A kutatás szerint az erős alappal induló, új női vállalkozások világszerte fejlődést mutatnak, mindezt annak ellenére, hogy jelentős akadályokkal kell megküzdeniük, amelyeket a nemi alapú hátrányos megkülönböztetés állít eléjük a különböző társadalmakban.
A Mastercard elemzése összesen 5 régióban, Ázsiában, Európában, Amerikában, a Közel - Keleten és Észak - Afrikában, ezeken belül pedig 57 országban követi a női vállalkozások fejlődését és eredményeit.
Kapcsolódó
Magyarország az összesített index 41. helyén végzett. Ez az eredmény több alpontszámból áll össze, ezekben pedig felemás eredményeket jeleznek a magyar mutatók. A női vállalkozások aránya hazánkban 28,1 százalék, vagyis szinte minden harmadik üzlet tulajdonosa vagy vezetője nő. E mellett sok női vezető is van a vállalkozások élén. A női tulajdonú vagy nők által vezetett vállalkozások magas arányának köszönhetően ebben a tekintetben a 12. helyen szerepelünk világviszonylatban.
Ám nem ennyire jó a helyzet aszerint, hogy a nők a férfiakhoz képest mennyire könnyen jutnak pénzügyi támogatáshoz, mennyi megtakarításuk van, vagy segítik-e őket vállalkozói programok. Itt Magyarország a 43. helyen áll a listában.
Helyezés | Ország | Pont |
1. | Új-Zéland | 74,2 |
2. | Svédország | 71,3 |
3. | Kanada | 70,9 |
4. | Egyesült Államok | 70,8 |
5. | Szingapúr | 69,2 |
6. | Portugália | 69,1 |
7. | Ausztrália | 68,9 |
8. | Belgium | 68,7 |
9. | Fülöp-szigetek | 68,0 |
10. | Egyesült Királyság | 67,9 |
Forrás: Mastercard |
Az erős támogatói háttérrel rendelkező fejlett országokban is tetten érhető a nők hátrányos megkülönböztetése. Új-Zélandon például a társadalom kevéssé elfogadó a női vállalkozókkal szemben, akik ennek ellenére az Index első helyéig emelték az országot immáron második éve.
A kutatás szerint a vállalkozók lehetőségei nem feltétlenül vannak összefüggésben az adott ország gazdasági fejlettségével. Az olyan fejlődő országok, mint Ghána (46,4 százalék), mely egyike az Index új vizsgált országainak - Malawi és Nigéria mellett, vagy Uganda (33,8 százalék) és Vietnam (31,3) esetében magasabb a női vállalkozók aránya több fejlettebb országéhoz képest is. Ezen országokban a nők a szükségtől vezérelve vállalkoznak, őket a pénzügyi tőke és a támogató szolgáltatásokhoz való hozzáférés hiánya mellett a túlélés is ösztönzi.