A Szecsuán tartománybeli Csengtuban található Délnyugati Csiaotong Egyetem kínai kutatói a múlt héten közúti teszteket végeztek olyan módosított személyautókkal, amelyek mágnesek segítségével 35 milliméterrel lebegnek a vezetősín felett – jelentette a Hszinhua kínai állami hírügynökség.

A kutatók a szedánokat erős mágnesekkel szerelték fel a járművek padlóján, így azok egy közel öt mérföld hosszúságú vezetősín felett lebeghetnek. Összesen nyolc autót teszteltek, az egyik teszt során a jelentés szerint nagyjából 230 kilométer/órás sebességet értek el – írja a CNBC.

Egy kínai újságíró által a Twitterre feltöltött videón látható, ahogy a járművek - bár döcögősen - lebegnek a síneken:

 

 

A Hszinhua szerint a teszteket a kormányzati közlekedési hatóságok végezték, hogy tanulmányozzák a nagy sebességű vezetésbiztonsági rendszereket. Deng Zigang, a járműveket kifejlesztő egyik egyetemi professzor azonban azt mondta az állami hírügynökségnek, hogy a mágneses lebegtetés személygépkocsiknál való alkalmazása csökkentheti az energiafelhasználást és növelheti a járművek hatótávolságát.

Ez hasznos lehet az elektromos járműipar hatótáv-problémájának megoldásában. A piacon jelenleg sok fogyasztó tart attól, hogy nem lesz képes egy utat úgy befejezni egy elektromos járművel, hogy ne fogyjon ki az akkumulátor.

A vasút után az autógyártók is tesztelik a maglevet

Néhány kereskedelmi vonat már az 1980-as évek óta használja a mágneses lebegtetést – vagy másnéven maglev technológiát – amely egy mágneses mező villamosítását jelenti a járművek nagy sebességgel történő tolására vagy húzására. Ma már Kína, Japán és Dél-Korea is használ mágneses vonatokat. Kína tavaly a Sandong tartománybeli Csingdaóban debütált egy mágnesvasutas gyorsvonattal, amely óránként 600 kilométeres végsebességet képes elérni.

Elméletileg a maglev technológia a súrlódás hiánya miatt lehetővé teszi a nagysebességű utazást anélkül, hogy annyi energiát használna fel, mint a hagyományos motorerő. A technológiát Elon Musk The Boring Company és Richard Branson Virgin Hyperloop One nevű cégének hyperloop-projektjeihez javasolták. A kutatók már több mint egy évtizede vizsgálják a mágnesvasútban rejlő lehetőségeket, a Volkswagen 2012-ben egy lebegőautó-koncepciót tervezett.

A lehetséges biztonsági kérdéseket azonban még ki kell dolgozni. Mi történik például, ha egy nagy sebességgel haladó autó lebeg a mágneses pályáról, vagy egy nem mágneses jármű letéríti a pályáról? Ott van még az infrastruktúra igen nehéz kérdése is: Az elektromágneses autópályák országos hálózatának kiépítése valószínűleg évekig tartana és hatalmas állami beruházást igényelne bármelyik országban - jegyzi meg az AutomoBlog.