Rosszabb a helyzet, mint gondolják - téved az IMF

A világgazdaság lomhábban bővül, mint amekkora tempót a nagy nemzetközi szervezetek látnak - állítja a világ legnagyobb tengeri konténerszállító cégének vezérigazgatója. A jó hír az, hogy nem várható a 2008-ashoz hasonló teljes összeomlás.
Napi.hu, 2015. november 9. hétfő, 09:50
Fotó: MTI/EPA

A világgazdaság lassabban nő, mint amekkora tempóra a Nemzetközi Valutaalap idei prognózisából következtetni lehet - állítja Nils Smedegaard Andersen, az A.P. Moeller-Maersk, a világ legnagyobb tengeri konténerszállító cégének vezérigazgatója. A cég a tengeren útnak indított fogyasztói javak 15 százalékát szállítja.

A Maersk ebből a szerepéből fakadóan egy fajta "lakmuszpapír", amely az elsők között érzékeli a gazdasági változásokat, amelyek azonnal lecsapódnak a vállalatok szállítási megrendeléseiben. Úgy gondoljuk, hogy a világgazdaság növekedése lassul - mondta Andersen a Bloombergnek adott telefoninterjújában. A kereskedelem jelenleg érezhetően gyengébb, mint amilyen akkor szokott lenni, amikor a nagy nemzetközi szervezetek a mostaniakhoz hasonló előrejelzéseket adnak.

Ellentmondó prognózisok

Az IMF október elején a korábbi 3,3 százalékról 3,1 százalékra vitte le a világ 2015-ös GDP-növekedésére adott előrejelzését. Ezt azzal indokolta, hogy a feltörekvő országok bővülését lefékezik az alacsony nyersanyag- és energiahordozó árak. A Valutaalap mérsékelte 2016-os jóslatát is: a korábbi 3,8 százalékos plusz helyett immáron csak 3,6 százalékot várnak.

A Maersk vezére szerint azonban ezek a csökkentett várakozások is túl optimisták. Cége maga is készít makrogazdasági előrejelzéseket, amelyek azt az eredményt hozták, hogy a világ országainak gazdasága gyengébben muzsikál, mint ami más szervezetek prognózisaiban szerepel. Ez elsősorban a feltörekvő országokra igaz, de talán még az európai gazdaságra is. Ezzel egyidejűleg kissé optimistábbak 2016-ra vonatkozóan, mint mások.

Valami van, de nem olyan

A Maersk a múlt hét végén arra számolt be, hogy a harmadik negyedévben 61 százalékkal esett a profitja 2014 július-szeptemberéhez képest. A tengeri konténerszállítás iránti igény alig nőtt egy év alatt - magyarázták a rossz bizonyítványt. A kis bővülés azért nagy baj ebben az ágazatban, mert a tengeri szállítmányozó cégek évek óta jelentős kapacitásfelesleggel küszködnek.

Az Ázsiából Európába irányuló szállítások különösen halványan alakulnak, mivel a korábbinál gyengébb euró drágábbá tette a kínai exportot - mondta Andersen. Ugyanakkor a cégvezető úgy látja, hogy a világgazdaság nem halad egy olyan kiterjedt válság felé, mint amilyet a Lehman Brothers 2008. szeptemberi csődjét követő pénzügyi összeomlás után tapasztalhattunk.

Látunk némi változást az árupiaci termékeket exportáló, illetve importáló országok közti jövedelem-újraelosztásban - fejtegette Andersen. Ennek azonban nem kell általános válsághoz vezetnie. Jelenleg nem látjuk jeleit annak, hogy a változások ilyen súlyos következménnyel járnának.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

atombandi, 2015.11.09 23:59

@troll:
nemcsak, hogy túlerősödött, de valszeg a növekedési számok is kozmetikázottak. csak azt meg nem merik bevallani a csodálatos vezetők, mert még a nép azt gondolná, hogy mégse olyan csodálatosak...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

troll, 2015.11.09 12:40

a kínai renmimbi túlerősödött ,ez pedig visszafogja kína exportját.

ez az oka a tengeri szállítás mérséklődésének.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html