Az akkumulátor-nagyhatalmi státusz egyik jellemzője a külföldi vendégmunkások hada, akiket azonban muszáj elszállásolni, amihez viszont szükségesek a munkásszállók

A kormany.hu oldalon közzétetteKülgazdasági és Külügyminisztérium kormányrendelet-módosítási szándékát, amely a Komárom-Esztergom vármegyei Ács településre tervezett katódgyárra vonatkozik. Bár a közösség tiltakozik, csakúgy mint a helyi a politikusok, a kormányzatot látszólag nem zavarja a kínai Huayou Cobalt beruházásával kapcsolatos ellenállás.

A projekt értéke ötszázhúsz milliárd forint, és a tervek szerint kilencszáz ember fog az üzemben dolgozni.

Itt a kormány válasza az ácsi katódgyárról, 2010 előttre nyúlnak a szálak

A kormány szerint az évi 100 000 tonna gyártási kapacitású, fenntartható, zöldmezős gyártóüzem olyan akkumulátorgyártók igényeit fogja majd kielégíteni, mint a CATL, az AESC, az EVE Power és az LGES. A késztermékeket pedig várhatóan a BMW, a Volkswagen és más európai autógyárak elektromos járműveiben fogják használni. A termelés várhatóan 2026-ban kezdődik meg. Bővebben >>>

Kétméter még jöhet?

A Szijjártó Péter vezette tárca által benyújtott tervezet némileg konkretizálja a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű ácsi projektet.

Az alábbi egyedi építési követelmények jelentek most meg:

  • a beépítettség megengedett legnagyobb mértéke 70 százalék,
  • a zöldfelület megengedett legkisebb mértéke 20 százalék,
  • az épületmagasság megengedett legnagyobb mértéke 32 méter.

A vonatkozó kormányrendeletben még nem szerepeltek a beépítettségre vonatkozó arányok, miközben a legnagyobb épületmagasság eddig harminc méter volt - ez most valamiért két méterrel megemelkedett. 

A rendelet másik szándékolt változtatása, hogy az érintett telkeken és az azokból telekalakítással kialakításra kerülő ingatlanokon

  • saját vízbevezető rendszer telepíthető,
  • munkásszállás rendeltetést tartalmazó épület is elhelyezhető.

Az csak az egész sztori jogállamisága, hogy a tervezetet lehet véleményezni is. 

Mutatjuk, hol okoz feszültséget a vendégmunkások érkezése

Vegyes a vendégmunkások fogadtatása a hazai munkahelyeken, akiknek a beilleszkedése nagyban függ a munkáltatók hozzáállásától. Bővebben >>>

Amúgy nemcsak az új távlatú iparosítás miatt van szükség vendégmunkásokra, komoly a munkaerőhiány hazánkban. A sofőrhiány miatt Magyarországon sem maradt túl sok választási lehetőség:

vagy sikerül elcsábítani a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkező sofőröket, hogy dolgozzanak buszsofőrként, vagy indiai vendégmunkások ülnek a volán mögé a "piroshetesen".

Az új jövő

Kaderják Péter, a Magyar Akkumulátor Szövetség ügyvezetője egy korábbi interjúban egyébként a jövő olajiparaként jellemezte az akkumulátorgyártást, és a hazai fellendülése kapcsán februárban úgy fogalmazott:

Ez még csak a kezdet.