Kitakarítanák az utakról a SUV-okat és társaikat - megérkezett a hadüzenet

Kampány indult az Egyesült Királyságban a SUV méretű autók hirdetéseinek korlátozása érdekében, de vannak olyan szakértők is, akik nemes egyszerűséggel kitiltanák az utakról a túl nagynak és súlyosnak minősülő autókat. Az autóipar képviselői szerint nincs itt semmi látnivaló, lehet továbbhaladni - akár SUV-val is.
Komócsin Sándor, Csernátony Csaba, 2020. augusztus 3. hétfő, 16:11
Fotó: Napi.hu

Badvertising néven új kampány indult az Egyesült Királyságban, amelynek célja, hogy rávegye a kormányt a nagy környezetszennyező autók, elsősorban a SUV-ok (Sport Utility Vehicle - sportcélú haszonjármű) reklámozásának betiltására - írja a BBC. (Az elnevezésben az advertising - hirdetés - és a bad - rossz - szót kombinálták össze.)

A kezdeményezés a dohányzás reklámozását tekinti mintának, amit több lépcsőben teljesen betiltottak, miután feketén-fehéren kiderült, hogy árt az emberek egészségének. Az ügyben nagy vita várható az autóipar képviselői és a szakértők között.

2050-ben nulla?

A kiinduló álláspontok a következők: az autóipar szakmai szervezete szerint a modern SUV-ok sokkal kevesebb káros anyagot bocsátanak ki, mint elődeik, a tudományos kutatók egy része viszont úgy látja, hogy ezek használatának rohamos terjedése veszélyezteti a londoni kormány klímacéljainak elérését.

A kabinet maga ködösít: a kormány szóvivője szerint ambiciózus szén-dioxid-kibocsátási programot indítottak, aminek eredményeként 2050-re nettó nullára csökkentik a közlekedési ágazat szén-dioxid-kibocsátását.

Szaporodnak, mint a sáskák

Az Egyesült Királyságban óriási tempóban nő a SUV-ok eladása. Ma már több 40 százalék az arányuk az új autók értékesítésében. Éles ellentétben ezzel a villanyautók részaránya még mindig elenyésző: a teljesen elektromos autók aránya az eladásokban kevesebb, mint két százalék. Az uniós újautó-piacon az első negyedévben a tisztán elektromos új autók részaránya 7 százalék volt.

Magyarországon szintén kelendőek a SUV-ok. 2020 első félévében a magyar piacon eladott közel 57 ezer új autó 35 százaléka volt SUV, amivel ez az autókategória képviseli a legnagyobb részarányt az értékesítésben. Az alsó középkategóriás autók aránya 22, kisautóké 14 százalékot tett ki.

A The New Weather Institute kutatóintézet és a klímaváltozás megelőzésére gyűjtő Possible jótékonysági szervezet szerint a hobbi-terepjárók sikere agresszív reklámozásukkal magyarázható. A két szervezet attól tart, hogy az átlagos autóknál nagyobb, környezetszennyezőbb SUV-ok eladásának felfutása jelentősen hátráltatja a károsanyag-kibocsátás csökkentését.

Tűnjenek el a városokból!

A Badvertising kampány szervezői szerint az elektromos meghajtás nem oldja meg a SUV-ok problémáját. Ezek az autók ugyanis masszív fékekkel rendelkeznek, hogy meg tudják fogni nagy tömegüket, amelyekből káros részecskék kerülnek a környezetbe. Emellett átlagosnál jóval nagyobb gumijaikkal és szintén nagyobb akkumulátoraikkal fogják az elkerülhetetlennél jóval nagyobb mértékben pusztítani a környezetet.

A városi környezetben különösen károsnak tartják a szakértők a SUV-okat - egy jelentés szerint az Egyesült Királyságban 150 ezer olyan új autó fut az utakon, amely nem fér be a standard brit parkolóhelyekre. A nagyobb autók nehezítik azokat a törekvéseket, amelyek a bicikliseknek és a gyalogosoknak igyekezne több helyet kiszorítani az utakon.

Szigorú korlátok

A Badvertising kezdeményezői azt akarják, hogy tiltsák be a 100 kilométeren 160 grammnál több szén-dioxidot kibocsátó, illetve a 4,8 méternél hosszabb autók reklámozását. Érvelésük szerint tudjuk, hogy milyen kárt okoz az autók károsanyag-kibocsátása az embereknek és a környezetnek, itt az idő, hogy a dohányzáshoz hasonlóan teljes hatósági tilalom alá essen a hobbi-terepjárók reklámozása.

A SUV-ok egyre népszerűbbek az autósok körében - válaszol a felvetésre Mike Hawes, az autógyártók és -kereskedők szakmai szervezetének képviselője. Szerinte hiba kipécézni egy autófajtát csak a nagysága alapján, miután az elmúlt időszakban a meghajtás és a kibocsátás terén is óriási volt a fejlődés az autóiparban. Az ilyen több célra használt autók szén-dioxid-kibocsátása például 43 százalékkal alacsonyabb, mint 20 évvel ezelőtt gyártott elődeiké.

Be kell tiltani, most!

Az önkormányzatok szövetsége viszonyt arra figyelmeztet, hogy a nagyobb autók miatt kevesebb autó fog elférni a parkolóhelyeken, ami azzal jár, hogy kevesebb autós többet fog fizetni a parkolásért és többet kell majd várni a szabad helyekre. Steve Gooding a RAC Foundation közlekedési kutatóintézet szakértője úgy véli, hogy a reklámozás tilalma semmit sem ér. Ha valaki kiad 70 ezer fontot (48 millió forint) ad egy verdáért, az tudja, mit akar, nem a hirdetések alapján dönt.

