Hétfőtől az eddig moratóriumban lévő banki ügyfelek többsége folytatni fogja a hitelei törlesztését a bankok beszámolói alapján. A moratórium 2020. március 19-én indult, azóta sokan kiléptek már a hatálya alól, a Magyar Nemzeti Bank legutóbbi adatai szerint még 1 millió 150 ezer család és 25-30 ezer vállalkozás él a moratóriummal. Ez a lakossági oldalon 2800-2900 milliárd, míg a vállalati oldalon 1900 milliárd forintnyi hitelállományt jelent. 

November 1-től az olyan hitelek esetében, amelyeknél nem kérik az ügyfelek a folytatást, véget ér a moratórium. A további felfüggesztéssel azok élhetnek, akik gyereket nevelnek vagy gyereket várnak, közfoglalkoztatottak, nyugdíjasok, álláskeresők vagy pedig a jövedelmük a pandémia alatt jelentősen csökkent. A cégek közül azok jogosultak a bent maradásra, amelyeknek az árbevétele csökkent, és nem vettek rész gazdaságélénkítő hitelprogramban. Ők október 31-ig nyilatkozhatnak erről az interneten, a bankfiókokban pedig október 29-én zárásig nyújthatják be a kérelmet. 

Nem lesz meghosszabbított nyitva tartás

Bár eddig az a tapasztalat, hogy minden határidős lehetőségnél a lakosság kivárta az utolsó pillanatot a jelentkezéssel, ezúttal jobban járnak, akik nem a pénteki zárás előtt tíz perccel akarják elintézni a nyilatkozatot valamelyik bankfiókban. A Napi.hu-nak nyilatkozó hitelintézetek egyike sem tervezi ugyanis, hogy meghosszabbított nyitva tartással készül majd a rohamra. Akinek tehát fontos, hogy egy bankfiókban intézze el ezt, az időben induljon el. 

Rohamra a bankok az eddigiek alapján nem számítanak. A CIB Banknál egyelőre alacsony érdeklődést tapasztalnak a moratórium folytatására. A lakossági ügyfelek esetében néhány száz, a kisvállalati ügyfelek esetében néhány tucat, és a vállalati ügyfelek esetében pedig alig több mint 10 ügyfél igényelte eddig a moratórium folytatását. Mivel az igénylések több mint 90 százaléka online csatornán keresztül érkezik be, a banknál nem látnak igényt az ügyfelek részéről a meghosszabbított nyitvatartásra. A Raiffeisennél sem lesz rendkívüli nyitvatartás a fiókhálózatban.

A Magyar Bankholding tagjainál is alacsony a részvételi arány. A Budapest Banknál az első napokban a lakossági ügyfelek 3 százaléka élt a belépés lehetőségével. A vállalati ügyfelek közül kevesebb mint 10 kérte a moratórium meghosszabbítását. A Takarékbanknál a múlt hét végi adatok szerint több mint 3500 lakossági és több mint 500 vállalati ügyfél nyilatkozott arról, hogy maradna a moratóriumban. Ez a lakossági és a vállalati portfoliónak is mintegy 2 százaléka. Tekintettel arra, hogy az MKB Bank tőzsdei cég, ilyen információkat nem adhat meg, de a negyedéves beszámolókban az adatok elérhetők lesznek. 

A Budapest Bank ügyfelei könnyen és gyorsan, online is tudnak nyilatkozni, így a bank nem tervez rendkívüli nyitvatartást. Az MKB Banknál a törvényi előírásoknak megfelelve, valamint a bank digitális csatornáit és egyéb erőforrásait kihasználva úgy gondolják, a megfelelő információ a megfelelő időben eljutott ügyfeleikhez. Az MKB felkészült az esetleges utolsó napos rohamra is, lakossági ügyfeleik az MKB Netbankárban külön menüpontban adhatják le a nyilatkozatukat, ehhez nem kell bankfiókba befáradniuk.

Nem terveznek hosszabb nyitvatartást a Takarékbank fiókokban sem. A nyilatkozatokat az interneten, a Takarékbank honlapján is meg lehet tenni, egészen a jogszabályban meghatározott határidőig.

Mindenki az internetet ajánlja

A K&H csak annyit árult el az eddigi nyilatkozatokról, hogy a moratórium hosszabbítására vonatkozó érdeklődés az előzetes várakozásainknak megfelelő, a szeptemberben moratóriumban lévő ügyfeleknek visszaméréseink szerint eddig kisebb hányada igényelte a moratórium hosszabbítását. A nyilatkozattételre lehetőség van személyesen, bármely ügyfélponton, vagy online formában a K&H e-bankon keresztül. A K&H elsősorban az egyszerű, gyors online megoldásokat ajánlja ügyfelei számára, meghosszabbított nyitva tartás az ügyfélpontjainkon nem várható.

Az OTP Bank a jogszabályi kötelezettségnek megfelelően, az érintett ügyfeleit tájékoztatta a nyilatkozat menetéről. Nyilatkozni két csatornán: a bankfiókokban személyesen, vagy azonosított elektronikus csatornán (OTPdirekt/Internetbank) lehet. Az OTP Bank fiókjaiban 2021. október 29-ig, az OTPdirekt felületen 2021. október 31-ig igényelhetik az ügyfelek a moratórium meghosszabbítását. A bank felkészült arra is, hogy a moratóriumot követően további fizetéskönnyítési lehetőségeket kínáljon a fizetési nehézséggel küzdő ügyfélkör számára. Ez lehet például a törlesztőrészlet csökkentése, a futamidő meghosszabbítása, illetve ennek a kettőnek a kombinációja.

Az Erste Banknál az előzetes várakozások szerinti alacsony arányban vették mostanáig igénybe a moratórium lehetőségét a magánszemély hiteladósok, többségük a gyermek nevelését nevezte meg indoknak . Az ügyfelek túlnyomó többsége online jelentkezett. A Cofidisnél a fizetési moratóriummal élő ügyfelek 5 százaléka nyilatkozott a moratórium október 31-ét követő igénybevételéről. A nyilatkozók mindegyike lakossági ügyfél. Meghosszabbított nyitvatartás nem lesz, de a telefonos ügyfélszolgálat kapacitásait megerősítették. 

Az Unicreditnél a lakossági, vállalati és vállalkozói ügyfelek közül eddig közel 1800 hitelszerződés esetében nyilatkoztak úgy, hogy a fizetési haladékot a továbbiakban is igénybe kívánják venni. Ez a moratóriumban lévő hitelek mintegy 8 százaléka. A moratóriumot meghosszabbító nyilatkozatok 97 százaléka lakossági hitelek. A személyes ügyintézést preferáló ügyfeleket a megszokott nyitvatartási időben várják, de az internetbankban is gyorsan és egyszerűen kitölthető és beküldhető a nyilatkozat, ezért a rendkívüli nyitvatartást nem tervez a bank.