Ezzel a növekedéssel a Daikin Hungary a legnagyobb bővülést elérő leányvállalat volt a régióban a Daikin Central Europe tagvállalatai között, a forgalombővülés egyúttal az egyik legnagyobb mértékű volt a Daikin Hungary Kft. elmúlt 20 évében. A bevétel mellett mintegy 5 százalékkal nőtt a foglalkoztatottak száma is. A vállalat nyeresége a jelentős árbevétel-növekedés ellenére 225 millió forintos értéken gyakorlatilag stagnált, aminek egyrészt a forint-euró árfolyam változása, másrészt az építőiparban tapasztalható munkaerőköltség-növekedés volt a két fő oka.

Tiszta, vírusmentes beltéri levegő: mindenkinek fontos

A pandémia évében a legnagyobb keresletnövekedést a tiszta beltéri levegőt biztosító készülékekre regisztrálta a Daikin. Számos intézmény, kórház, orvosi rendelő keres megoldást arra, hogy baktérium- és vírusmentes levegőt biztosítson utólagos készülékbeépítéssel az épületek meglévő légcsatornáiba. A lakosság részéről ugyancsak rendkívüli mértékben megnőtt az igény a szobai légtisztítók iránt, volt olyan hónap, amikor közel 230%-kal nőtt a kereslet, főleg miután egyetemi teszt bizonyította, hogy a légtisztítók által alkalmazott plazmaionizáló és Flash Streamer technológia az új típusú koronavírust is képes elpusztítani. Azóta bebizonyosodott, hogy a Lille-i Pasteur Intézet bevizsgálása alapján mindkét légtisztító készülék hatékonyan pusztítja el az influenza- és a koronavírust a beltéri környezetben.

Csökkenő bevétel a lakossági, növekvő az ipari szegmensben

A cég forgalmának bővülése elsősorban az ipari, üzleti szegmensnek volt köszönhető, míg a lakossági szegmensből érkező árbevétel némileg csökkent. A vállalat arra számított, hogy a pandémiás helyzetben a home office elterjedése miatt nőni fog az otthonukat klimatizáló vásárlók száma, ez nem történt meg, a klímák iránti lakossági kereslet inkább visszaesett. Ez annak is volt köszönhető, hogy sokan vesztették el az állásukat, megnőtt a bizonytalanság a foglalkoztatottságban.

Ezzel párhuzamosan viszont jelentősen nőtt az igény a lakossági hőszivattyúk iránt, az ebből származó árbevétel közel 15%-kal emelkedett és mintegy negyedével lett magasabb, mint azt a cég tervezte. A Daikin tapasztalata szerint az új építésű ingatlanok esetében már nagyon sokan hőszivattyús megoldással tervezik az ingatlan hűtését-fűtését megoldani, amit a hamarosan életbe lépő szabályozás is támogat, hiszen ezeknél a lakóépületeknél az energiafelhasználás legalább 25%-ának megújuló forrásból kell származnia.

A lakossági piacon a tavalyi év folyamán visszaesett a kereslet a belépő árkategóriás klímák iránt, viszont a közép- és felső kategóriás légkondicionálók továbbra is keresettek, a prémium termékek iránti keresletet nem fogta vissza a pandém

Az ipari klímák, fűtési-hűtési rendszerek értékesítésénél nem volt visszaesés, több nagyberuházás – például a Néprajzi Múzeum – tavaly fejeződött be, gyárak, ipari létesítmények készültek el. A Daikin számos megrendelést kapott az e-mobilitás területén működő ipari cégektől, például akkumulátorgyáraktól, amelyek most építik magyarországi üzemeiket. 

200 milliós magyarországi beruházás

A vállalat legnagyobb beruházása a 200 millió forintos ráfordítással létrehozott budapesti márkabolt volt, ami Európában a bécsi után másodikként nyílt meg 2020. májusában, és ahol a Daikin teljes lakossági portfóliója – klímák, hőszivattyúk, légtisztítók – megtekinthetők működés közben, illetve telepítéssel együtt megrendelhetők. 

A vállalat a piaci becslések szerint lakossági klímapiacon 10%-os, a lakossági hőszivattyú piacon 25%-os, az ipari folyadékhűtőknél 20%-os, míg a változó hűtőközeg tömegáramú hűtő-fűtő berendezéseknél (VRF vagy VRV rendszerek) közel 30%-os becsült részesedést mondhat magáénak, és Magyarországon mindegyik szegmensben a három legnagyobb piaci szereplő közé tartozik.