Londoni elemzők: ez vár a közép-európai gazdaságokra

Londoni pénzügyi elemzők szerint a közép-európai EU-gazdaságok az utóbbi hónapokban ellenállóképesnek bizonyultak a német gazdaság növekedésének lassulásával szemben. Ugyanakkor a kilátásba helyezett amerikai vámintézkedések kockázata terheli a térségi növekedési kilátásokat, bár az országcsoporton belül jelentősek a kitettségi eltérések.
Szepesi Anita, 2019. április 25. csütörtök, 18:59
Fotó: Stocksnap

A Bank of America-Merrill Lynch globális pénzügyi szolgáltató csoport londoni kutatási részlege (BofA Merrill Lynch Global Research) csütörtökön ismertetett tanulmányában kimutatja, hogy a térségben a cseh hazai össztermék (GDP) tűnik a legérzékenyebbnek a német gazdasági ciklus változásaira, Magyarország és Lengyelország ugyanakkor erőteljesen túlteljesítő. Ez tükröződik a cég saját GDP-érzékenységi elemzési modelljében is, amely az euróövezet egészének növekedési változásaiból eredő hatásokat méri a közép-európai EU-gazdaságokban - idézi a tanulmányt az MTI.

A modell azt mutatja, hogy az euróövezeti GDP-növekedés 1 százalékpontnyi módosulása Csehországban 1,1 százalékpont, Magyarországon 0,8 százalékpont, Lengyelországban nem egészen 0,6 százalékpont növekedési változást eredményez.

A robusztus hazai kereslet a közép- és kelet-európai EU-térség "természetes erőforrása", és a hozzáadottérték-struktúrák arra vallanak, hogy ezen az összehasonlító mércén a jelenség a nagy, diverzifikált lengyel gazdaságnak kedvez a leginkább. A lengyel feldolgozószektor által előállított hozzáadottérték-tartalom csaknem 40 százaléka hazai végfelhasználói keresletet elégít ki, Csehország és Magyarország esetében ez a mérőszám valamivel 10 százalék feletti.

A tanulmány szerint a magyar gazdaság az amerikai exportban mutat erős növekedési teljesítményt: a december és február közötti időszakban, éves összevetésben számolva az amerikai piacra irányuló magyar összágazati export értéke 20 százalékkal, az átlagon belül a magyar autóipar amerikai exportjának értéke 52 százalékkal emelkedett.

A magyar autóipari szektor kitettsége az amerikai végfelhasználói keresletnek a szektorszintű hozzáadottérték-tartalom arányában mérve 10 százalék, a cseh, a lengyel és a román gazdaság esetében nem egészen 5 százalék. A cég szerint azonban lehetséges, hogy az amerikai piacra irányuló magyar autóexport különösen kiugró növekedési rátáját előzetes raktárkészlet-feltöltés is magyarázhatja, tekintettel az esetleges amerikai vámintézkedésekhez fűződő aggályokra, és így a jelenség átmenetinek bizonyulhat.

A közép- és kelet-európai EU-gazdaságok érzékenységét az amerikai autóimport-vámintézkedések kockázatára más nagy londoni házak is kimutatták.

A Morgan Stanley globális pénzügyi szolgáltató csoport londoni befektetési részlegének feltörekvő piacokkal foglalkozó elemzői legutóbbi tanulmányukban közölték: modellszámításaik szerint ha az amerikai kormány az EU-ból érkező autóimport vámját például 22,5 százalékponttal emeli, az a magyar hazai össztermék éves növekedési ütemét hozzávetőleg 0,25 százalékponttal, a cseh GDP-növekedést ennél nem sokkal kisebb mértékben fogná vissza, és a nagyobb, a külkereskedelemre kevésbé nyitott lengyel gazdaság növekedését is 0,15 százalékponttal lassítaná.

Az elemzők felidézik, hogy Donald Trump amerikai elnök várhatóan május közepéig dönt az amerikai piacra irányuló EU-exporttal kapcsolatban kilátásba helyezett intézkedési opciókról.

HOZZÁSZÓLÁSOK