Kiábrándító hírt közölt a Tesco

Hiába pörgette fel a házhoz szállítási szolgáltatását a Tesco, az áruházlánc vezetősége úgy látja, hogy az emberek túlnyomó többsége kénytelen továbbra is a hipermarketekben vásárolni. Ez nem jó hír a járvány idején.
Komócsin Sándor, 2020. április 8. szerda, 16:52
Fotó: Getty Images

A koronavírus-járvány miatt ajánlott szociális távolságtartás ügyében nem sokat tehet a Tesco: a vásárlók 85-90 százalékának továbbra is fel kell keresniük a hipermarketjeit, hogy beszerezzék az élelmiszereket - emelte ki a cég pénzügyi beszámolójából a BBC. Az áruházlánc hazai piacán nem tudott lépést tartani a megnövekedett online kereslettel, miután vásárlói jelentős része home office munkára tért át, annak ellenére, hogy több mint 20 százalékkal bővítette házhoz szállítási kapacitását.

A brit piacon is megfigyelhető pánikvásárlások nyomán, amelyek a járvány megjelenését követő hetet jellemezték, 30 százalékkal ugrott meg a vállalat értékesítése. Mostanra lecsengett a roham, és az emberek a megszokott mennyiséget vásárolják a különböző élelmiszerekből. A házi készletezést jellemzi, hogy a pánik hetében szappanból a szokásos mennyiség több mint négy és félszerese, babkonzervből a duplája, paradicsomkonzervből több mint a kétszerese fogyott, vécépapírból pedig 76 százalékkal vásároltak többet. Eközben a ruha- és üzemanyag-eladások 70 százalékkal zuhantak.

A vállalat beszámolója szerint a járvány egymilliárd font (408 milliárd forint, megközelíti a budapesti 4-es metró építési költségét) pluszköltséget okozott, 45 ezerrel növelték a személyzet létszámát az elmúlt két hétben, ám ezt elnyelte, hogy megugrott a betegállományban lévők száma is. A cég 320 ezer alkalmazottjából 50 ezren vannak távol. A 2020-as árbevételt a járvány hátasa miatt lehetetlen megjósolni. A vállalat azt tervezi, hogy az év végén fizet osztalékot, bár kisebbet, mint korábban.

A beszámoló szerint Magyarországon a Tesco az elmúlt pénzügyi évben 557,05 milliárd forint árbevételt ért el - jelentette az MTI. A Tesco kelet-közép-európai leányvállalatai közül a magyarországi cég bevétele volt a legmagasabb. A Tesco alaposan átalakította régiós tevékenységét: Lengyelországból lényegében kivonult, Magyarországon, Szlovákiában és Csehországban pedig átszabta szervezetét. Változatlan árfolyamon számolva a térségi értékesítés 10 százalékkal csökkent egy év alatt.

HOZZÁSZÓLÁSOK