Negatív kihatású osztályzati felülvizsgálat alá vette a Mol "BB plusz" szintű hosszú távú vállalati adósi besorolását pénteken a Standard & Poor's, a horvát INA olajvállalatban meglévő részesedés körüli fejleményekkel indokolva a döntést. A cég egyfokozatú leminősítést helyezett kilátásba az INA-részesedés eladása vagy a horvátországi működési környezet romlása esetére.

A nemzetközi hitelminősítő pénteken Londonban közölte: a negatív felülvizsgálat tükrözi azt a várható hatást, amelyet a 49 százalékos INA-részesedés részbeni vagy teljes eladása gyakorolna a magyar cégre. A Standard & Poor's az indoklásban közölte azt is, hogy az osztályzati vizsgálat a Mol horvátországi működési környezetének lehetséges romlásából eredő hatásokat szintén figyelembe veszi.

Erőteljes jelzés

A negatív figyelőlista a nemzetközi hitelminősítői gyakorlatban a negatív kilátásnál erőteljesebb jelzés az érintett adósosztályzat leminősítésének lehetőségére.

A Standard & Poor's a döntés indoklásában felidézte, hogy a magyar kormány felkérte a Molt az INA-részesedés eladásának megfontolására. Az S&P felidézte azt is, hogy a horvát hatóságok európai elfogatóparancsot adtak ki a Mol elnök-vezérigazgatója ellen.

A fejleményekhez fűzött pénteki elemzésében a hitelminősítő hangot adott annak a véleményének, hogy ha a Mol eladná INA-részesedését, akkor jelentősen növekedne a "gyenge magyar gazdasággal" szembeni kitettsége. Ilyen körülmények közepette a Standard & Poor's valószínűleg nem tartaná fenn a "BB" magyar szuverén hosszú távú adósosztályzatnál jelenleg egy fokozattal jobb besorolást a Molra - áll az elemzésben.

A hitelminősítő közölte: újraértékelheti a magyar szuverén besorolás és a Mol osztályzata közötti egy fokozatnyi különbséget abban az esetben is, ha romlana a Mol horvátországi működési környezete, és így csökkennének a fölrajzilag kiterjedt tevékenység előnyei a magyar cég szempontjából.

A Standard & Poor's elemzői szerint a működési környezet romlása bekövetkezhet például különböző adóféleségek kivetésével, a működési kondíciókat megváltoztató új előírások vagy engedélyezési eljárások bevezetésével, vagy  olyan szabályozási módosítások révén, amelyek korlátozzák a Mol horvátországi jövedelemtermelő képességét.

A Mol INA-részesedésének csökkentése jelentősen szűkítené a Mol-csoport tevékenységének földrajzi kiterjedtségét, és ellentétben állna a magyar cég korábbi terjeszkedési stratégiájával. Az INA adja a csoport összesített tartalékainak és termelésének 36-38 százalékát, emellett a csoport két olajfinomítóját is a horvát cég ellenőrzi - áll a Standard & Poor's pénteki elemzésében.

Csökkenő sokszínűség

A hitelminősítő közölte: ha arról értesül, hogy a Mol nagy valószínűséggel csökkenti tulajdonosi részesedését, akkor a magyar szuverén osztályzat szintjével azonos besorolást állapíthat meg a magyar olajipari cégre, ami a Mol besorolásának egyfokozatú leminősítését jelentené. E döntést a Standard & Poor's arra alapozná, hogy szűkül a Mol tevékenységének földrajzi sokszínűsége, és a hitelminősítő nem venné figyelembe azt sem, ha a Mol megfelelő juttatásban részesülne a 49 százalékos részesedés fejében - hangsúlyozza pénteki elemzésében az S&P.

A cég hozzáteszi: az INA-részesedés megtartása esetén is egalizálhatja a Mol-besorolást a magyar szuverén osztályzattal, ha úgy ítéli meg, hogy a horvátországi működési környezet jelentősen romlott.

A Standard & Poor's tavaly novemberben rontotta az addigi "BB plusz"-ról egy fokozattal a jelenlegi "BB"-re a hosszú futamidejű magyar hazai és külső államadósság besorolását. A cég ugyanakkor stabilra javította a magyar osztályzat addigi negatív kilátását, vagyis levette a napirendről a magyar szuverén adósosztályzat további leminősítését.

Az S&P nem sokkal később még azt közölte, hogy az akkori szuverén leminősítés nem érinti a Mol besorolásait és azok kilátását. A cég így továbbra is stabil kilátású "BB plusz" adósosztályzattal tartotta nyilván a Molt.

A stabil kilátás helyébe lépett pénteken a Mol osztályzatára bejelentett negatív kihatású felülvizsgálat.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!