Egyre komolyabb aggodalomra ad okot az amerikai befektetők körében is az Egyesült Államokban szép lassan felfúvódott hitellufi, amely az autófinanszírozás területén alakult ki az elmúlt években. A Financial Times hosszú elemzésben foglalkozott a problémával, amelyre egyre több szakértő hívja fel a figyelmet az elmúlt hónapokban. A jelenség gyakorlatilag ugyanaz, mint a hitelválságot megelőző években volt a jelzáloghitelek esetében, az egyetlen szerencse, hogy az autóhitelek állománya összességében nem jelent akkora összeget, mint a jelzáloghitelek. A pénzügyi szektor egy részét azonban megrengheti a lufi kipukkadása, s az amerikai autópiac is komoly megrázkódtatások előtt állhat.

A történet lényege, hogy a 2010-es mélypont óta az olcsó finanszírozásnak és a szép lassú gazdasági növekedésnek hála, alaposan megnőtt az autóvásárlásra felvett hitelek mennyisége az Egyesült Államokban.

Ezek össz-állománya 2010 óta 70 százalékkal emelkedett, s ezzel elérte mostanra 1700 milliárd dollárt is. Igaz, az amerikai háztartások összesen 12 700 milliárdos össz-adósságához viszonyítva ez az összeg nem tűnik jelentősnek, de épp elég nagy ahhoz, hogy jó néhány a terültre szakosodott szereplőt bedöntsön, s ha egyszer elindul a dominó, annak a lakossági bizalmon keresztül negatív visszahatásai lehetnek a fogyasztásra, s ezen keresztül az egész gazdaságra.

Ahogy a jelzáloghiteleknél, a problémák itt is a legrosszabb minőségű, úgynevezett "subprime" adósoktól indultak el, tavaly jelentősen romlott körükben a nemfizetések aránya, de idénre a jelenség már a legjobb minősítésű hitelfelvevőknél is éreztette hatását. S eközben ahogy nő a becsődölt hitelek aránya, úgy nőnek az autókereskedőknél az eladatlan készletek. Az eladatlan készletek miatt a kereskedők jelentős árengedményekre kényszerülnek, ezzel tovább nyomják le az árakat, ami ahhoz vezet, hogy egyre több autótulajdonos tapasztalja azt: autója jóval kevesebbet ér, mint amennyi hitel van rajta. Ha valami, hát ez nem növeli a fizetési fegyelmet.

A Financial Times szerint ráadásul a subprime autóhiteleknél pontosan ugyanazok a praktikák jellemzőek, mint amit a jelzálogpiaci válságról szóló történetekből megismerhettünk (többek közözz a The Big Short, a Nagy Dobás című filmből).

Egyrészt a hiteleket értékesítő ügynökök, autókereskedők irdatlan mennyiségben sózzák rá a subprime besorolású vásárlókra a hiteleket. Ezek aránya mostanra az összes autóhitelen belül néhány év alatt 5,1 százalékról 32,5 százalékra emelkedett. S a hitelek fedezettségének vizsgálata is a régi szép időkre emlékeztet. A lap erre a piac egyik legnagyobb szereplője, a Santander Consumer sztoriját hozza fel példaként. A cégnél egy korábbi ügyészségi feljelentés nyomán vizsgálatot folytattak. Kiderült, hogy a hiteligénylések során az ügynökök rendszeresen felpumpálták az autók értékét, olyan extrákat tüntettek fel benne, amelyekkel nem rendelkezett az autó. De nem csak a megvett terméket, hanem a hiteligénylőt is rendszeren feltupírozták, a hiteligényléseknél rendszeresen a valósnál magasabb jövedelmet tüntettek fel.

Egy 2013-as vizsgálat szerint például a cégnél 11 hitelkérelem esetében mindössze egynél bizonyult valósnak a hiteligénylő jövedelme. Három esetben nem lehetett megállapítani, hogy valós adatot szerepel-e, 7 esetben pedig egyértelműen a valósnál magasabb éves jövedelmet írtak be. Ezek közül a legalacsonyabbnál is 45 ezer dollárral hazudták magasabbnak a hitelfelvevő éves keresetét.

Eközben a finanszírozói oldal is megteszi a magáét, akárcsak a hitelválság előtt. Néhány erre szakosodott cég rohamtempóban csomagolja össze és értékesíti értékpapírosított formában az autóhiteleket a befektetőknek, akik az alacsony kamatok miatt bármit megvesznek, amin egy kis hozamot remélnek elérni.

A nagyobb bankok már látják, hogy drasztikusan kezd romlani a helyzet. Pont emiatt a hitelkihelyezések drasztikus szigorításának irányába léptek az elmúlt egy két évben, s behúzták a féket. A Wells Fargo idén az első negyedévben 29, a JPMorgan 17 százalékkal csökkentette a kihelyezett autóhitelek mennyiségét. Előbbinek így van még 61,5 milliárdos, utóbbinak 79 milliárd dolláros autóhitel állománya. Ez persze például a JPMorgan esetében nem fogja megrengetni a céget, amelynek mérlegfőösszege 2500 milliárd dollárra rúg, de kellemetlen perceket szerezhet. A piac kisebb szereplőinek viszont rosszul áll a szénájuk, s erre csak ráerősít a használtautó-piac szenvedése. Ezzel ugyanis a bedőlt hitelek miatt elárverezésre kerülő autók ára is csökken. A bankok a friss kimutatások szerint idén már minden bedőlt hitel után 20 százalékkal kevesebb összeget tudnak ebből beszedni, mint egy évvel korábban.

A Morgan Stanley becslései szerint jövő év végéig mintegy 7-8 millió használt autó borulhat az amerikai piacra, ami duplája a szokásos mennyiségnek.

Az FT szerint mindenesetre Steve Eisman, a Nagy Dobás főhőse már shortol egy párat az autó-finanszírozásban érdekelt cégek közül s néhány autókereskedő is szerepel a listáján.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!