Az ünnepeket is magában foglaló október-decemberi negyedévben, az évközi áremeléseknek köszönhetően növelni tudta bevételeit az időszakban a Zwack – derül ki a társaság gyorsjelentéséből, amit a portfolio.hu szemlézett.

A költségek azonban jelentősen emelkedtek, főként az alapanyag és a csomagolás költségeinek növekedése következtében, így csökkenő nyereségről számolt be a hazai italgyártó.

Megnyugtató viszont a befektetőknek, hogy a március végén záruló üzleti évre az egy évvel korábbihoz hasonló eredményt vár a menedzsment.

Összességében 13 milliárd forintos bruttó értékesítéssel zárta az ünnepeket is magában foglaló negyedik negyedévet a Zwack, ami 6 százalékos növekedés 2021 azonos időszakához képest. Tavaly mind a minőségi termékek, mind a prémium szegmens növekedni tudott, de például a vodka értékesítései az átlagon felül nőttek. A forgalmazott termékeken belül az ásványvíz, valamint a borok és a pezsgők eladásai mutattak erősebb növekedést.

A 2022. július 1-től életbe lépő adóváltozások következtében a szesz jövedéki adója jelentősen emelkedett, így a december végén zárult negyedévben 60 százalékkal magasabb jövedéki adó keletkezett a Zwacknál az értékesítések után, mint egy évvel korábban.

Ugyanakkor megszűnt a népegészségügyi adó fizetési kötelezettség. A bruttó árbevétel egyszámjegyű növekedése mellett a társaság adófizetési kötelezettsége közel ugyanannyi volt 2022 negyedik negyedévében, mint egy évvel korábban, ennek köszönhetően az adókkal csökkentett nettó árbevétel nagyobb mértékben, 11,5 százalékkal növekedett év/év alapon.

A folyamatos alap-és csomagolóanyag áremelkedéssel együtt jelentős költségnövekedéssel szembesült a cég tavaly, így a profitabilitás védelme érdekében a Zwack júliustól rendkívüli évközi áremelést hajtott végre a teljes portfólión, amelynek mértéke átlagosan 7 százalék volt. A júniusban bejelentett áremelés azonnali hatása volt, hogy előrehozott vásárlásokat generált, elsősorban a nagykereskedőknél, ami kedvezőtlenül hatott az őszi negyedév értékesítési számaira. Az október-decemberi negyedévben a belföldi értékesítés újra növekedni tudott értékben, amely többnyire a kiskereskedelmi értékesítésben realizálódott.

Ugyanakkor volumenben összességében már csökkenést mutatott annak ellenére is, hogy a partnerek egy része a 2023. januári áremelés miatt az év végére extra készleteket épített még a 2022-es alacsonyabb beszerzési árakon - derül ki a Zwack gyorsjelentéséből.

Költségoldalon viszont nem kedvezett a forintgyengülés a Zwacknak, az anyagköltségek több mint 30 százalékkal ugrottak meg 2022. negyedik naptári negyedévében, ami mögött a forint gyengülése és az alapanyag beszerzési árak együttes hatása áll.

A folyó negyedévre, ami a Zwack pénzügyi évének utolsó, negyedik negyedévre, továbbra is számol a fogyasztás visszaesésével a vállalat, viszont a legutóbbi erős negyedévben köszönhetően a teljes üzleti év végére az előző évihez hasonló profitot vár a menedzsment.  

A 2022. március végén zárult pénzügyi évben 3,2 milliárd forintos adózott eredményt könyvelt el a Zwack, jelenleg a folyó pénzügyi év első három negyedévében több mint 3,8 milliárd forintra rúg az adózott eredmény.