Minden finomítóban minden évben vannak rövidebb időre különböző karbantartási leállások, de négy-öt évente el kell végezni egy nagyobb karbantartást, ami ezért hosszabb ideig is tart - mondta a hvg.hu-nak Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője.

Ezek hatalmas munkák és az újraindítás mindig izgalommal jár. Ez most Schwechatban nem sikerült, a finomító "lelke ment tönkre".

Pletser szerint az osztrák stratégiai tartalék elérhetővé tételével az OMV ugyan igyekszik minden ügyfele keresletét kielégíteni, de szükségszerűen van náluk is egy sorrendiség. Első mindenképpen a belföldi benzinkutak kiszolgálása, de most éppen Magyarország minden bizonnyal a sor végén van az üzemanyagárak befagyasztása miatt.

Kölcsön az OMV-nek

Magyarország, az EU és a Nemzetközi Energiaügynökség szabályozását követve, 90 napnyi importnak vagy 60 napnyi fogyasztásnak megfelelő nyersolajat és -terméket raktároz a stratégiai tartalékában. Mivel mi nem vagyunk olyan nagy olajtermelők, nálunk inkább a 90 napos import az irányadó, magyarázta Pletser.

Ez nálunk mintegy 1,4 millió tonna nyersolajat és olajterméket jelent együttvéve, ebből 800 millió liter kb. termékben van, dízelben és gázolajban, a többi olajban. Ennek kb. 6-7 százalékát adjuk most kölcsön az OMV-nek – mondta a szakember.

Üzemanyag-hiányos hónapok jöhetnek

Idén pedig anélkül is durván üzemanyag-hiányos nyár elé néztünk volna, hogy tönkrement volna a schwechati finomító. Csak Európát nézve az április végi adatok szerint a desztillátumkészletek 378 millió hordót tettek ki, ami 2008 óta a legalacsonyabb szint.

Ilyen előzmények után egyezett meg az EU a tengeren szállított orosz olaj- és olajtermékek embargójáról. Ez óriási öngól lett volna, de az, hogy a tengeri szállítmányok leépítését lépcsőzetesen, hat, illetve nyolc hónap időtartamban írták elő, javított a helyzeten.

Pletser szerint a Mol Nyrt. Dunai Finomítója kevés ahhoz, hogy a nyári időszakban a teljes régiót ellássa, ilyenkor nekik is be kell hozniuk termékeket.