Mivel a világ a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére törekszik, részben az elektromos járművek (EV) számának növelésével, a lítium, a kobalt és a nikkel iránti kereslet várhatóan ugrásszerűen nő tovább a következő időszakban. A hiánytól és a magas áraktól tartva az autó- és az akkumulátorgyártók a domináns lítium-ion akkumulátor alternatív technológiáin dolgoznak. Ebben ért el most áttörést a kínai CATL, amely a múlt héten közölte, hogy 2023-ig tervezi kiépíteni a nátrium-ion-akkumulátorok gyártására szolgáló ellátási láncot - írja a Reuters.

Az új technológia energiatárolási képességi azonos méret esetén ugyan kisebb, mint a lítium-ionos modelleké, de gyorsan tölthetők és hidegben ellenállóbbak. Viszont jóval olcsóbbak is: a nátriumion-akkumulátorok nem tartalmaznak lítiumot, kobaltot vagy nikkelt, a három fő akkumulátortechnológiában - a nikkel-kobalt-alumínium (NCA), a nikkel-kobalt-mangán (NCM) és a lítiumvas-foszfát (LFP) akkumulátorokban - használt fő fémeket, amelyek jóval drágábbak is.

A CATL nem hozta nyilvánosságra új akkumulátorának költségeit, de megjegyezte, hogy a nátrium a hatodik leggyakoribb elem a Földön.

William Adams, a Fastmarkets nemesfémek és akkumulátorok kutatásának vezetője szerint a CATL tervei enyhítenék a nyomást az alkálifémek piacán. "Ez azt jelenti, hogy van B-terv, ha nincs elég lítium a környéken" - mondta Adams. A Fastmarkets úgy látja, hogy a lítiumpiac a 2021-es kiegyensúlyozott szintről jövőre deficitbe fordul, a kereslet pedig 2020-hoz képest 2025-re több mint háromszorosára, 1,12 millió tonnára nő.

Az S&P Global Platts szerint a lítium, mint nyersanyag ára idén eddig megháromszorozódott, miután a tavalyi évben a vártnál nagyobb volt az EV-eladások száma.

Bár az olcsóbb és könnyebben elérhető nátrium-ion-akkumulátorok várhatóan népszerűek lesznek, rövid távon a lítium-ion-akkumulátorok várhatóan továbbra is dominánsak maradnak.

A megújulóenergiás áramtárolás esetében is kiváltható válik a lítium: egy amerikai cég már hatékony és olcsó vas-levegő akkumulátorokat kezd gyártani.