Meglepő újításokkal készülnek a vendéglők a nyitásra

Különbözőképpen készülnek a vendéglősök a koronavírus-járvány miatt kijárási korlátozások feloldására: van, amelyikük ki sem nyit, amíg a pincéreknek arcmaszkot kellene hordaniuk, van amelyik paravánokkal választja el az asztalokat egymástól. Egy valamiben egyetértenek: új korszak kezdődik a vendéglátásban.
Komócsin Sándor, 2020. május 17. vasárnap, 15:06
Fotó: Pixabay

Talán az lenne a legjobb megoldás, ha a vendéglőkben szállítószalagok kötnék össze az asztalokat a konyhával, azokon érkezne az étel-ital a vendégekhez, emberi kéz érintése nélkül. Ez illene legjobban a koronavírus-járvány után újranyitó éttermekhez, amelyeknek rigorózus távolságtartási szabályokat kell betartaniuk, hogy minimálisra csökkentsék a fertőzés lehetőségét - vezeti fel a Financial Times a vendéglátóipar újranyitási stratégiáját áttekintő cikkét.

A legbiztonságosabb, ám üzletileg erősen kockázatos megoldást Richard Hodgson, a Yo! Sushi lánc vezérigazgatója vezeti elő: ők nem nyitnak ki addig, amíg a dolgozóiknak maszkban kellene lenniük, mert szerintük ennek a látványa eleve elriasztja a potenciális vendégeket.

Az emberek heteken át mást sem hallottak, mint hogy maradjanak otthon, tartsanak távolságot mindenkitől, kerüljék azokat a helyeket, ahol sokan megfordulnak, így kialakulhatott bennük egy félelem a vásárlással, az összejövetellel, a mások közelségével járó tevékenységekkel kapcsolatban. A kormányok két hónapja arra okítják a vendéglátóhelyek vendégeit, hogy kerüljék ezeket a helyszíneket, most kezdhetjük ennek ellenkezőjét, kezdhetjük meggyőzni őket arról, hogy nincs mitől tartaniuk - mondja Simon Emeny, a brit Fuller pubhálózat vezetője.

További gond

Ha sikerül is visszaépíteni az emberek biztonságérzetét, sokan közülük nem lesznek mostanában abban a helyzetben, hogy étteremben étkezzenek. Az USA-ban például több mint 36 millióan folyamodtak munkanélküliségi segélyért a karantén kezdete óta, az Egyesült Királyságban a Bank of England előrejelzése szerint az elmúlt 300 év legsúlyosabb recessziójába süllyed a gazdaság.

Az optimista cégvezetők bíznak abban, hogy mindezek ellenére vissza lehet szorítani az emberekben kialakult "távolságtartási ösztönt". A legjobb módszernek a vásárlási étvágy felkeltését tartják, amihez mire másra lenne szükség, mint óriási árkedvezményekre. Az USA-ban és az Egyesült Királyságban egyaránt nagy leárazásokkal akarnak elrugaszkodni a padlóról, ahova a járvány idején kerültek. Egy vezető brit kiskereskedelmi cég első embere szerint a fenyegetés érzete sokszor nagyobb, mint a valóságos veszély.

Egy további trükk is segíthet igazolni ezt a véleményt: a vendéglátóipar igyekszik úgy bemutatni magát, mint amely viszonylag veszélytelen a sportrendezvényekhez képest. Mi legalább kontrollálni tudjuk hány embert engedünk be egyszerre a helyiségeinkbe, ami a sporteseményekről nem mondható el - mondta Tim Richards, a Vue mozihálózat vezérigazgatója.

Tudományos segítség

Az amerikai Simon Property Group, amely 200 bevásárlóközpontot üzemeltet járványügyi és közegészségügyi szakértők tanácsát kérte a nyitás előtt azzal kapcsolatban, milyen biztonsági szabályokat vezessenek be. Ezek figyelembevételével nyitottak és a vásárlók a cég vezetését is meglepték azzal, milyen jól reagáltak. Sam Fisher a Burley Fisher Books társtulajdonosa is a biztonságérzés erősítésében látja a megoldást. Egyik londoni boltjukban azt tervezik, hogy az érdeklődök a bejáratnál elmondhatják, mit keresnek, és az eladó viszi oda nekik a polcról a kiválasztott könyveket.

A Michelin-csillagos étteremláncot üzemeltető Jason Atherton egyebek mellett azt tervezi, hogy étkezőkocsin fogják odatolni a vendégeknek a kártyaleolvasó szerkezetet, amely mellett fertőtlenítő kendő is lesz, amivel letörölhetik a billentyűzetet, mielőtt használnák. A Cognovi viselkedéselemző cég vizsgálata igazolni látszik ezt a hozzáállást. A felmérés szerint az emberek a járvány idején messze kerülték a vendéglőket, de ahogy lecseng a veszély, szívesen látogatnák ezeket. Ben Gradwohl, a Cognovi társalapítója úgy véli, erősítheti bizalmukat, ha az éttermek jól látható helyen tájékoztatnák őket, milyen biztonsági protokollt követnek.

Szigorú, de szükséges

Ranjit Mathrani, a londoni Veeraswamy indiai étterem tulajdonosa azt tervezi, hogy a betérőket lázmérésnek vetik alá, és megkérik őket, hogy mielőtt letelepednek az asztaluk mellé, töröljék át fertőtlenítő kendővel a kezüket. Mathrani szerint egyébként alapvetően az emberek életkora határozza majd meg, kikre számíthatnak: az idősek nyilván ritkábban mennek majd vendéglőbe, mint a fiatalabbak. A fogyasztói szokásokat emellett befolyásolja az, hogy melyik országról beszélünk: a franciák várhatóan aggódóbak lesznek, míg az amerikaiak igyekeznek minél előbb visszatérni régi életükhöz.

Az óvatosság ezzel együtt indokolt: a friss közvélemény-kutatások szerint például az amerikaiak több mint felét nagyon aggasztja, hogy elmenjen egy bárba vagy moziba. Csak minden ötödik megkérdezett mondta azt, hogy nincs gondja a vendéglőbe járással vagy egy bevásárlóközpont felkeresésével a következő hónapban. Maruti Seth, egy franchise-rendszerben üzemelő Burger King étterem tulajdonosa fogalmazta meg a legvilágosabban, mi az, amire a vendéglátásnak fel kell készülnie. Szerinte a következő években az egészségügyi biztonság lesz a vendégek első számú szempontja, amikor éttermet választanak.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

LenovoR61, 2020.05.18 09:43

Na ez már igy marad. A sok hűlye embert uj szabályok közé fogják. Majd jönn az uj korona jelszóval megint facsarnak rajtuk egyet. Ebből az űzletből én is szeretnék részesűlni mert biztos hogy valakik piszkosul gazdagodni fognak. Valószinű a zsidók.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html