Mától a benzin átlagára 473 forint lett literenként, a gázolajért pedig 484 forintot kell fizetni. Ez pedig azt jelenti, hogy előbbin csak az áfa több mint 100, utóbbin pedig közel 103 forint lett. Ilyen még soha nem volt Magyarországon, amikor 2012-ben a kútárak először lépték át a 450 forintos szintet és már ketyegett a Fidesz által 27 százalékosra emelt áfa, akkor is 96-97 forint volt a legmagasabb összeg, amelyet ezen a jogcímen az államkasszába kellett fizetni.

Ez persze a sima üzemanyagok átlagárára vonatkozik, az autópályákon már bőven 500 forint felett lehet tankolni, nem beszélve a prémium termékekről.

A másik lélektani szint az lesz - ha tovább drágul az olaj vagy romlik a forint a dollárhoz viszonyítva -, amikor a kiskereskedelmi ártól függő áfa magasabb lesz, mint a fix jövedéki adó. Ez a gázolajnál jöhet el hamarabb, hiszen ott 110,35 forintot kell fizetni jelenleg minden egyes liter után. Amikor az átlagár eléri az 520 forintot, akkor az áfa 110,55 forint lesz.

A benzinnél ennél is tovább kell menni, hiszen a jövedéki adó 125 forint, vagyis 588 forintnál jön el a fordulópont.

Az üzemanyagok adótartalma közismerten hatalmas, egy liter benzinen most - az áfával a jövedéki adóval és a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetségnek fizetendő 4,1 forintos tagsági díjjal együtt - 229,7 forint, amely a teljes kiskereskedelmi ára 48,6 százaléka. A gázolajnál 217,1 forint, vagyis az ár 44,9 százaléka.

Mit tehet a kormány?

A jövedéki adót nem nagyon lehet csökkenteni, hiszen ennek minimumszintjét az Európai Unió szabályozza. A benzinnél ez nem lehet alacsonyabb 0,359 eurónál, amely jelenleg 128 forint. Ha ez huzamosabb ideig így maradna, akkor további emelés válna szükségessé. Szerencsére az unió ezeket - ahogy a cigarettánál is - bizonyos időközönként ellenőrzi, vagyis az árfolyammozgások nem indokolnak azonnali beavatkozást.

A gázolaj minimumszintje 0,33 euró, amely 118 forint, szintén magasabb, mint a jelenlegi magyar adó.

Amit mérsékelhet az az áfa. Egy-két százalék ugyanakkor nem nyomna sokat a latba, tekintve, hogy mostanában 6-8 forintos emelkedéseket lehet látni a kutakon. Ami meggondolásra késztetheti a kormányt az a forgalom drasztikus csökkenése, aminek egyelőre nem látni nyomát. Ugyanakkor a Pulzus Kutató, lapunk megbízásából készített kutatása szerint a jelenlegi 450 forint feletti árszint már sokakat - az autósok 66 százalékát - arra készteti, hogy átgondolja, mikor és mennyit üljön autóba.

Hol van még a vége?

Miközben az autósok szerdán is jelentős emeléssel szembesültek a kutakon, október 8. péntektől további 9-9 forintos drágulást kell lenyelni. Ez azt jelenti, hogy a benzin 482, a gázolaj pedig 493 forint lesz.

 

Hol vannak már a korábbi rekordok?

Innen nézve már egész barátinak tűnik, hogy a benzinár-rekordot sokáig a 2012. január 23-al kezdődő hét tartotta, amikor 452 forintot kellett fizetni egy literért. A gázolja esetében pedig a 2012. április 23-al kezdődő hét volt a korábbi rekorder 455 forintos árral a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) heti statisztikája szerint.

A koronavírus-járvány okozta sokk idején pedig volt olyan - konkrétan a 2020. április 20-i héten -, hogy a benzin átlagára 291 forint volt. A gázolaj az elmúlt évtizedben 2016. január 25. után került a legkevesebbe 297 forintba.