A magyar Audira is csapást mér Trump legújabb húzása

Donald Trump saját magához képest is megdöbbentőt lépett, amikor pénteken bejelentette: 5 százalékos vámot vet ki a teljes mexikói importra június 10-től, és a mérték októberig minden hónapban 5 százalékponttal emelkedik, amíg Mexikó nem fékezi meg az Egyesült Államokba irányuló illegális migrációt.
K. Kiss Gergely, 2019. június 4. kedd, 06:40
Fotó: AFP

Teljes erővel zajlik a kereskedelmi háború Kínával, az elemzők pedig egyáltalán nem számítottak arra, hogy az elnök második frontot akar nyitni. A mexikói importra ugyanis támaszkodni lehetne a kínaival szemben, tompíthatná a vámok által okozott inflációs nyomást- ìrja a G7.hu.

Mexikó pedig az amerikai kukorica, tejtermékek és sertéshús legnagyobb vásárlója. Ha - ahogyan ilyenkor gyakori - a szomszédos állam is importvámot vet ki ezekre a termékekre, az újabb hatalmas csapás lesz fontos szavazóbázisa, az amerikai farmerek számára - másfél évvel az elnökválasztás előtt.

Ráadásul a migrációs nyomás nem is igazán erős a mexikói határon. Bár tavaly nőtt valamelyest az itt őrizetbe vettek száma (közel 400 ezerre), de a 2017-es 300 ezernél kevesebb utoljára 1971-ben volt. 2000-ben még 1,6 millió embert fogtak el a mexikói határnál.

Trump szerint majd a vámok miatt visszatelepülnek az Egyesült Államokba az autóipari cégek. Ezen a szálon egyébként a magyar gazdaságot közvetlenül is érintheti a konfliktus, mert

a győri Audi mexikói testvérvállalatainak is szállít motorokat, tavaly például 291 millió euró (93,5 milliárd forint) értékben.

A Mexikóban összeszerelt Audik egy része pedig minden bizonnyal az amerikai piacon talál gazdára.

Az amerikai és a mexikói gazdaság a NAFTA-nak köszönhetően olyan mértékben nőtt össze, mint a német és a magyar. Ha az ellátási láncokat elkezdik szétverni a vámok, az jelentősen visszavetheti a gazdasági teljesítményt, tovább lassítva a világgazdasági növekedést. Ezt végső soron Magyarországon is megéreznénk.

Az új vámok annyira irracionálisak, hogy rövid idő alatt is egészen sokféle magyarázat született arról, miért jött elő velük Trump. Az egyik szerint valójában azt akarja elérni, hogy az amerikai jegybank csökkentse a kamatszintet, ezért mesterségesen idéz elő gazdasági lassulást. Erre ugyanis a Fed általában kamatcsökkentéssel reagál, ami lendületet ad a gazdaságnak és a tőzsdéknek. Egy másik megfejtés, hogy egyszerűen Trump szokásos tárgyalási stílusáról van szó, ahol első lépésként sarokba kell szorítani az ellenfelet. Ha már a falat nem építheti fel a déli határra, így akarja megállítani a migrációt.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

lordofearth, 2019.06.04 19:16

Az ócska német autókat nem kell beengedni sehova. Ha menni akarnak, akkor fizessenek. Azt olvastam korábban, hogy a győri Audiban fejlesztették ki magyar mérnökök a csaló szoftvert.....ha így van, akkor sóval be kell vetni ott mindent. Ha nem igaz, akkor meg azért..
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

matyi2010, 2019.06.04 18:38

Abban egyetértünk, hogy ez az idióta kereskedelmi háború mindenkinek rossz, főleg az amerikaiaknak.
Kár, hogy nem derül ki a cikkből, hány motort szállít a győri Audi Mexikóba? 50 ezret Ez a 2 millió motor 2,5%-a.
Mennyivel csökken a vám miatt ? 10 ezerrel? Ez 0,5%...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Suzywong, 2019.06.04 11:42

az usa-ban a munkanélküliségi ráta jelenleg 3,6% , alacsonyabb mint a magyar , pedig ott nincs közmunka.

azaz komoly munkaerőhiány van, ha bárminek a gyártását vissza akarják hozni mexikóból, ahhoz mexikói munkásokat kell importálni, mert nincs aki dolgozzon.

tehát az, hogy trump az amerikai munkahelyeket félti a munkaerőhiány idején, elég nagy marhaság.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Agar, 2019.06.04 08:27

"Magyar munkás" kifejezés hordoz pejoratív felhangot. Nos mexikói gyártó sorunkon az tizedessel gyakoribb a hiba és a selejt.
Nem tudom, hogy az amcsi cégeknél hogy van, de a német cégek mexikói gyártás problémákkal küzd. Lassú és gyér minőségű.
Amcsik tudnak ott minőset és normál tempót elérni?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html