Kopogtat az újabb válság - ugyanazok a problémák, mint 10 évvel ezelőtt

Szép lassan hatalmasra fújódott a legrosszabb minőségű autóhitelek lufija az Egyesült Államokban, miközben az iparágban ugyanazok a jelenségek köszönnek vissza, mint a hitelválságot kirobbantó jelzáloghiteleknél. A rendszer valószínűleg összedőlni nem fog, de komoly problémákat okozhat.
Lovas-Romváry András, 2017. június 4. vasárnap, 09:05
Fotó: Napi.hu

Egyre komolyabb aggodalomra ad okot az amerikai befektetők körében is az Egyesült Államokban szép lassan felfúvódott hitellufi, amely az autófinanszírozás területén alakult ki az elmúlt években. A Financial Times hosszú elemzésben foglalkozott a problémával, amelyre egyre több szakértő hívja fel a figyelmet az elmúlt hónapokban. A jelenség gyakorlatilag ugyanaz, mint a hitelválságot megelőző években volt a jelzáloghitelek esetében, az egyetlen szerencse, hogy az autóhitelek állománya összességében nem jelent akkora összeget, mint a jelzáloghitelek. A pénzügyi szektor egy részét azonban megrengheti a lufi kipukkadása, s az amerikai autópiac is komoly megrázkódtatások előtt állhat.

A történet lényege, hogy a 2010-es mélypont óta az olcsó finanszírozásnak és a szép lassú gazdasági növekedésnek hála, alaposan megnőtt az autóvásárlásra felvett hitelek mennyisége az Egyesült Államokban.

Ezek össz-állománya 2010 óta 70 százalékkal emelkedett, s ezzel elérte mostanra 1700 milliárd dollárt is. Igaz, az amerikai háztartások összesen 12 700 milliárdos össz-adósságához viszonyítva ez az összeg nem tűnik jelentősnek, de épp elég nagy ahhoz, hogy jó néhány a terültre szakosodott szereplőt bedöntsön, s ha egyszer elindul a dominó, annak a lakossági bizalmon keresztül negatív visszahatásai lehetnek a fogyasztásra, s ezen keresztül az egész gazdaságra.

Ahogy a jelzáloghiteleknél, a problémák itt is a legrosszabb minőségű, úgynevezett "subprime" adósoktól indultak el, tavaly jelentősen romlott körükben a nemfizetések aránya, de idénre a jelenség már a legjobb minősítésű hitelfelvevőknél is éreztette hatását. S eközben ahogy nő a becsődölt hitelek aránya, úgy nőnek az autókereskedőknél az eladatlan készletek. Az eladatlan készletek miatt a kereskedők jelentős árengedményekre kényszerülnek, ezzel tovább nyomják le az árakat, ami ahhoz vezet, hogy egyre több autótulajdonos tapasztalja azt: autója jóval kevesebbet ér, mint amennyi hitel van rajta. Ha valami, hát ez nem növeli a fizetési fegyelmet.

A Financial Times szerint ráadásul a subprime autóhiteleknél pontosan ugyanazok a praktikák jellemzőek, mint amit a jelzálogpiaci válságról szóló történetekből megismerhettünk (többek közözz a The Big Short, a Nagy Dobás című filmből).

Egyrészt a hiteleket értékesítő ügynökök, autókereskedők irdatlan mennyiségben sózzák rá a subprime besorolású vásárlókra a hiteleket. Ezek aránya mostanra az összes autóhitelen belül néhány év alatt 5,1 százalékról 32,5 százalékra emelkedett. S a hitelek fedezettségének vizsgálata is a régi szép időkre emlékeztet. A lap erre a piac egyik legnagyobb szereplője, a Santander Consumer sztoriját hozza fel példaként. A cégnél egy korábbi ügyészségi feljelentés nyomán vizsgálatot folytattak. Kiderült, hogy a hiteligénylések során az ügynökök rendszeresen felpumpálták az autók értékét, olyan extrákat tüntettek fel benne, amelyekkel nem rendelkezett az autó. De nem csak a megvett terméket, hanem a hiteligénylőt is rendszeren feltupírozták, a hiteligényléseknél rendszeresen a valósnál magasabb jövedelmet tüntettek fel.

Egy 2013-as vizsgálat szerint például a cégnél 11 hitelkérelem esetében mindössze egynél bizonyult valósnak a hiteligénylő jövedelme. Három esetben nem lehetett megállapítani, hogy valós adatot szerepel-e, 7 esetben pedig egyértelműen a valósnál magasabb éves jövedelmet írtak be. Ezek közül a legalacsonyabbnál is 45 ezer dollárral hazudták magasabbnak a hitelfelvevő éves keresetét.

Eközben a finanszírozói oldal is megteszi a magáét, akárcsak a hitelválság előtt. Néhány erre szakosodott cég rohamtempóban csomagolja össze és értékesíti értékpapírosított formában az autóhiteleket a befektetőknek, akik az alacsony kamatok miatt bármit megvesznek, amin egy kis hozamot remélnek elérni.

