Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A MÁV-START járatain 2022-ben közel 97 millió, a MÁV-HÉV járatain 63 millió fizető utas utazott vonattal – közölte a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága.

Mindez annak figyelembe vételével is jó eredmény a közlekedési vállalat szerint, hogy az év elején tavaly még éreztette a hatását a pandémia, ám az utasforgalom már alig marad el a járvány előtti utolsó év, 2019 adataihoz képest.

Az otthoni munkavégzés számos munkakör esetében részlegesen azóta is megmaradt, ennek hatására eltolódás mutatkozik a bérletvásárlások felől a menetjegyes utazások irányába.

Más szempontból is a vásárlási szokások változása érzékelhető, ugyanis egyre nagyobb teret nyernek az online és önkiszolgáló felületek. Az online, azaz az Elvira menetrendi tervezővel vagy a MÁV applikációval jegyet váltó utasok aránya a tavalyelőtti 28 százalékról 35 százalékra emelkedett 2022-re a MÁV-START esetében. Mobilalkalmazással vásárolt az utasok 24 százaléka, az Elvirán pedig 11 százaléka.

Tavaly nem csak többen utaztak, de hosszabb távot is tettek meg: míg 2021-ben 3,1 millárd utaskilométert regisztrált a MÁV-START, addig 2022-ben már 4,75 millárd. Az a tendencia is megmutatkozik, hogy a rövid távú utazások száma a fővároson kívül lecsökkent, a város és város közötti hosszabb távú utazások száma viszont növekvő pályán van.

Ide sorolható az is, hogy tavaly a TramTrain hálózaton 847 ezer utazás volt Szeged és Hódmezővásárhely között, az utasforgalmi próbaüzemének kezdete óta pedig már közel egymillió utazáshoz vették igénybe a vasútvillamos-járatokat.

Visszatérnek az utasok Budapest elővárosi vonalaira is

Budapest 15 elővárosi vasútvonalán zajlik Magyarország személyszállítási forgalmának döntő többsége, melyek közül utasforgalom szempontjából az első helyeken a MÁV-HÉV Zrt. vasútvonalai állnak.

A HÉV vonatai szállítják a kötöttpályás városi- és elővárosi forgalom több mint felét. Bár az elővárosi HÉV-vonalakon összességében a fizető utasok száma a járvány előtti mértéket még mindig nem érte el, átlagosan mintegy 90 százalékos arány tapasztalható, de az utasszám ismét határozott növekedésnek indult. Minden HÉV-vonalon 30 százalékkal nőtt az utasok száma, amely a menetdíjbevételek növekedésében is megnyilvánult.

Egyre népszerűbb a vonatos balatoni közlekedés

A 2021-es egész szezon alatt elért évtizedes rekordnál is többen választották a MÁV-START járatait a Balatonhoz történő utazáshoz. A menetrendi fejlesztések, a gyakoribb eljutási lehetőségek, a korszerűbb járműpark is éreztették a pozitív hatásukat. A teljes szezon során több mint 3 millióan utaztak vonattal a tóhoz, vagy onnan tovább, illetve a balatoni állomások között.

A 2022-es főszezon elejére több tóparti állomásra és megállóhelyre is telepített jegyértékesítő automatát a vasúttársaság, a számuk így 37 darabra nőtt a balatonparti állomásokon. Ennek is köszönhetően a Balatont érintő utazásra szóló jegyekből a 2021-es 180 ezer darabos értékesítéssel szemben a tavalyi főszezonban közel 510 ezer darabot automatákból vásároltak az utasok.

A vasútvonalak élmezőnyét a H5-ös (szentendrei) HÉV-vonal vezeti éves szinten több mint 26 millió utazással, a második helyen a több 14 millió utazást biztosító gödöllői (H8-as HÉV) áll, míg a harmadik Budapest–Vác–Szob vonal, évi 11,4 millió utassal, ahol az emeletes KISS motorvonatok járnak.

A csak Budapesten belül közlekedő H7-es csepeli HÉV utasszáma ismét dinamikus növekedésnek indult, 11,1 millió utast szállított, míg a H6-os HÉV-en Ráckeve és Budapest között több mint 10 millió utazás történt. 9,2 millióval igen jól szerepelt a ceglédi, ezt 8,7 millióval követi a székesfehérvári vonal.

A távolsági viszonylatok sorában a Budapest és Győr közötti áll az élen 970 ezer utassal, a főváros és Debrecen között 820 ezren, míg Budapest és Szeged között 680 ezren szálltak vonatra tavaly.

A legforgalmasabb pályaudvar a Nyugati, ahol 18 millió utas fordult meg 2022-ben, az állomások közül kiemelkedik Vác 3,7 millió utasával, a szintén ugyanezen vonalon található a legforgalmasabb megálló, Dunakeszi-Gyártelep 2 millió utassal.

Különleges helyzetben van Filatorigát megállóhely a H5-ös HÉV-en, ahol fesztivál időszakban naponta, irányonként 187 vonat érkezik, így Magyarország legforgalmasabb vasúti pontjává válik.

Rekordot döntött a kerékpáros jegyváltás is: 2020-ban 613 ezer, 2021-ben 647 ezer kerékpárhoz köthető jegyet értékesített a MÁV-START, 2022-ben már több mint 1 millió 40 ezer kerékpáros jegyet vettek a kerékpárosok.

Volánbusznál is az utazási kedv visszatérése látszik

A Volánbusz 2022-ben 6,9 milliárd utaskilométer-teljesítménnyel 539 millió utast szállított a járművein. Az utazási kedv is kezd visszatérni, a járvány előtti teljes év, 2019 utasforgalmának már több mint 80 százalékát elérte a busztársaság.

Kép: MÁV Magyar Államvasutak Zrt.

Az eladási arányokat tekintve az összes országosan eladott helyi és helyközi díjtermék 82 százalékát a buszok fedélzetén, 8 százalékát pénztáraknál, 3-3 százalékát automatákból, illetve mobiljegyként, a fennmaradó részt pedig ügynöki rendszerben, a MÁV-START jegyértékesítési rendszerében, illetve internetes csatornákon vették meg tavaly.