Vészesen kevés a sofőr a szomszédban - több vállalatot a csőd fenyeget

Vészesen kevés a gépjárművezető Szlovákiában. Az adóterhek miatt a vállalatok képtelenek magasabb fizetést adni a sofőröknek. A szlovákiai fuvarozókat tömörítő CESMAD adatai szerint, míg Szlovákiában sofőrök ezrei hiányoznak, addig jelenleg 7-8 ezer gépjárművezető dolgozik külföldön - derül ki az Infostart riportjából.
Szabó Zsuzsanna, 2018. augusztus 11. szombat, 10:34
Fotó: Pexels

Komoly gonddal néznek szembe a szlovákiai fuvarozócégek: a sofőrhiány miatt néhány vállalatot a csőd fenyeget. Az ágazat képviselői azt mondják, a jelenleginél magasabb bért nem tudnak fizetni az alkalmazottaiknak a magas adóterhek miatt - olvasható az Infostart honlapján.

Pavol Hudák, a fuvarozó társaságokat tömörítő CESMAD társulás alelnöke a megoldást abban látja, hogy az állam tekintsen el a sofőröknek fizetett úgynevezett zsebpénz megadóztatásától. Ez a nem kötelező, önkéntes alapon működő hozzájárulás ez évtől adóköteles, ám a fuvarozók többsége kifizette a sofőrjeinek, mert attól tartottak, hogy ha nem növekedik azok bevétele, más munka után néznek, esetleg külföldre távoznak.

Összehasonlításképpen: amíg Németországban a havi zsebpénz elérheti a 200 eurót, addig Szlovákiában akkor is csak 150 eurót kapnának a sofőrök egy hónapban, ha az összeg után nem kéne adózni. Sőt, még a szomszédos Csehországban is jobb a helyzet, mint Szlovákiában.

Az érdekképviselet adatai szerint már eddig is 7-8 ezren vállalnak munkát külföldön hivatásos sofőrként.

Pavol Hudák szerint ha belátható időn belül nem lesz javulás az ágazatban, akkor néhány fuvarozó társaság a csőd szélére sodródhat. A CESMAD a héten tárgyalásokat folytatott a pénzügyminisztérium államtitkárával, akitől azt az ígéretet kapták, hogy Peter Kazimír pénzügyminiszter elé tárják az ügyet, és ismertetik vele a fuvarozók panaszait.

A fizetések emelése akkor is lehetségessé válna, ha csökkenne az útadó, amely a második legmagasabb az Európai Unió tagállamai közül. Egy 40 tonnás kamion esetében közel 2200 euró, míg például Ausztriában ennek az összegnek a fele, Dániában pedig csupán a negyede.

A sofőrhiány az Infostart szerint nemcsak a szlovákiai teherszállítókat fenyegeti, a fővárosban autóbusz- és villamosvezetőből is kevés van. A pozsonyi tömegközlekedési vállalat bejelentette, hogy a hetek óta tartó toborzókampány ellenére sem jelentkezett kellő számú érdeklődő, ezért kénytelenek több tucat ukrán munkavállalót alkalmazni.

A fotó forrása: Pexels.com/Le Minh

HOZZÁSZÓLÁSOK