Nagy változás jön a hűtőgépeknél, mosógépeknél - szigorít az EU

Megváltozik 2021-től az energiatanúsítványok európai uniós szabályozása, ezzel szigorúbb jelölési rendszert vezetnek be a háztartási gépeknél és a világításnál. Ez várhatóan innovációra ösztönzi a gyártókat és még hatékonyabb energiafelhasználással működő eszközök kerülnek piacra. A döntésnek nem volt különösebb visszhangja Magyarországon, de jelentőségét tükrözi, hogy részben emiatt döntött az Electrolux itteni gyártókapacitásainak átszervezése mellett.
K. Kiss Gergely, 2019. szeptember 23. hétfő, 14:28
Fotó: Shutterstock

Miképp az autóiparban nagy átalakulás vár a gyártókra az EU hamarosan életbe lépő új emissziós előírásai miatt, hasonló módon - csak kisebb léptékben - a fogyasztói elektronikai piacon is technológiaváltásra kényszerülnek a piaci szereplők az új közösségi tanúsítványrendszer bevezetése folytán. Ez a lépés nem csak intenzívebb fejlesztésekre, hanem a munkafolyamatok átalakítására, robotizációra, automatizációra ösztökélheti a gyártókat.

Nemrég nagy hullámokat vetett a bejelentés, mely szerint az Electrolux a következő években közel 100 millió eurót fektet be  nyíregyházi üzeme fejlesztésébe, ám ezzel párhuzamosan - egyebek közt - a szabadon álló hűtőgépek gyártásának jelentős részét Jászberényből külső partnerekhez szervezik át, amelyben körülbelül 800 dolgozó érintett. Megkérdeztük a vállalatot, milyen szerepe volt ebben az energia tanúsítványokkal kapcsolatos új szabályoknak:

"Az uniós érvényű szabályozás is egy faktor a sok közül, mely technológia váltásra ösztönzött bennünket" - válaszolta Gönczy Sándor, az Electrolux Lehel Kft. ügyvezető igazgatója. "Ennél azonban sokkal fontosabb tényező a változó fogyasztói és piaci igény, illetve a versenyképesség fokozásának szükségessége. Ezek együttesen indukálták a bejelentett szervezeti változásokat is. A növekvő fogyasztói tudatosság egyik eleme, hogy a fogyasztók jobban odafigyelnek a fenntarthatóságra, a zöld termékeket preferálják. Ez különösen az Electrolux számára stratégiailag fontos, felső kategóriás termékekre van nagy hatással. Immár nemcsak Nyugat-Európában, hanem Kelet-Európában is egyre több fogyasztó vásárol felső kategóriás készülékeket; okos, intelligens, Internetre köthető hűtőgépekre folyamatosan növekszik a kereslet".

"A társaság támogatja a szabályozás mögött álló érveket, az energiahatékonyság növelését. A szabályozás hatással van az innovációra, hiszen új, hatékonyabb megoldásokat kell fejleszteni a célok elérése érdekében" - fogalmazott a cégvezető.

Miről szól az uniós szabályváltozás?

Az energiafelhasználás és az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése érdekében az EU rendeleteket és irányelveket vezetett be az energiacímkézésre és a termékek környezetbarát tervezésére vonatkozóan. Az energiacímkék rendszere a vásárláskor világosan és egyszerűen jelzi a termékek energiahatékonyságát, emellett innovációra és új technológiák alkalmazására ösztönzi a gyártókat. A címkéket először 1994-ben vezették be számos háztartási gépet érintően, majd 2004-ben bővítették egy A-tól (leghatékonyabb) G-ig (legkevésbé hatékony) terjedő összehasonlító skálával.

A címkék az energiafogyasztására vonatkozó információk mellett konkrét adatokat is tartalmazhatnak a termék egyéb lényeges jellemzőiről, például a zajkibocsátásról vagy vízfogyasztásról.

Az Európai Bizottság (EB) becslése szerint ez a rendszer a fogyasztók számára átlagosan évi 500 euró (mai árfolyamon 165 ezer forint) megtakarítást jelent energiaszámláikon. Továbbá az energiahatékonysági intézkedések 55 milliárd euró extra bevételt jelentenek az európai vállalatok számára. A bizottságnál úgy látják: az energiacímkét a fogyasztók 85 százaléka elismeri.


