Volkswagenje van? - Százezreket bukhat

Tovább bombázza olvasóit a média azzal, mekkora anyagi kárt okozhat a Volkswagen károsanyag-kibocsátási botránya. A Fortune kiszámolta, mennyit bukhatnak trükkös szoftverrel ellátott autóikon a tulajdonosok. A veszteséget várhatóan nem tudják visszaperelni az autógyártótól.
Napi.hu, 2015. október 3. szombat, 18:40
Fotó: Reuters

Az amerikai Fortune magazin különböző kalkulációkat közöl azzal kapcsolatban, kinek mekkora kárt okozhat, hogy a Volkswagen olyan szoftvert telepített dízelautói egy részébe, amely képes becsapni a károsanya-kibocsátási teszteket. Az autógyártó, amely vélhetően túléli a nagy megrázkódtatást, biztosra veheti, hogy az amerikai környezetvédelmi hatóság (EPA) jókora bírságot szab ki rá.

Az USA államainak egy részében, továbbá a világ más országaiban hasonló büntetésekre számíthat. Ezt megfejeli részvényeinek értékvesztése - a cég papírjai a botrány kirobbanása utáni napokban összesen 30 százalékkal gyengültek -, és ez még nem minden. Figyelembe kell venni az fogyasztók bizalomvesztése miatt elvesző eladásokat, illetve kiengesztelésük érdekében tett árengedményeket.

Jókora cech a VW-nél

Mindezek alapján a magazin szerkesztői úgy számolnak, hogy a Volkswagen és részvényesei összesen legkevesebb 54 milliárd dolláros, azaz több mint 15 ezer milliárd forintos, a magyar GDP felét megközelítő veszteséggel számolhatnak.

Az ügynek azonban vannak tovagyűrűző hatásai. Ezek egyik része a VW beszállítóit, viszonteladóit, másik része vásárlóit érinti. A korábbi tapasztalatok egyik esetben sem sok jót sejtetnek. A Fortune felhozza a GM-nél indított sztrájkokat 1996-ban és 1998-ban. Néhány ezer dolgozó munkabeszüntetése miatt leállt az egész termelési lánc, ami néhány nap alatt félmillió munkahely megszűnését eredményezte.

Nagy bukta a VW-n kívül

A legtöbb autógyártó termelése 80 százalékát gyakorlatilag kihelyezi beszállítóihoz, azaz minden egyes eladott autóján elért bevétele négyötödét kifizeti az alkatrészeket, részegységeket szállító alvállalkozóknak. A VW esetén több száz milliárd dollárról van szó. Ha ennek egy része a cég iránti bizalom elvesztése miatt kiesik, annak hatása végighullámzik az egész beszállítói láncon, dollár tízmilliókban mérhető kárt okozva a VW falain kívül.

Az ügyfeleknek okozott kár sem marad el ettől. Az elmúlt tíz évben tiszta dízel imázzsal értékesített autók azt ígérték a vevőknek, hogy a korábbinál sokkal kisebb környezetkárosítással üzemelnek, ám ennek ellenére 30 százalékkal kevesebbet fogyasztanak, mint benzines társaik. Ez az ígéret bírta rá jelenlegi tulajdonosaikat, hogy többet fizessenek értük.

Kifordított zsebű ügyfelek

A helyzet azonban az, hogy a botrány leértékeli az autóikat, így a Fortune újságíróinak becslése szerint akár 5000 dollárral (1,4 millió forint) is kevesebbet érhetnek akkor, amikor birtokosaik használt autóként túl akarnak adni rajtuk. Az USA-ban érintett összes autót összeadva ez a bukta elérheti az 55 milliárd dollárt.

És ha valaki azt hiszi, hogy kártérítési perben visszakövetelheti ezt a veszteséget, az téved. Ezt mutatják a korábbi tapasztalatok. A Suzuki Samurai igen népszerű törpe terepjáró volt az USA-ban a nyolcvanas években. Egy teszten azonban 1987-ben kiderült, hogy hajlamos felborulni. Ez egy csapásra 30 százalékkal vetette vissza használtautó-piaci értékét. A tulajdonosok egy része pert indított 2000-3500 dolláros vesztesége megfizettetéséért, ám a bíróságok elutasították keresetüket.

