Egymilliárd dolláros hitelt kap az állami VTB banktól a GAZ autógyár - jelentette be a hét végén személyesen Vlagyimir Putyin orosz miniszterelnök, aki Dmitrij Medvegyev államfő társaságában tett látogatást az üzemben, Nyizsnyij Novgorodban, amely a szovjet időkben Gorkij nevét viselte. Innen származik a GAZ név is (amit megtartottak), ami a Gorkiji Autógyár orosz rövidítése. Az üzemet a középvezetői "luxusautó", a Volga, valamint a terepjáró személygépkocsik gyártása tette híressé, de itt állították elő - gyakorlatilag kézi munkával - az ország vezetőt szállító Csajka és ZIL limuzinokat is. Ezek kora azonban a Volgával együtt minden fejlesztési törekvés ellenére lejárt, és tavaly év végéig a csoport már 1,4 milliárd dollárnyi adósságot halmozott fel, így igencsak szüksége van az állami segítségre, hogy lélegzetvételhez juthasson.

A GAZ csoportot 2005-ben hozták létre 18 autógyár, értékesítő és szerviz vállalat összevonásával. Az ország legnagyobb civil gépjármű-gyártója a hetekben kezdte meg a Skoda Yeti modelljének gyártását. A vállalat a válság előtt 89 ezer alkalmazottal dolgozott, ami mára 57 ezerre olvadt - de a decemberi választásokra tekintve családtagjaikkal ez sem kevés szavazatot jelent.

Az eddigi kormánysegítséget nem pazarolták el - újraszerszámozták az üzemeket, és idén februárban megállapodtak a Volkswagen csoporttal évente több mint 100 ezer VW és Skoda gyártásában, a General Motors-szal 30 ezer Chevrolet előállításában és a Daimlerrel 60 ezer Mercedes Sprinter összeszerelésében. Emellett 33 százalékkal növelik a saját tervezésű könnyű teherautók gyártását is. A tervek között szerepel egy olyan elektromos városi busz előállítása, amely 200 kilométert lenne képes megtenni újratöltés nélkül.