A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb jelentése szerint 2022 novemberében a csomagküldő és internetes kiskereskedelem forgalmának volumene továbbra is elmarad az egy évvel korábbi szinttől. A statisztikai adatok azt mutatják, hogy 2018 óta töretlen a fejlődés az elektronikus kereskedelmi piacon, ebben a szektorban –a karácsonyi ajándékozási időszaknak megfelelően- mindig az év utolsó két hónapjában realizálják a legnagyobb bevételeket a piaci szereplők. Eddig a legnagyobb forgalmat a most bázisévként szolgáló 2021 novemberében és decemberében bonyolították le.

A koronavírus csúcsra vitte az e-kereskedelem piacát

2020-ban a pandémia hatására az online kereskedelem – a korábbi évek adatait figyelembe véve –legalább 3 évet ugrott előre a fejlődésben, így 45 százalékkal növekedett. A járvány gyors fejlődésre ösztönözte az online kereskedőket.

A vásárlók elképesztő sebességgel alkalmazkodtak a járványhelyzethez és jóval nagyobb mértékben támaszkodtak az online vásárlási lehetőségekre, mindez 909 milliárd forintos forgalmat eredményezett 2020-ban.

Ugyan 2021-ben a bővülés üteme valamelyest lassult 2020-hoz képest, a vásárlások gyakorisága nőtt és az e-kereskedelem fejlődése így is kétszer akkora volt, mint a megelőző években. 2021-ben 32,4 százalékkal többet vásároltunk online, mint 2020-ban.

Míg 2020-ban a forgalom növekedése nagyobb volt, mint a tranzakcióké, addig 2021-ben már a forgalom és a tranzakciók számának növekedése fej-fej mellett haladt előre.

Már 2022-ben látszott, hogy visszaesés lesz a csúcsdöntögetések után

Hathavi gyengélkedés után éledezik, újra növekedési pályán az e-kereskedelmi piac, a szakértők kismértékű éves növekedést prognosztizálnak Közép- és Kelet-Európában, és Magyarországon is - ez állt a Growww Digital e-kereskedelmi trendriportjában 2022 októberében.

Akkor az adatok azt mutatták, hogy a harmadik negyedévben 10 százalékos növekedés volt mérhető az előző év azonos időszakához képest. A növekedés motorjai a kisebb és közepes méretű web-áruházak voltak, a nagyobbak között többen éreznek lassulást továbbra is.

Szabó László, a Growww Digital online-növekedés szakértője szerint a forgalom javulását csak részben eredményezte a kereslet élénkülése. Az energia- és szállítási költségek növekedése, az infláció, a forint gyengülése a külföldi devizákkal szemben az e-kereskedőket is érzékenyen érintette, ezért kénytelenek voltak árat emelni, ami hozzájárul a forgalom növekedéséhez.

Merre tovább, magyar webáruházak?

A kereskedelmi trendriport elemzése szerint a piaci nehézségek, a kereslet csökkenése az úgynevezett „egyországos” nagyobb szereplőket viseli meg a legjobban, náluk látható a leginkább lassulás. Ezzel szemben a régió erős exportpiacain a több országban működő exportőrök a piaci átlagnál többszörösen nagyobb ütemben növekednek.

A közepes és kis forgalmú webshopoknak szintén van mozgásterük, megfelelő stratégiával tudnak nőni. A szakértő véleménye szerint egyre gyakrabban kerül terítékre a külföldi terjeszkedés kérdése a magyar webshopok között is, akik a forint gyengülése miatt mennének ilyen piacok felé, ahol euróban tudnak árbevételt realizálni.

A magyar webshopoknak ebben kell felzárkózniuk, mert nagyon kevés hazai e-kereskedő merészkedik nemzetközi vizekre. A siker érdekében régióban és nem egy ország piacában kell gondolkodni. Ínséges időkben ésszerű stratégia több országban jelen lenni és ezzel csökkenteni a piaci függést

- állítja Szabó László.

A korábbi trendek abban nem változtak, hogy a gyorsan forgó fogyasztási cikkek kereskedelme nő a legjobban.Ez olyan termékeket takar, amelyeknek rövid az eltarthatósági ideje és a vásárlók gyakran vásárolják, mert gyorsan fogyasztják, így az eladók relatív alacsony áron, nagy mennyiségben értékesítik azokat. Ilyen termékek például az élelmiszerek, a háztartási cikkek és a drogériai termékek is.