Nemzetközi viszonylatban is jól teljesített a magyar bankszektor

Az európai bankoknak 8,6 százalékos tőkemegtérülése volt 2017-ben, amihez képest a több veszteséges év után 2017-ben 15 százalékos ROE-t elérő magyar bankszektor különösen jól teljesített - állapította meg a Deloitte tanulmánya.
Szabó Dániel, 2019. február 27. szerda, 12:54
Fotó: Getty Images

A következő évek még jobbak lehetnek a magyar bankszektor számára. Európában a bankszektor 2007-es öt legnagyobb szereplőjének profitja 10 év alatt 60 milliárd dollárról 18 milliárd dollárra, az egykori 30 százalékára olvadt. A kontinensen vegyes az ágazatban a teljesítmény. A Deloitte szerint az európai bankrendszer strukturális hiányosságokkal, többletkapacitással, alacsony, negatív kamatlábakkal küszködik.

Az amerikai bankszektor tőkearányos nyeresége és hatékonysági mutatói is a válság utáni csúcson vannak. Az amerikai bankok tőkearányos nyeresége tavaly 11,8 százalékos volt. A kínai bankok előretörését jelzi, hogy a világ 4 legnagyobb mérlegfőösszegű bankja kínai, pedig tíz évvel ezelőtt a top tízben nem volt - olvasható a tanulmányban. A legnagyobb kínai bankok profitabilitása is kiemelkedő, 2017-es ROE-juk 15,3 százalék.

A globális bankrendszer nem csak nagyobb és nyereségesebb, de ellenállóbb is, mint az elmúlt tíz évben bármikor. A világ ezer legnagyobb bankjának az összeszközértéke 2018-ban 124 billió dollár, az eszközarányos megtérülés (ROA) 0,9 százalék, az elsőrendű alapvető (Tier 1) tőkemutató 6,7 százalék volt, amely értékek mind jelentősen magasabbak a 2008-as adatokhoz képest.

A nyugodtabb időszakot a bankoknak az ügyfélélmény fejlesztésére és a működési hatékonyság javítására kellene felhasználniuk.

A bankok sikeressége a digitális átalakulásban végső soron azon fog múlni, hogy a stratégiájuk és technológiájuk miként dolgozik egy irányba, az üzletágakat összefogva.

A bankoknak új megközelítésre van szükségük, hogy elkezdjék a felkészülést a munka természetének megváltozásához. Az automatizáció immár többet jelent majd, mind a rutin feladatok kiváltása és költségcsökkentés, egyre nagyobb szerepe lesz az ügyfélélmény teremtésben és lehetővé teszi, hogy az emberi munkában a problémamegoldás és kreativitás legyen hangsúlyosabb - vélik a Deloitte szakértői.

HOZZÁSZÓLÁSOK