2006-ban például az EU-ban eladott hűtőszekrények és mosógépek nagyjából kétharmadát A osztályba sorolták, míg a 2017-ben már az értékesített termékek több mint 90 százaléka az A osztálynál magasabb: nevezetesen A +, A ++ vagy A +++ kategóriába tartozott.

E címkék és szabványok használata segítségével 2020-ra évente körülbelül 175 Mtoe (megatonna olajekvivalens)  energiamegtakarítás érhető el az EU-ban, amely nagyjából megegyezik Olaszország éves primer energiafogyasztásával.

Jön a címkereform

Mivel egyre több energiatakarékos terméket fejlesztenek ki, és mivel az A ++ és az A +++ közötti különbség már kevésbé nyilvánvaló a fogyasztók számára, ezeket a kategóriákat fokozatosan újraszabályozzák és egy egyszerűbb A-G-ig terjedő skálát vezetnek be 2021 folyamán. (A jelenleg forgalomban lévő hűtők esetében egy A+++-os gép akár 20-25 százalékkal is kevesebbet fogyaszthat, mint egy A++-os társa.)

Öt termékcsoportban lesznek módosítások:

  • hűtők
  • mosogatógépek
  • mosógépek
  • elektronikus kijelzők, beleértve a televíziókat
  • lámpák.

Az átalakítást követően például egy A +++ energiahatékonysági osztályba sorolt termék B osztályba kerülhetnek, amennyiben a gyártó semmit sem javít az energiafogyasztáson.

Az A besorolást kezdetben egyik forgalomban lévő gép sem fogja megkapni, hogy abban a magasabb energiahatékonyságú modelleknek legyen helye.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

ilsi, 2019.09.24 07:06

6 hónapig az egész vidék hűtő! Fűteni egy helyiséget, abban egy dobozt hűteni?
KI LESZ AZ ELSŐ, AKI KÖZZÉTESZI KARBON-LÁBNYOMÁT?

Eljön a nap, amikor mindenki, aki klíma-ügyben meg akar szólalni, először megkapja a kérdést: Önnek mekkora a karbon-lábnyoma?
A karbon-lábnyomunkat kWh-fogyasztásunk alapján becsülhetjük föl, amit 400 mg CO2-vel szorzunk meg. (Nagyon durva becslés, de elsőnek megteszi).
A számolgatást 1992-ben, Kölnben kezdtük és az Energiemenü ? Wissenswertes beim Energieverspeisen
-ben tettük közzé. (Magyarul: Energiamenü). Abból indultunk ki, hogy az energiafogyasztásunk egyenesen arányos a nyersanyagfogyasztással, a környezetrombolással és a szén-dioxid kibocsájtással. A DIE ZEIT már kicsalogatott néhány kutatótól ilyen adatot.
Íme saját fogyasztásom és karbon-lábnyomom (RS) első számítása, az Energiamenü alapján, hazai viszonylatban :

Mo.: 30 000 kWh PE/fő/év (primér energia, a német 60%-a) 12000 kg CO2/fő/év

kWh PE/RS/év
állam 4800
táplálkozás (10% hús, nyerskoszt) 2400
szabadidő 600
háztartás 600
lakás 600
ruha, egészség 1800
közlekedés 900
elektr. készülék 1020
meleg víz 420
fűtés 3200

összesen 16340 kWh PE/RS/év x 400 mg CO2
6536 kg CO2/RS/év

KEVESET UTAZOM
Peter Scholze (31), matematikus

Jármű kg CO2

Repülő
Köln-Los Angeles 2980,0
Los Angeles-Chicago 672
Chicago-Köln 2055

Vonat
Bonn-G.partenkirchen 10,40
-Münster 0,040
-Berlin 3,40
-Innsbruck 12,40

Összesen 5734,24 kg CO2
(DIE ZEIT, 2019.aug. 17)

/A berlini UBA 39/2016 fölmérés hasonló tárgyú. Kár, hogy nem primér energiával számolnak és csak a teljes fogyasztás egyharmadát mérik./
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

megalodon, 2019.09.24 06:19

Nagyon beteg ez a világ

Az autók menjenek árammal mert most ez a trendi, a háztartás legyen extrán energiatakarékos mégha nem is éri ez meg soha a vásárlóknak, az atomerőmüveket meg be kell zárni mint a németeknél és helyette SZENES erőmüveket épitenek.. persze mindenkinek kell majd a légkondi is mert egyre gázabb a nyári kánikula !!!!

