Így kell forradalmat generálni a kutaknál

Egy tételben 200 ultragyors töltőt vett és telepít Hollandiában a Shell. Azt ígérik, hogy az ultrakönnyű EV-töltőkkel 15 perc kell csak az elektromos autók feltankolásához.
Szabó M. István, 2019. július 17. szerda, 08:43
Fotó: Reuters

A Shell Retail összesen 200 ultrakönnyű, elektromos járművek (EV) töltését lehetővé gyors töltő állomást vett meg Hollandiában, melyeket Shell Recharge márkanév alatt a saját benzinkútjain installál. A hírt bejelentő AECOM szerint a töltők 150 kilowattos (kW) teljesítménye háromszor gyorsabb feltöltést tesz lehetővé, mint az aktuálisan elerjedt és ismert társai.

A globális energetikai infrastruktúra építőként ismert AECOM tavaly már együtt dolgozott a holland Shellel, utóbbi cég pedig 2017-ben az első üzemanyag-kiskereskedő volt, aki a kútjain előtérbe helyezte a villanyautók töltését.

Hilmar van den Dool, a Benelux és a franciaországi Shell Retail vezérigazgatója a mostani bejelentés kapcsán elmondta: "az elektromos járművek számának növekedésével meg kell fejleszteni az újratöltési infrastruktúra megfelelő hálózatát, hogy az ügyfelek megszakítás nélkül fel tudják tölteni járműveiket". A Shell piacvezető akar lenni e szegmensben - tette hozzá, ami azt is jelenti, hogy a 200 töltőállomás telepítését hamarosan újabbak fogják követni.

A holland lépés nagyságának megértéséhez érdemes a jelenlegi magyarországi elektromos töltőállomás helyzetet is megidézni: márciusban, a XI. kerületben,  a MOL Nagyszőlős utcai benzinkútján adták használatba az ország első 150 kW-os töltőoszlopát, ettől többre csak az OMV vállalkozott. Az osztrákok előbb májusban előbb Bábolna közelében kapcsolták be az első kelet-európai, valódi nagy teljesítményű (HPC - high power charger) töltőállomást, majd július közepén az M7-es autópálya mellett, Kajászó közelében épült meg a második ilyen villámtöltő-sziget.


OMV

Az ABB technológiájára épülő OMV e-töltő állomás azonban nem 150, hanem már 350 kW teljesítményű. Ezt jelenleg egyetlen autó sem képes maximálisan leterhelni, mivel a töltőtechnológiában is pionírnak számító Tesla, Audi vagy Mercedes villanyautói még mind a 200 kW-os határ alatt töltenek. A 350 kW közelébe valószínűleg a hamarosan megjelenő Porsche Taycan fog először elmerészkedni.

Az Ionity össz-európai hálózatként épül, a tervek szerint 2020 végére már 400 főállomásos rendszerré hízik. Azt, hogy ebből hány működik majd Magyarországon, egyelőre nem ismert.

HOZZÁSZÓLÁSOK