Figyelmeztetés adott ki a rendőrség - rengeteg vásárlót érint

Vádemelési javaslattal élt a rendőrség egy férfival szemben, aki egy internetes piactéren megtévesztett egy tiszaújvárosi nőt. Nem az első és valószínűleg nem az utolsó eset, hogy valakit az interneten vernek át, ezért a hatóság jó tanácsokkal is előállt.
Dzindzisz Sztefan, 2018. március 21. szerda, 09:29

Csalás vétség elkövetésének megalapozott gyanúja miatt folytatott büntetőeljárást a Tiszaújvárosi Rendőrkapitányság egy 34 éves gárdonyi lakossal szemben. A gyanúsított 2016 decemberében egy internetes oldalon eladásra kínált egy nagyobb értékű mobiltelefont.

Egy tiszaújvárosi nő jelentkezett az ajánlatra, majd megegyezett a hirdetővel, hogy elküldi, az ő szintén nagyobb értékű készülékét, plusz fizet még tizenegyezer forintot, így hozzájuthat a hirdetésben szereplő telefonhoz. A gyanúsított azonban nem teljesítette ígéretét, így a nő nem kapta meg a kívánt készüléket - számol be a police.hu.

Az ügyben indított nyomozást a Tiszaújvárosi Rendőrkapitányság a napokban befejezte és az iratokat vádemelési javaslattal megküldte az ügyészségnek.

A fenti eset nem egyedi, 2017-ben "a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium internet laboratóriuma és a fogyasztóvédelmi hatóság együttesen több mint félezer webáruházat vizsgált és az ellenőrzött online kereskedések 88 százalékánál talált problémát. Örömteli azonban, hogy a fogyasztóvédelmi jogsértést újra elkövető webáruházak aránya 14 százalékra csökkent a korábbi 54 százalékról" közölte anno a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztálya.

A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztálya ezzel kapcsolatban arra hívja fel a figyelmet, hogy az online vásárlás lehetőségével a fogyasztói szokások gyorsan és jelentősen megváltoztak. Az interneten keresztül bonyolított vásárlás számos előnnyel, lehetőséggel jár, azonban nem árt ismerni a jogainkat és némi körültekintéssel eljárni a vásárlások során. Az online vásárló ugyanis hajlamos csak a termékkel és annak árával foglalkozni. (Egyre többen vásárolunk az interneten.)

Néhány jó tanács a rendőrségtől

  • Amennyiben korábban még nem használt webáruházból kíván vásárolni, előbb olvassa el az Általános Szerződési Feltételeket (röviden: ÁSZF). Ez a dokumentum általában a meglátogatott oldal alján található. Ez az irat rendelkezik többek között a megrendelés menetéről, a szerződés létrejöttéről, a szállítási határidőről és díjról, az elállási jogról, a jótállásról, a panaszrendezés módjáról, stb.
  • Ellenőrizze az ÁSZF-ben, illetve a honlapon a szolgáltató adatait is. Ebből kiderül, hogy az online áruházat hazai vagy külföldi cég üzemelteti-e. Ennek az esetleges panaszrendezés vagy jótállás érvényesítése során van jelentősége. A magyar nyelvű honlap, a ".hu" végződés, és a médiában megjelenő magyar nyelvű reklámok nem garantálják azt, hogy az áruházat hazai cég üzemelteti. Az igényérvényesítés külföldi kereskedőkkel szemben hosszadalmas és nehézkes (fizikai távolság, nyelvi nehézségek, magasabb költségek, stb.).
  • Amennyiben a kereskedő weblapján nem találhatóak meg a cégre vonatkozó információk, javasolt a rendeléstől eltekinteni. Szintén gyanúra adhat okot, ha az elérhetőségek között csupán mobiltelefonszámot és ingyenesen létrehozható e-mail címet lát. Ilyen esetben indokolt körültekintően eljárni a vásárlás során (pl. egyéb információk keresése a vállalkozásról, internetes keresőben célszerű rákeresni, fórumokban utána olvasni az üzemeltetőnek, telefonszámnak, e-mail címnek).
  • Gyanús lehet az is, ha vállalkozás a fizetési feltételek között csupán előre fizetési lehetőséget biztosít, vagy nem kellő részletességgel tájékoztatja a vásárlókat a szállítás részleteiről.
  • Ha teheti, válassza a termék személyes átvételét, illetőleg az utánvéttel történő szállítás lehetőségét.
  • Figyeljen oda a honlap felépítésére. Ha már kinézetre is olcsónak, rendezetlennek tűnik az e-kereskedő weblapja, akkor mindenképpen ellenőrizze le a céget, hogy létező gazdasági szereplő-e. Erre a rendelkezésre álló cégadatok alapján lehetősége van a www.e-cegjegyzek.hu, illetve egyéni vállalkozók esetén a https://www.nyilvantarto.hu/evny-lekerdezo/ honlapon.
  • A megvásárolni kívánt termék fényképét, annak leírását és a közzétett vásárlási feltételeket célszerű elmenteni, vagy kinyomtatni.
  • Amennyiben egy ajánlat "túl szép, hogy igaz legyen" ne fogadja el. Tudnia kell, hogy nincsenek csodák. Egy termék csak behatárolt keretek közötti áron értékesíthető haszonnal. Az átlagtól jelentősen olcsóbb termék vélhetően hamis, illetve az előrefizetés ellenére sohasem érkezik meg és az eladó is elérhetetlenné válik.
  • Mindig olvassa el vásárlás előtt a honlapról és a termékről írt vásárlói véleményeket. A mások által írt értékelések nagyban segítik döntését egy áru kiválasztásában.

Az elállási jogról röviden

  • Tekintettel arra, hogy az e-kereskedelemben a terméket a vásárlás előtt nincs lehetőség ténylegesen megvizsgálni, megtekinteni, ezért a jogalkotó a vásárlástól történő indokolás nélküli elállási joggal védi a fogyasztó érdekeit. E jogát a fogyasztó a termék megrendelése és a kiszállítás közötti időtartamban is gyakorolhatja. Emellett a termék átvételétől számított 14 nap áll rendelkezésre, hogy meggondolja magát, azaz éljen az elállási jogával. Az elállási jog ezért alkalmas annak a problémának a kezelésére is, ha nem az a termék érkezett meg, amit megrendeltünk, vagy ha a rendeléskor vállalt határidő nem teljesült.
  • Ha a fogyasztó eláll online kereskedővel kötött szerződésétől, köteles a terméket haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított 14 napon belül visszaküldeni a vállalkozásnak. A fogyasztó kizárólag a termék visszaküldésének közvetlen költségét viseli. A vállalkozásnak is 14 napja van arra, hogy a fogyasztónak visszatérítse a vételárként megfizetett teljes összeget, ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költséget is.

Ha a kereskedő ellenáll...

  • Amennyiben a kereskedő nem fogadja el a jogszabályi rendelkezésekkel összhangban álló elállást, és nem fizeti vissza a termék ellenértékét - mint minden szerződéssel kapcsolatos jogvitában - bírósághoz, vagy
  • lakóhelyünk szerint illetékes békéltető testülethez fordulhatunk.
  • A határon átnyúló vásárlással összefüggő jogvitáknál jogaink érvényesítéséhez (tanácsadás, idegen nyelvű levelezés) a bírósági eljárás előtt az Európai Fogyasztói Központ (1088 Budapest, József ktr. 6.; info@magyarefk.hu) tud segítséget nyújtani.
  • Az interneten történő vásárlás előtti hatékony tájékozódást segítheti a www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu honlap is.
Fotó forrása: Shutterstock

HOZZÁSZÓLÁSOK