Használt utasszállító nem dohányzó, első tulajdonostól eladó

A koronavírus-járvány, az emberek lanyha utazási kedve, valamint a gazdasági válság miatt a légitársaságok sora dönt úgy, hogy költségcsökkentő intézkedésként leépíti repülőgép-flottáját, vagy nyugdíjazza a már nem gazdaságosan üzemeltethető eszközeit. Emiatt nagyon olcsón lehet jó minőségű, használt alkatrészeket, vagy repülőket venni, amire már rá is repültek az élelmesek.
Szabó Dániel, 2020. szeptember 19. szombat, 08:05
Fotó: Getty Images

A kormány a járvány tanulságai alapján döntött úgy, hogy szükség van egy széles törzsű, a polgári közlekedésben használható szállítógép beszerzésére, ezért megvásárolta a Qatar Airways egyik A330-200F cargo gépét. A repülő nem új vendég Budapesten: korábban a síita állam és Magyarország közötti vonalon repült, most a magyar állam pénzén tér vissza, az üzemeltetésről pedig a Wizz Airrel tárgyalnak - derül ki az Aircargo News cikkéből.

A típus újonnan eleve nem drága, köszönhetően annak, hogy bár az Airbus kifejezetten teherszállítási célokra fejlesztette ki, a Boeing 777 teherszállító változata olcsóbb, és mivel bevettebb is, a légi szállításban érdekelt cégek inkább az amerikai gépeket favorizálták. Pont azért is adta el a Qatar Airways, mert az Airbusok helyett inkább a gazdaságosabb Boeingeket repteti tovább.

"A Wizz Air és a magyar kormány egyeztetéseket folytat a repülőgép üzemeltetésével kapcsolatban. Amennyiben az egyeztetések sikerrel zárulnak, arról hivatalos bejelentést teszünk majd" - közölte cikkünk megjelenése után a légitársaság.

Inkább bontsák le

A döntés pedig nem egyedi: a már megrendelt repülőgépeket sorra mondják vissza a nehéz helyzetben lévő légitársaságok, vagy kérik a lízingszerződéseik módosítását. Ami géptől pedig érdemes, inkább megszabadulnak. Az ok most is az, mint minden mögött 2020-ban: a koronavírus-járvány annyira betett a területen működő cégeknek, hogy ahol tudnak, inkább költséget csökkentenek.

A "minden rosszon lehet nyerni" filozófiát követő üzletemberek gyorsan meg is találták a módját, hogyan használják ki a helyzetet: a bontott repülőgép-alkatrészek kereskedelmével foglalkozó cégek most teljes gőzön pörögnek. Ahogy nincs pénz az új gépek megvételére, lízingelésére, úgy arra is kevesebb forrás van, hogy vadonatúj alkatrészekkel szervizeljék a megtartott repülőket. A használt alkatrészek piacán dolgozó cégek így "hét bő esztendőre" készülnek - derül ki a Reuters riportjából.

A használt alkatrészek piaca jelenleg évi 3 milliárd dollárt (közel 905 milliárd forintot) tesz ki. A szakértők egy része szerint, ha most mindent ellepnek a bontott gépekből kinyert berendezések, akkor a túlkínálat lenyomja majd az árakat, de a legtöbb szereplő azt állítja, hogy nem győzik kiszolgálni a keresletet, mert a légitársaságoknak sokkal előnyösebb az olcsó használt eszközök vásárlása a szervizeléshez, mint az újak beszerzése. Jelenleg pedig olyan helyzet van, amikor minden dollárt próbálnak megfogni.

Megpróbálják kihasználni azt is, hogy mivel kisebb a légiforgalom, most ejtik meg a repülők felújítását: a karbantartási, javítási és felújítási ágazat teljes piacát a Naveo Consultancy szakipari elemzőcég most 50 milliárd dollárra becsüli. Mivel a flották teljes leépítése forog sok piaci szereplőnél, azzal számolnak, hogy a járványhelyzet alatt 1000-re duplázódhat a bontásra ítélt gépek száma az idén.

A Cirium adatai szerint 2016 óta nagyjából stabilan 400-500 repülőt szednek szét alkatrésznek, de 2023-ig kitarthat az ezer körüli darabszám a szétszedésre ítélt repülőknél.

2020-ban a Naveo arra számít, hogy 2000 repülőgépet nyugdíjaznak, vagy parkoltatnak és nem állítanak forgalomba az idén. Ez nagyjából a háromszorosa a 2019-es 680-as kényszerpihentetéshez képest. De ezeket a gépeket nem lehetne azonnal szétszerelni, mivel néhány fuvarozó megvárja a piaci viszonyok javulását - mondta a Reutersnek Richard Brown ügyvezető igazgató.

Azt bontják, ami tud repülni

Jelenleg a használt alkatrészek közül a kisebb, fapados járatnak beillő gépeknél van kereslet: az Egyesült Államokban a belföldi vonalakon 85-90 százalékban ilyenek repülnek, ezek közül körülbelül 64 százalék aktív most is.

A használat együtt jár az amortizációval, az igények itt érezhetők a leginkább.

Az egyfolyosós Boeing 737 és Airbus A320 repülőgépek szétszerelési szolgáltatásainak megnövekedett igényére számítanak is a piacon.

A fapadoscsődök a legjellemzőbbek a piacon, vagyis az alkatrész-ellátás és a kereslet is nagyjából egybevág.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

europeer, 2020.09.19 14:06

Majd a Família Zrt. megveszi háromszoros áron.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

europeer, 2020.09.19 13:57

@Suzywong:
Haggyuk már ezt, hogy melyik ország lakossága micsoda.
Mi magyarok állandóan azzal szembesülünk, hogy az aktuálpolitika máshová sorol be.
Tavaly még nem sejtetted, hogy idén kipcsak leszel, pedig már gondoltad magad ősmagyarnak, finnugornak, mongolnak, kiirtottak a törökök, jöttek a svábok, de bőgatyás, matyómintás jelmezben magyarkodtunk.
Most akkor egy külföldi mit gondoljon rólunk?
Úgyhogy ne határozzuk meg más országok népességét, amíg azt sem tudjuk, hogy kik mi vogymuk.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Suzywong, 2020.09.19 11:38

mi ez a marhaság ,hogy "siita állam"?

qatar muszlim népességének 90% a szunnita.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html