Komoly sikert ért el egy magyar startup

Két év alatt jutottak el a 3D nyomtatott szemüvegeket gyártó Forma Eyewear magyar alapítói addig, hogy felvásárolja projektjüket az Első Magyar Optikus Zrt. A gyártást Magyarországra hozták, áprilistól pedig itthon is bárki csináltathat személyre szabott szemüveget magának - írja közleményében a cég.
Szabó Dániel, 2018. március 23. péntek, 12:11

A Forma Eyewear onnan indult, hogy a skóciai Glasgowban tanuló Nagy Richárd szembesült azzal a problémával, hogy nem talál méretben és fazonban megfelelő szemüvegkeretet magának. 2013-at írtunk ekkor összefogott Slezák Balázzsal, a Budapesti Műszaki Egyetemről, és kidolgozták a my3Dreams nevű vállalkozás alapjait. Ez egy online piactér volt, ahol a csapat által kifejlesztett titkosított és biztonságos 3D modellek megvásárlását és egyszeri kinyomtatását tette lehetővé anélkül, hogy a vásárló le tudta volna azt másolni és sokszorosítani.

Az ötlettel bejutottak a Start-Up Chile nevű, chilei állam által gründolt vállalkozáskeltetőbe, ahol a szakmai támogatás mellé 8 millió forint befektetést is kaptak. Bő fél év kemény munka után rájöttek, hogy az ötletük nem piacképes.

"A víziónk egy olyan világ volt, ahol a közeljövőben a 3D nyomtatás lakossági felhasználása megközelíti a hagyományos nyomtatásét, vagyis majdnem minden háztartásban lesz egy 3D nyomtató, vagy legalább minden sarkon egy szalon. De a valóság mást mutatott, és láttuk, hogy a víziónk álom marad még jó sokáig." - idézi fel az eseményeket Slezák Balázs.

Ekkor döntöttek úgy, hogy irányt váltanak és a my3Dreams technológiájára és az iparágban megszerzett tapasztalatokra építkezve elkezdenek szemüvegeket tervezni és nyomtatni. Ebből született a Forma Eyewear. Az üzlet nehezen indult, "a fiúknak sokszor csak zacskós levesre volt pénzük", de 2015 tavaszán magánszemélyektől 9 millió forint befektetést vontak be. Ebből céget alapítottak Londonban és onnan fejlesztettek tovább. Annak ellenére, hogy a befektető pénze egy év alatt elfogyott, sikerült olyan üzleti modellt találni, ami növekedési pályára állította a céget. Ennek köszönhetően a vállalkozás 2016-ban és '17-ben is nyereséget termelt.

Nagyon sokféle értékesítési modellt próbáltak ki, például volt, hogy kimentek a Sziget fesztiválra és felállítottak egy standot, ahol ingyen powerbankos töltést adtak az embereknek azért cserébe, hogy beszkenneljék őket. Kipróbáltak online csatornákat is, de ezek nem voltak túl sikeresek.

Eztán egyik első partnerük az Első Magyar Optikus Zrt. volt, akik tavaly nyáron ajánlatot tettek a cégre. A felvásárlás összege nem publikus, ám az üzlet néhány hónappal később megköttetett. Április végén fejeződik be a magyar piacra történő bevezetés, valamint a gyártási és logisztikai folyamatok Magyarországra hozatala. Ezzel sikerült átlépni azt az akadályt, hogy a szemüvegpiac a világon néhány csoporthoz köthető, kevés helyen vannak ezektől független termékek.

A fotó forrása: Formeyewear.

HOZZÁSZÓLÁSOK