Marad a fúziós meg az atomerőmü amivel végtelen energiát kell majd termeljen az emberiség

akkor viszont minek ez a takarékoskodás ?? csak a gyártóknak jó mert ugyanazt kiglancolva 2x áron adják el majd neked !!!!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2019.09.23 19:35

Ez az élettartam, korszerű termék, kérdés látom nagy vihart kavart... Nem véletlenül.

Egyszerűen nincs kereslet a sok évig használható, drága, korszerű magas szolgáltatási szintet teljesítő tartós fogyasztási cikkekre. Pontosabban szólamok szintjén van!

Mindenki olcsón akar vásárolni, és megvesz minden szart, ami nem 25 ezer forint hanem csak 20 ezer. Úgy érzi sokat megtakarított.

A másik vásárlói réteg meg mindent akar 50 ezerért: csillogjon, villogjon, 16 nyelven beszéljen, tudjon 50 programot (amiből hármat használ, amit a legolcsóbb is tud), meg minden. Ja és tulajdonképpen legyen eldobható, mert 5 évesen úgyis lecseréli egy másik, újabb, szebb és korszerűbb 50 ezer forintosra. A gyártó mindkét vásárlói rétegek kielégíti. A köztes réteg meg szív, mert vagy a 20 ezer forintos szart veszi ami szétesik 5 év múlva, vagy megveszi 20 ezer forintért használtan azt az 50 ezer forintos "szart" amit az utóbbi lecserélt és két év múlva nála fog összecsuklani.
Nincs középút!
Minél bonyolultabb, fejlettebb egy technika, annál megbízhatatlanabb lesz? Ezzel is vitatkoznék. Mást várunk el tőle... Valaki példálózott autóval... Az én memóriám lehet, hogy jobb?
Amikor egy kocsit átvettél a MERKUR-nál és 100 ezer km után már sokat futottnak számított és ki tudja mi baja van? És az első 100 ezer km sem telt már eseménytelenül! :-)
Ma egy kocsira ennyi garanciát adnak!
Az meg a technikai fejlődéssel jár, hogy már nem elég a trabantos javítókészlet hozzá, ha úgy hozza a sors: drótkefe tartalékgyertya, kombináltfogó és kalapács. És sokkal-sokkal drágább, sokkal nagyobb a karbantartási igénye, és sjnos sokkal érzékenyebbek az üzemeltetés körülményeire. Cserébe ne rángasson a kocsi, ha már a nyomatékot az égbe emeltük, tegyünk bele kettős tömegű lendkereket! Menjen mint a golyó, legyen 8 mp alatt a 0-100 km/h gyorsulás, kapjon turbót. Nehogy már a darócruhás gyalogosok büdös leheletét kelljen szívnom a nyári kánikulában, tegyünk bele klímát. Nehogy már a szembejövő lámpája jobban vakítson, tegyünk bele xenont, vagy adaptív LED lámpát, kanyarfénnyel. Nehogy már kificamodjon a jobb könyököm az ablaktörlő bekapcsolásakor és az indítókulcs elfordításakor! Legyenek ezek is automaták... :-)

A gyártók a mi kívánságunkat és óhajunkat elégítik ki. Mi vagyunk a hibásak!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

acdc, 2019.09.23 19:26

@antitroll: 1 Nem az a cég..
2 A Brenner sem bír sokszor 5 évnél többet, pedig sokszzor annyiba kerül, mint egy noname szar.
Az egyik autómban 8 évet bírt egy 50 ahs gagyi akku, ami garázst alig látott és minden nap jártam vele, akkor minek is az extra felár, ha nem tud többet. Kamionba sem veszek többet jászakkunál különbet. Minek?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2019.09.23 19:13

@acdc:
"Egy magyar akkumulátorgyártó cég egyik főnökétől kérdeztem, hogy miért 3 év egy akku élettartama?"
Ha esetleg a Perionról beszéltél, akkor az a Varta cég tulajdona és technológiája...

Ez a kijelentésed nálam vita tárgya lehetne. A hajómon 5 éves az akkumulátor. 18 éves kocsimban a 3. akkumulátor fogyik. A másik "csak" 10 éves és a második, két éve cseréltem.
Na jó, minőségi úgynevezett prémium kategóriás akkumulátorokról van szó, mert én meg az egyik nagy márkakereskedéssel üzletelek nem kicsiben és hát nagyker áron minden olcsóbb...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html