Egyes értékelések szerint májusban még annak ellenére sem tudott erőre kapni a magyar kiskereskedelem, hogy az üzleteket érintő korlátozásokat (bezárásokat) addigra már feloldották. A blokkk.com kereskedelmi szakblog szerint ez így azért vitatható mondás, több ok miatt is.

Korlátozások ugyanis maradtak még májusban is, például a négyzetméter szabály, vagy a maszkviselet, amit csak július 3-tól oldottak fel. És bár a felületes szemlélő számára ezek apróságoknak is tűnhettek, azért az élményvásárlásokat, a családi vásárlásokat, a sétafikálást, turkálást erősen visszafogták.

A vásárlókat ráadásul májusban is lépten-nyomon arra okították a járványügyi szakemberek, hogy ne lődörögjenek a boltban, töltsenek ott minél kevesebb időt és csak azt vásárolják meg, ami feltétlenül szükséges.

Ehhez képest nem is olyan rossz eredmény, hogy 2021 májusában 2,6 százalékkal túllépte a boltos piac a járvány előtti 2019-es májusi szintet.

A márciusi és az áprilisi hónapok ugyanakkor valóban zűrösebbek, korlátozásokban gazdagabbak voltak 2020-ban és 2021-ben egyaránt, ráadásul a húsvét is megkeverte a boltos mutatókat (hol előbbre, hol későbbre esett). Volt spájzolás is tavaly, de pontosan ezért az az áprilisi 9,9 százalékos ugrás sem olyan rossz mutató.

A vásárló mindig árgus szemekkel figyeli az árcédulákat, neki minden fillér áremelkedés sok. Pusztán a statisztika oldaláról nézve azonban a márciusi, áprilisi és a májusi hónapokban az élelmiszerek drágulása az átlagot tekintve még visszafogottnak is minősíthető, 2,4-2,7 százalék volt. Egyedül az étolaj ára lőtt ki, 20-25 százalék volt.

Boltos piac (százalék)
márciusáprilismájus
20195,48,93,5
20204,5-12,7-3,1
2021-1,59,95,8
KSH, kiigazítatlan volumenindex
Forrás: KSH

Ennyivel persze nem úszták meg vásárlók, az üzemanyagok ára ugyanis márciusban 18, áprilisban és májusban 36-39 százalékkal ugrott meg. Ez brutálisat dobott a boltos termékkör drágulásán, már csak a súlyánál fogva is.

Ráadásul 10 százalék feletti volt a dohányáruk áremelkedése, ami hasonló módon húzta fel a boltos termékkör árszintjét. A statisztikában pedig külön kiszámolják a boltos termékkör drágulását és azzal kalkulálják ki piac a mennyiségi változásait, nem az átlagos inflációs mutatóval.

Néhány kisebb súlyú árucikk ára is szépen emelkedett a megfigyelt hónapokban egyébként (ékszer 10, virág, dísznövény 14-17 százalékkal), de nem ezek mozgatják a boltos piacot. Nem része a boltos termékkörnek a személygépkocsi, ahol 10 százalék körül mozgott a drágulás, ahogy a kerékpároké is.

Az eredmény ugyanakkor azt jelzi, hogy az üzemanyagok és a dohányáruk drágulása az 5,1 százalékra hízott teljeskörű inflációs mutatóra pusztán a boltos termékkört nézve rátett több mint 3 százalékot. Másik oldalról ennyit vett el a boltos piac mennyiségi (volumen) növekedéséből ez a két termékkör. Ezek nélkül viszont szépen húzott a boltos piac.