Ideges dealerek

Végül a botrány alaposan elverei a port a Volkswagen 650 amerikai viszonteladóján is. Az autógyártó és a dealerek viszonya eddig sem volt felhőtlen, mivel az utóbbiak úgy látták, hogy a VW menedzsmentjét nem érdekli a véleményük. Eközben a modellkínálat elöregedett, nem volt összhangban az amerikai autósok ízlésével és az autók túl drágák voltak versenytársaikhoz képest.

Az értékesítés a botrány előtt is hanyatlott. A viszonteladók teljesíthetetlennek tartották a Volkswagen tervét, amely szerint 2018-ban már 800 ezer Volkswagent kellett volna értékesíteni az USA-ban. A panaszokra az volt a cég válasza, hogy megígérte: 2016-tól gyártani kezd egy közepes hobbi-terepjárót Chattanoogában lévő üzemében.

Dühös autósok

Most persze a dealerek találkoznak a dühös ügyfelekkel és náluk jelentkezik a bizalomvesztésből fakadó veszteség egy része. A Volkswagen kompenzációként egyebek mellett 300 dolláros külön támogatást ígér nekik minden eladott benzines modell után - a középkategóriás Passatok esetén 600 dollárt adnak -, továbbá extrabónuszt fizet minden olyan autó után, amelyet az idei harmadik és negyedik negyedévben értékesítenek.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

laci_52, 2015.10.05 14:24

@Pluralista: Igazad van, de efölött szemet huny mindenki. Ha ezt a tényt komolyan vennék, megszűnhetne a közúti szállítás és a tömegközlekedés. A kamionok és a buszok mind Diesel-motorral mennek.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Pluralista, 2015.10.05 11:21

Autós szakemberektől hallottam, hogy a dieselmotor által kibocsátott koromszemcsék megtapadnak a tüdőben, sokkal károsabb és ártalmasabb, mint a hagyományos benzines motorok.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rigolya, 2015.10.05 11:19

@laci_52: A faék egyszerűségébe olyan dolgokat is beleszámított ugye, hogy a VW autók környezetvédelmi besorolása változhat a botrány miatt, ami megemelheti az üzemeltetés költségét... vagy egyes napokon még az új VW-k se mehetnek bizonyos körzetekbe.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

laci_52, 2015.10.05 11:07

@Trambulin: Nem olvastad figyelmesen, amit írtam: a lényeg az, hogy "rendszeres karbantartás mellett".

Aki folyton elhalasztja az olajcseréket és csak akkor viteti szerelőhöz az autóját, ha az már otthagyta az út szélén, annak valóban hamar lepukkan a járgánya.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

atombandi, 2015.10.05 10:14

@troll:
csodálkoznék, ha választható lenne. a szennyezés meg viszonylagos. lehet, hogy egy öreg dízel korommal nyomatja az utakat, az jóval kevésbé veszélyes, mégha látványos is, mint egy nitrogéndioxid igen rákkeltő hatású eü értéket 40*-esen meghaladó vw. még nem csapták le a lasztit, hogy mi lesz a megoldás, de szerintem durva lesz.

vagy beszerel a vw saját költségen valami durva szűrőt, amivel meg tud felelni (gyanítom nincs is ilyen termékük kifejlesztve még), vagy visszaírják a szoftvert, mint a kisangyal, és akkor gyorsulási versenyt rendezhetsz az érdi emelkedőnél a veterán trabantokkal. jó megoldás nincs, ráadásul példásan meg fogják büntetni a céget. érdekes módon még a büntetőjogi felelősség sem merült fel eddig, pedig emiatt jópáran rács mögé fognak kerülni. térjünk vissza rá fél év múlva...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html