Pár hónapja futott végi Magyarországon a kormány által gerjesztett "élelmiszer-hamisítási" ügy. Mint ismert egy két-három évvel ezelőtti összehasonlító vizsgálatra hivatkozva a kormány több tagja arra a megállapításra jutott, hogy általában jobb az azonos márkájú terméke minősége mint Magyarországon. Ezt követően persze kiderült, hogy mi magyarok ugyanazt a "szemetet" esszük, mint nyugaton.

Most folytatódnak az összehasonlító vizsgálatok - derül ki az NFM közleményéből, mely szerint egyebek mellett mosószereket, mosogatószereket, öblítőket és fogkrémeket vizsgál a fogyasztóvédelmi hatóság. A szakemberek folyamatosan ellenőrzik a termékek minőségét annak érdekében, hogy a silány és rosszabb minőségű áruk lekerüljenek a polcokról. Az eddigi vizsgálatok során, fogkrémeknél találtak szabálytalanságot a szakemberek.

A kettős minőségű termékek jelenléte a piacon fogyasztóvédelmi szempontból is fontos probléma, ezért a fogyasztóvédelmi terület összehasonlító vizsgálatokkal igyekszik kiszűrni a nem megfelelő minőségű háztartási vegyipari termékeket és kozmetikai termékeket. A folyamatosan zajló ellenőrzéseknek, vizsgálatoknak az a célja, hogy a kereskedők és gyártók önként vonják ki a forgalomból, vegyék le a polcokról a gyengébb minőségű termékeket. Addig folytatódnak az ellenőrzések, ameddig nem teljesül az a cél, hogy egységes minőségű termékek jelenjenek meg a kereskedelmi forgalomban" - mondta Kara Ákos infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár.


A folyamatos vizsgálat fókuszában állnak a minden lakásban megtalálható háztartás-vegyipari és kozmetikai cikkek is, a mosószerek, mosogatószerek, súrolószerek, öblítők, wc tisztítók, folyékony szappanok, samponok, tusfürdők, babafürdetők, fogkrémek, gyermekfogkrémek stb. A fogyasztóvédelmi hatóság a magyarországi mintákat többféle üzletláncból, diszkontáruházakból szerezte be (pl.: Tesco, Müller, Dm, Spar, Ázsia Center).

Az összehasonlító vizsgálatok során egyes termékek esetében Ausztriából és Németországból is vettek mintákat a szakemberek, ez utóbbi azonban szűk termékköre terjedt ki. A jelenleg is zajló vizsgálatok során a szakemberek azt ellenőrzik, hogy a hazai és külföldi termékek minősége milyen mértékben tér el egymástól, és az egyes termékek címkézése mennyire felel meg az előírásoknak.

Az első vizsgálatok azt mutatják, hogy az ellenőrzött fogkrémeknél a mért fluortartalom eltérő mértékben nem felelt meg a címkén feltüntetett értéknek sem az Ausztriában, sem pedig a Magyarországon vásárolt minták esetében. Volt olyan fogkrém, amelyben a Magyarországon forgalmazott termékben jelentősen kevesebb volt a fluortartalom. A csomagoláson, a tubuson feltüntetett fluortartalomra vonatkozó érték megjelölése a gyártó által vállalt mennyiséget tükrözi. Amennyiben a valós, mért érték nem felel meg a címkén feltüntetett értéknek, úgy ezen információ alkalmas lehet a fogyasztók megtévesztésére, így ez Magyarországon hatósági eljárást von maga után.

Kara Ákos államtitkár kiemelte: "Indokolt volt megindítani azt a rendszeres vizsgálatot, amely a továbbiakban is folytatódni fog. A most meglévő eredmények azt bizonyítják, hogy a családok, így a gyermekek és felnőttek érdekében átfogó vizsgálatra van szükség a fogkrémek tekintetében. Világosan látszik, hogy indokolt az ismételt laborvizsgálat, valamint az is, hogy egyre több terméket vizsgáljunk meg, hiszen a folyamatos és rendszeres vizsgálat a vásárlók biztonsága mellett azt is szolgálja, hogy a silány és rosszabb minőségű termékek lekerülnek a polcokról."

A fogyasztóvédelmi hatóság a magyar családok és vásárlók érdekeit szem előtt tartva folyamatos termékellenőrzéssel szeretné elérni, hogy a silány és rosszabb minőségű termékek lekerüljenek a polcokról és ne legyen semmiféle különbség a nyugat-európai és a közép-kelet-európai fogyasztóknak árult termékek között.