Jillian Anable a Leed University Transport Studies Unit kutatócsoportjának munkatársa úgy véli, hogy a kormánynak az összképet kellene figyelembe vennie, és ebből az a következtetés adódik, hogy meg kellene fontolni a nagy, környezetszennyező autók betiltását. A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése egyszerű képletet eredményez: minél kisebb és könnyebb autókat használunk, annál kevésbé kell lemondanunk az autózásról.

Az kutatócsoport vizsgálatai azt az eredményt hozták, hogy ha mostantól kitakarítják az utakról a legszennyezőbb autókat, akkor az többet hozna a konyhára a károsanyag-kibocsátás csökkentése terén, mint ha a kormány terét megvalósítva több évtized múlva betiltanák az összes benzin- és dízelmotorral hajtott járművet.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

V0LE, 2020.08.11 10:51

@antitroll: "Ha Te életedhez hozzátartozik, hogy 2 tonnát húzogatsz magad után, akkor Neked szükséged van az erős motorra."

Szoval hiaba van szuksegem erosebb motorra az atlagnal, a te kitalaciod miatt fizessek extra adot. Na persze.

"A másik, hogy magadat átlagosnak tekinted!"

Mivel az is vagyok. Mo -on annyira nem divat komolyabb utanfutokat, lakokocsit huzni, de nalunk igen. Es a cikkben sem Mo -rol volt szo.

"Az M7-esen hiába gyorsulgatsz. 100-ról 140-re úgy 1,5-2 mp-el gyorsabban gyorsulsz, ha nagyon nyomod neki. Ezt megcsinálod 50-szer Siófokig. Nyertél ezzel megint 1 percet!!!"

Az agyad valahol bekattant ennel a gyorshajtas baromsagnal es csak erre tudsz gondolni. Felejtsd mar el a hulyeseged, nem vegsebessegrol hanem gyorsulasrol volt szo. Es nem 100-rol 140 -re, hanem 50-rol 110-re.

"Egyszer számoljál már utána mekkora átlagsebesség különbség kell Siófokig a 105 km-en, hogy nyerjél 5-10 percet!"

Ilyen hulyesegrol eddig csak te beszeltel, szoval talan inkabb olvass vissza es probald ertelmezni amit masok irnak.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Sorathul, 2020.08.11 10:37

@antitroll:
"De a statisztikai adatok is elég egyértelműek."
Jah, akárcsak a KSH adatai. Na ne viccelj!
"Természetesen szükség van erős, magas építésű négykerék meghajtású autókra, ha a rendeltetése ezt kívánja meg."
Igen, de te azért szarrá adóztatnád őket is.

Értem én, hogy szeretnéd, hogy az emberek logikusan és környezettudatosan válasszanak gépjárművet, de ez ebben a világban maximum álom marad számodra.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Sorathul, 2020.08.11 10:31

@antitroll:
Fogyasztásról meg:
Hogyan lehet az, hogy adott egy 160 LE-s pickup 10 literes átlagfogyasztású egy ugyanolyan típus, de 240 LE változata 8 literes átlagfogyasztást produkál? Hmm?
Fogyasztási szokások nem változtak, járt út maximum minőségben romlott (ami éppen emelné a fogyasztást)
De számtalan hasonló példát tudnék neked hozni a teherfuvarozás világából.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2020.08.11 10:19

@V0LE:
Van ezzel pár probléma.
A tonna jele "t". Kis "t". És külön írjuk a "2 t"-át! Ennek megfelelően nem igazán értettem, mit akarsz írni, de most legalább igen.
A másik, hogy magadat átlagosnak tekinted!
Ha Te életedhez hozzátartozik, hogy 2 tonnát húzogatsz magad után, akkor Neked szükséged van az erős motorra.
De hol általános ez? Te vagy az átlagos SUV vásárló?
Nézzél már körül!
Nem erről szól a cikk és én sem erről beszélek!
A most forgalomba kerülő SUV-ok hány %-át használják hasonló célra, mondhatni rendeltetésszerűen? 1-3%? Sőt milyen rendeltetésszerűen? Terepre nem is ajánlják a SUV-nak nevezett izéket, mert csak olyanok, mintha...

Az M7-esen hiába gyorsulgatsz. 100-ról 140-re úgy 1,5-2 mp-el gyorsabban gyorsulsz, ha nagyon nyomod neki. Ezt megcsinálod 50-szer Siófokig. Nyertél ezzel megint 1 percet!!! Ne legyél már komolytalan!
Egyszer számoljál már utána mekkora átlagsebesség különbség kell Siófokig a 105 km-en, hogy nyerjél 5-10 percet! Meg fogsz lepődni... És akkor a közlekedés többi szereplője meglepően zavaró lesz. Minél gyorsabban mennél, minél jobban gyorsítanál...! Talán hajnalban az üres autópályán a békésen szendergő román tréleresek időszakában?
És akkor itt harap a saját tökébe az eb, A gyorsulásaid némileg több üzemanyag fogyasztással járnak.
De ez megint egy olyan mellékvágány amire tereled a szófosásunkat. Itt egy általános jelenségről beszélek!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Sorathul, 2020.08.11 10:11

@antitroll:
Én most nem a cikkel kapcsolatban írtam amit írtam.
Te mentél félre mikor a következőt írtad:
"uj autok gyartasanal megfordult a trend, a gyartok nem az egyre hatekonyabb energiafelhasznalas fele fordultak"
valamint
"150 LE felett iszonyú kemény adókat kellene kivetni a személyautókra."
Ezekreés egyéb nonszenszeidre válaszoltam.
TE se a SUV-okól beszéltél mikor ostobaságokat hordtál össze, hanem általánosan a személygépkocsikról, szóval hagyj fel a ping-pong trollkodással, mert nem méltó a nevedhez.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html