A nagyobb bankok már látják, hogy drasztikusan kezd romlani a helyzet. Pont emiatt a hitelkihelyezések drasztikus szigorításának irányába léptek az elmúlt egy két évben, s behúzták a féket. A Wells Fargo idén az első negyedévben 29, a JPMorgan 17 százalékkal csökkentette a kihelyezett autóhitelek mennyiségét. Előbbinek így van még 61,5 milliárdos, utóbbinak 79 milliárd dolláros autóhitel állománya. Ez persze például a JPMorgan esetében nem fogja megrengetni a céget, amelynek mérlegfőösszege 2500 milliárd dollárra rúg, de kellemetlen perceket szerezhet. A piac kisebb szereplőinek viszont rosszul áll a szénájuk, s erre csak ráerősít a használtautó-piac szenvedése. Ezzel ugyanis a bedőlt hitelek miatt elárverezésre kerülő autók ára is csökken. A bankok a friss kimutatások szerint idén már minden bedőlt hitel után 20 százalékkal kevesebb összeget tudnak ebből beszedni, mint egy évvel korábban.

A Morgan Stanley becslései szerint jövő év végéig mintegy 7-8 millió használt autó borulhat az amerikai piacra, ami duplája a szokásos mennyiségnek.

Az FT szerint mindenesetre Steve Eisman, a Nagy Dobás főhőse már shortol egy párat az autó-finanszírozásban érdekelt cégek közül s néhány autókereskedő is szerepel a listáján.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

rotaryfun, 2017.06.05 07:54

Mitől lenne más ? Ugyanazok az idióták is akik azt a pénzt is elköltik amit holnapután fognak megkeresni. A takaró és a nyújtózkodás nincs összhangban :)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Rodent, 2017.06.05 04:19

@laci_52: "Minden normális ember tudja, hogy az autóhitel tuti bukó a kamatok és az amortizáció miatt. "

Ez egy jo nagy baromsag lacika. Az autohitel akkor buko, ha nem tudod fizetni. Amugy meg egy teljesen atlagos aruhitel. Megveszed, hasznalod, fizeted, orulsz. Ha lejar a hitel, akkor hasznalod tovabb kvazi ingyen, vagy betolod a kereskedesbe es kihozol egy ujat es fizeted tovabb a hitelt. Fizetsz valamiert amit hasznalsz. Mi ezen a buko te nagyon okos?

Szerintem kevered a hitelt a befektetessel. Befektetesnek tenyleg szornyen rossz ha veszel hitelre egy autot.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Rodent, 2017.06.05 04:13

@atombandi: "egyszeru lenne pedig. barmilyen hitelhez magas onreszt kene eloirni."

Ez egy marhasag, a hitelnek pont az a lenyege, hogy hosszu sporolas helyett mar az elejen megveheted az autot vagy barmi mast, es kesobb folyamatosan fizeted. Nincs az alacsony, akar nullas beugroval semmi problema, ha nem adnak minden hulyenek hitelt kamu adatokra.

" vagy pl melyik politikus szavazna meg olyat, hogy az evi 20.000$ (kvazi minimalber) alatt keresok nem kaphatnak autohitelt?"

A "credit score" rendszernek pont az a lenyege, hogy csak reszben szamit ki mennyit keres, sokkal fontosabb a "gazdasagi eloelet". Egy 30e -es ujautora 5 eves hitel eseten fizet a tulaj parszaz dollart. Van aki ennel sokkal tobbet kolt piara meg cigire. Ismerek olyat, aki havi $4000 -es fizubol nem tud semennyit felrarakni es olyat is, aki ugyanennyibol kenyelmesen megel es egy rakas penzt felretesz. Nagyon emberfuggo, hogy ki hogyan banik a penzzel. Pont ezert jo a "credit score". Ha hitel kell, azzal kezdenek. A necces embereknek egyaltalan nem kene adni, bizonyos szint alatt pedig nagyon korlatozottan. Aztan ha megvaltozott az illeto, akkor idovel automatikusan feljebb kerul, es megint kaphat rendes hitelt, peldaul autora.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

laci_52, 2017.06.04 23:36

Minden normális ember tudja, hogy az autóhitel tuti bukó a kamatok és az amortizáció miatt. A bankok persze ezzel nem foglalkoznak, ők majd jól megszorongatják az adósokat. Ez persze nem mehet a végtelenségig, egy idő után nem fog sikerülni behajtani a követeléseket, akkor van baj.

Ekkor a bank csődöt jelent és az államtól várja a segítséget, hiszen a betétesek pénze mégsem veszhet el. Állambácsi segít is.

Legjobb banknak lenni: ameddig fut a szekér, kaszálok és eltüntetem a lóvét, amikor viszont beüt a krach, tartom a markomat, hogy segítsenek ki.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

laatoo, 2017.06.04 21:49

@troll: Ez nem teljesen így van. Az usá-val mindig akkor van probléma, amikor a külső adóssága dinamikusabban nő mint a külső követelése (nettó pozíció: -8500 mrd). Ugyan ez volt 1929-33-ban, csak akkor aranykiáramlásnak hívták. Most is ugyanez a helyzet,. Sem a megszorítás, sem a "reformok" nem segítettek csak is az árfolyamleértékelés (anno: 50%). "Rossz helyen van az árfolyam" és elvesztette a nemzetközi versenyben a versenyképességét (ezt mutatja a 80-as évek óta tartó kereskedelmi deficit). Erre a nagy kapálózás. A jegybanknál meg ugyanazok a hülyék ülnek, mint akkor és ugyanazokat a marhaságokat követik el mint régen.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html