Hazánkban az egy főre jutó zöldség- és gyümölcsfogyasztás még mindig nagyon alacsony az EU-s országok átlagához képest, az Eurostat adatai szerint. Jóval kevesebbet fogyasztunk belőlük, mint kellene – pedig kiemelkedő táplálkozás-élettani szerepük mellett számos krónikus betegség kialakulásának kockázatát is csökkentik.

A feladat nem csekély, a Lidl azonban célként határozta meg, hogy egy olyan tudatos vásárlói magatartást segítsen elő, amely révén a friss gyümölcsök és zöldségek fogyasztása a mindennapok részévé válik. Ahogyan a korábbi években a vállalat idén is hétről hétre a friss és minőségi zöldségek és gyümölcsök napi fogyasztására irányítja a figyelmet, egyfajta figyelemfelhívás a szervezetnek rostokban- és vitaminokban gazdag táplálkozásra.

Frissesség a termőföldtől az asztalig

A Lidl csak olyan termelőkkel működik együtt, akik rendelkeznek GLOBAL G.A.P. tanúsítvánnyal és akik teljes mértékben megfelelnek a magas minőségi követelményeknek. Nélkülözhetetlen a stabil beszállítói háttér, ami csak partneri viszonylatban működőképes.

A vállalat hosszú távú kapcsolatokban gondolkozik, napi kapcsolatban van a beszállítókkal és közösen dolgoznak a legapróbb részletekig. Nagyon fontos, hogy a termelők lássák a tervezhetőséget, ennek köszönhető, hogy egyre több magyar termelő szállít friss zöldséget és gyümölcsöt a logisztikai központokba.

A frissáru csak röpke ideig állhat a raktárakban

A hazai zöldség-gyümölcs termékek jelentős része az előkészítést követően 8 órán belül hűtött raktárakba kerülnek, ahonnan megtisztítva és becsomagolva ugyancsak 8 órán belül átszállítják őket a Lidl raktáraiba. Itt 4 és 14 Celsius-fokos hűtőkbe kerülnek attól függően mennyire érzékeny a termék.

A logisztikai központokban az üzletek délelőtti rendeléseit délutánra már össze is készítik, és az éjszaka folyamán eljuttatják az áruházakba országszerte. A zöldség- és gyümölcskínálat jelentős része legfeljebb 48 órát tölt a logisztikai láncban, ezután, amint lehet az üzletekbe kerül.

 

 

 

A frissesség alappillére a szigorú minőségbiztonság

A Lidl olyan minőség-ellenőrzési rendszert alkalmaz, amely sok esetben szigorúbb, mint az EU által előírt rendelet. A vállalat az uniós mutatószámoknál, így a jogszabályi határértéknél jóval több paramétert vizsgál, egyebek közt azt is, hogy az adott terméknek milyen egészségügyi rizikófaktora lehet.

A növényvédő szerek esetében például 2019-től bevezetésre kerültek a zöldségekben és gyümölcsökben előforduló vegyszer-maradványokra vonatkozó előírások. A Lidl évente átlagosan mintegy 1000 tervezett és szúrópróbaszerű laborvizsgálatot végez a termékeken. A tesztek egyik része független, akkreditált laboratóriumokban zajlik, a másik része pedig házon belüli kóstoltatás keretében, a minőségbiztosítási és beszerzési kollégák részvételével. Ezekben a tesztekben már a fogyasztók is részt vesznek, hiszen a vásárlók visszajelzése mindennél fontosabb.

Folyamatosan bővül a kínálat, de van, ami még fontosabb

A Lidl már két alkalommal elnyerte az Év Boltja verseny keretében Az Év Zöldség és Gyümölcs Kereskedője címet, ez azonban nem ösztönözte arra a vállalat kollégáit, hogy hátradőljenek. A frissesség ugyanis nemcsak a kellemes íz élményét biztosítja, hanem a legtöbb zöldség és gyümölcs esetében a maximális mértékű tápanyag-, rost-, és vitaminbevitelt is. Ezek a termékek akkor a legegészségesebbek, ha frissek. Például vitamintartalmukból – kisebb- nagyobb mértékben – akár már néhány nap alatt veszíthetnek.

A „Fantasztikusan Friss Február” során négy héten keresztül más-más termékkategória kap főszerepet, hiszen az egészséges és kiegyensúlyozott étrendben a változatosság is lényeges. A zöldségeknek és gyümölcsöknek beltartalmi értékei (szénhidrát, rost, fehérje, zsír, vitamin és ásványi anyag) váltózóak. Annak érdekében, hogy a szervezetünk megkapjon minden számára szükséges tápanyagot, érdemes minél többfélét fogyasztani belőlük.

Kik azok a Frissességfelelősök?

A Lidl polcain hetente legalább már 150-féle friss zöldség és gyümölcs érhető el. A vállalat a mindennapi beszállítások során kiemelten figyel arra, hogy termékek frissek maradjanak és megfelelően, esztétikusan legyenek kihelyezve, hozzájárulva a lehető legjobb vásárlói élményhez. Mindezek nagyban köszönhetőek az áruházlánc frissességfelelőseinek is.

Az ő feladatuk, hogy folyamatosan ellenőrizzék a polcokon lévő termékeket, hogy csak a legjobb minőség maradhasson az értékesítésben. A frissességfelelősök a napi rutinhoz igazítva gondosan átválogatják, aprólékosan ellenőrzik az üzletek zöldség- és gyümölcskínálatát. Ehhez nemcsak körültekintésre van szükség, de folyamatosan frissülő tudásra is a termékek állapotát illetően. A vállalat arra törekszik, hogy mindig kiváló termékekkel szolgálja ki a legváltozatosabb vevői igényeket és minél több elégedett vásárló válassza a Lidl-frissességet és minőséget.

Cikkünk megjelenését a Lidl Magyarország támogatta.