról 2011 szeptemberében előterjesztett eredeti javaslat hatályát és céljait követi - közölte a bizottság. Ennek megfelelően megmarad a pénzügyi tranzakció adó által érintett övezethez kapcsolódó valamennyi tranzakció megadóztatását követő megközelítés, csakúgy mint a részvények és kötvények esetében 0,1 százalékos, a származtatott ügyletek esetében 0,01 százalékos adómérték. A 11 tagállam általi bevezetését követően a pénzügyi tranzakciós adó várhatóan évi 30-35 milliárd euró bevételt generál majd - áll a közleményben. (A számok hasonlósága ellenére ez az adó nem ugyan az, mint a Magyarországon bevezetett tranzakciós illeték, mivel utóbbi sokkal szélesebb körre terjed ki - a szerk.)

A csütörtökön előterjesztett javaslat némi módosítást tartalmaz a pénzügyi tranzakciós adóról szóló eredeti javaslathoz képest. Ennek hátterében az áll, hogy az adó az eredetileg tervezettnél szűkebb területi hatállyal vezetik be. A módosítások elsősorban a szabályok egyértelműségét biztosítják, illetve megerősítik az adókikerülés és a visszaélések elleni rendelkezéseket - olvasható az Eu Bizottság közleményében.

A mai javaslattal minden készen áll ahhoz, hogy be lehessen vezetni a közös pénzügyi tranzakciós adót az EU-ban - jelentette ki Algirdas ©emeta, adózásért felelős biztos a bizottság déli sajtótájékoztatóján.

A csütörtöki javaslat az EU pénzügyminisztereinek a múlt hónapban elfogadott azon megállapodása nyomán született meg, amely lehetővé teszi a 11 tagállamnak, hogy megerősített együttműködés keretében folytassák a pénzügyi tranzakciós adó bevezetésére irányuló munkát.

A biztos ennek kapcsán kiemelte: "a tizenegy tagállam szorgalmazta ezt a javaslatot, amely lehetővé teszi számukra, hogy megerősített együttműködés keretében bevezessék a pénzügyi tranzakciós adót. Azt kérem most ezen tagállamoktól, hogy szándékukat megerősítve haladjanak tovább, hozzanak döntést és vezessék be a világ első regionális pénzügyi tranzakciós adóját."

Három alapvető cél

A pénzügyi tranzakciós adó három alapvető cél köré épül. Egyrészt a pénzügyi tranzakciók adóztatására alkalmazott eltérő nemzeti megközelítések számának csökkentésén keresztül az adó javítja az egységes piac működését. Másrészt az adó biztosítja, hogy a pénzügyi szektor igazságos és jelentős mértékben hozzájáruljon az állami bevételekhez. Harmadrészt a pénzügyi tranzakciós adó a szabályozási intézkedéseket is támogatja azáltal, hogy a pénzügyi szektort felelősségteljesebb, a reálgazdasághoz kapcsolódó tevékenységek folytatására ösztönzi.

Az eredeti javaslatnak megfelelően a pénzügyi tranzakciós adót alacsony adómértékkel, széles adóalappal és a pénzügyi szektor áttelepülése elleni garanciákkal vezetik be. Továbbra is érvényesül az "illetőség elve", ami azt jelenti, hogy adófizetési kötelezettség keletkezik minden esetben, ha a tranzakcióban érintett felek bármelyike valamelyik részt vevő tagállamban letelepedett, függetlenül attól, hogy a tranzakcióra hol kerül sor. Adófizetési kötelezettség keletkezik, ha maga a tranzakcióban érintett pénzügyi intézmény a pénzügyi tranzakciós adó területi hatálya alá tartozó tagállamban letelepedett, vagy ha ilyen tagállamban letelepedett fél nevében jár el -olvasható a bizottsági közleményben.

Az adókikerülés elleni további biztosítékként az új javaslat bevezeti a "kibocsátás elvét" is. Ennek értelmében a 11 tagállam valamelyikében kibocsátott pénzügyi eszközök után az azokkal való kereskedéskor akkor is adót kell fizetni, ha a kereskedést végzők nem a pénzügyi tranzakciós adó területi hatálya alá tartozó tagállamokban letelepedettek. Ezenfelül a javaslat immáron kifejezetten a visszaélések elleni rendelkezéseket is tartalmaz - hangsúlyozza a bizottság.

A sajtótájékoztatón a dupla adóztatásra vonatkozó újságírói kérdésekre vonatkozóan ©emeta kijelentette: az adó azt a célt szolgálná, hogy ne legyen dupla adóztatás azokban a tagállamokban, amelyek bevezetik az FTT-t. Ez az eset úgy állhat elő, hogy bizonyos tagállamok ettől függetlenül vezettek be saját adót. A biztos szerint ezért minden ország esetében külön kell vizsgálni a dupla adóztatás kérdését. Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy a tagállamoknak ezen kívül nem kellene újabb, hasonló adót bevezetni.

Nem úgy mint Magyarországon...

Az eredeti javaslatnak megfelelően a reálgazdaság védelme érdekében a pénzügyi tranzakciós adót az állampolgárok és a vállalkozások mindennapi pénzügyi tevékenységére (pl. kölcsönök, fizetési műveletek, biztosítások, betétek stb.) nem kell alkalmazni. Az adó nem lesz alkalmazandó a tőkeemeléssel vagy szerkezetátalakítási műveletek részeként végrehajtott pénzügyi tranzakciókkal összefüggő hagyományos befektetési banki tevékenységekre sem.

A javaslat a refinanszírozási tevékenységeket, a monetáris politikai intézkedéseket és az államadósság-kezelést is lehatárolja. Ennek eredményeképp a központi bankokat és az Európai Központi Bankot, az Európai Pénzügyi Stabilitási Eszközt és az Európai Stabilitási Mechanizmust érintő tranzakciók, valamint az Európai Uniót érintő tranzakciók mentesülnek az adó hatálya alól.