A konkrét megvalósítással kapcsolatban Karácsony Gergely reményét fejezte ki, hogy az uniós ciklus második felében 

a 14-es villamos behozatala a Deák Ferenc térig meg tud valósulni.

Ezek szerint Budapesten legkésőbb 2027-ig megépül a Bajcsy-Zsilinszky úti villamosvonal.

A 14-es villamos

Jelenleg a budapesti 14-es jelzésű villamos a Lehel tér és Káposztásmegyer között, 11 km hosszú pályán, 25 állomás érintésével közlekedik. Menetideje 36 perc.

A főpolgármester a nagyszabású tervekről a Hír TV-nek beszélt, és a részleteket ismertetve elmondta, hogy az európai uniós projektlistán szerepel a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos visszaépítése, amelynek ügyében a fővárosnak tervezési folyamatot kell indítania. 

Bajcsy-Zsilinszky út anno

Ez az útvonal a váci országút részeként mindig is kiemelkedő forgalommal rendelkezett – olvasható a Városi és nemvárosi közlekedés blog Budapest elvesztett sínjei című fejezetében.

Később, a városszerkezet XIX. században megkezdett átalakítása idején az építészek adottságnak tekintették az útvonalat, vagyis nem próbálták meg áthelyezni, megszüntetni, inkább beletervezték a leendő körúti rendszerbe, a belső körút részeként. A korabeli neve ennek megfelelően Váczi körút volt, majd 1914-től lett Vilmos császár út, 1945-től pedig Bajcsy-Zsilinszky út. 

Kép: Wikimedia Commons

A villamosközlekedés több mint négy évtizede, 1980 őszén szűnt meg a Bajcsy-Zsilinszky úton, akkor szedték fel a síneket, és akkortól a 47-es és 49-es villamosok már a Nyugati pályaudvar helyett csak a Deák Ferenc térig jártak.

Kép: Hippo px

Mindez a 3-as metróvonal építése körüli lelkesedés közepette történt, arra hivatkozva, hogy gazdaságtalan a földalatti közlekedéssel párhuzamosan villamost üzemeltetni. 

A sokmilliárd forintos terv

A fővárosi Fidesz arra emlékeztet, hogy Karácsony Gergely valójában olyan tervekkel állt elő, amelyeket korábban már a Budapesti Közlekedési Központ Tarlós István idején fölvetett, illetve a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke is azt mondta, hogy a Bajcsy-Zsilinszky út „visszavillamosítása” valójában nem a mostani főpolgármester ötlete.

Dorner Lajos hozzátette, hogy egy ekkora beruházás jelentős költségekkel jár, mert az érintett útszakaszon a jelenlegi trolibusz-közlekedés miatt az áramellátás részint ugyan rendelkezésre áll, de a beruházásban járművek, vagyis villamosok is kellenének villamosközlekedéshez. Márpedig

nincs annyi villamosa a fővárosnak, hogy bármilyen új villamosvonalra elég legyen.

A VEKE elnöke szerint egy ilyen beruházás több tízmilliárd forintba kerülhet. 

A Fidesz fővárosi frakcióvezetője, Wintermantel Zsolt szerint Karácsony Gergely úgy beszél egymást követő tervekről és a megvalósítandó projektekről, hogy az érdemi előkészítésre és cselekvésre semmilyen forrást nem biztosít.

A Hír TV megkereste az ügyben a Magyar Autóklubot is, és a szervezet nem lelkes a tervezett beruházás miatt. Mint elmondták, jelenleg egyeztetéseket folytatnak a Fővárosi Önkormányzattal, de terveket még nem láttak, ezért nem kívánták érdemben kommentálni Karácsony Gergely elképzelését.