Az új villanyautók hazai piacán 2022-ben a 4709 forgalomba helyezés 9,23 százalékos emelkedést jelentett, miközben a teljes újautó-piac 8,54 százalékot esett tavaly. 

A márkák és a modellek toplistáján is átvette a vezetést a Tesla.

A vezess.hu összeállítása szerint ugyanakkor számos nehézséggel küzdenek a tisztán elektromos személyautók értékesítői. Rengeteg bizonytalanság közepette durván emelkednek az árak, és akad olyan importőr, aki szerint tulajdonképpen még akkora növekedés sem volt az előző évhez képest, mint amit az említett szám mutat.

Gondot jelentett, hogy 2022-ben nem volt állami támogatásra pályázati lehetőség, ráadásul az elektromos autóknál még a belsőégésű motorúakhoz viszonyítva is drasztikusabb áremelkedés volt, bőven az átlagos 20 százalék feletti.

Megvan a toplista

A Datahouse-adatbázisa szerint összesen 32 márka 74 különféle modellt kínált Magyarországon tisztán elektromos személyautóból, és Teslából adtak el a legtöbbet. Közel hatszáz darab új Teslára került magyar rendszám, az eddigi vezető Kia pedig leszorult az elsőségről, és gyengébb évet zárt.

A dobogósok:

  1. Tesla: 597 eladott autó, 413-mal több az előző évi eladáshoz képest, 224,46 százalékos bővülés.
  2. Kia: 524 eladott autó, 137- tel kevesebb az előzőévi eladáshoz képest, 20,73 százalékos csökkenés.
  3. BMW: 469 eladott autó, 255-tel több az előző évi eladáshoz képest, 119,16 százalékos bővülés.

De hiába kínál Magyarországon 32 különféle márka tisztán elektromos személyautót, közülük mindössze öten képesek egynél több termékkel érdemi forgalomba helyezést felmutatni: a BMW és a Hyundai 3-3, míg a Tesla, a Kia, a Mercedes és a Volkswagen 2-2 modellel szerepel a top 20-ban.

Minden drága

Az elmúlt esztendő egyik érdekes jelenségeként gyakorlatilag egy szintre került a prémium márkák és a népautósabb brandek villanyautóinak alapára.

Ma egy Kia EV6 21,89 millió forintról indul, egy Hyundai Ioniq 5 20,9 millióról, a Volkswagen ID.4 21,9 millióról, a Toyota bZ4X 23,1 millióról, a Nissan Ariya pedig 29,39 millióról, miközben a BMW iX3 24,55 millióról, az i4 pedig 25,37 millióról.

A Tesla viszont árat csökkentett, jelen pillanatban a Model 3 alapára 18,99 millió forint (egy hete 21,69 millió volt), a Model Y most 19,99 milliótól rendelhető (22,99 volt). A részvények drámai esésének megfordítására bevezetett árcsökkentések elérték Magyarországot is.