Remek újítások érkeznek a libegőre

Megszületett az elvi engedély a budapesti libegő átépítéséhez. A tervek szerint a korszerűsítés után négyüléses egységeken lehet majd utazni.
Csernátony Csaba, 2019. augusztus 6. kedd, 10:38
Fotó: Napi.hu / Szász Péter

Két hét múlva ünnepli 49. születésnapját a budapesti libegő, hivatalos nevén a Zugligeti Libegő, amelynek korszerűsítése is sínre került. Az innovációs minisztérium ugyanis a napokban kiadta az átépítésre vonatkozó elvi engedélyt.

Az útvonal marad, minden már megújul

A XII. kerületi - Hegyvidéki - önkormányzat az idei költségvetésében 3,8 milliárd forintot tett félre a munkákra. Az úgynevezett nyomvonal nem változik, a libegő továbbra is a Zugliget állomásról meg a János-hegyre.

A beruházás keretében a libegő épületeit áttervezik és felújítják. A kötélpályát, az oszlopokat, a világítási rendszert, az energiaellást korszerűsítik. A libegő új, négyüléses egységeket kap és biciklivel is használható lesz. Emellett az új libegő a beszállásnál és kiszállásnál lelassít majd.

Nyolcvanhat évvel ezelőtt kezdőtött

A Zugligeti Libegőt 1970. augusztus 20-án adták át, de ötletként már jóval korábban felmerült - derül ki a BKV libegőtörténeti összefoglalójából. Ifjabb Hantos István mérnök 1933-ban a Zugligetből a János-hegyre vezető kábelvasút dokumentációit kezdte előkészíteni. Akkor a zugligeti villamostól vagy a fogaskerekűtől legalább másfél órás sétával juthattak el a János-hegyhez a turisták.

Hantos akkor úgy számolt, hogy a kábelvasút 10-12 éven belül térült volna meg. A mérnök biztosra akart menni: a tervezés során megkereste a világhírű lipcsei Bleichert és Társa céget. Ez a vállalkozás volt az előző évszázad egyik nagy sikerű "startupja", ugyanis az egész cégbirodalom Adolf Bleichert 1873-ban megépített drótkötélpályájával indult. A BKV-s anyag szerint Hantos terve egészen odáig jutott, hogy a minisztérium kivitelezési tervet is kiadott a munkák megkezdéséhez. Itt aztán lelassult a dolog. Valamiért csak az előmunkálati engedélyek állandó meghosszabbítása jelentett valódi feladatot, a papírmunka egészen 1939-ig tartott, majd kitört a második világháború - emiatt a libegő megépítése lekerült a napirendről.

Hegyi-kopter helyett libegő

A háború után újra elővették a terveket, de pénz nem volt a beruházásra. Majd 1967-ban jött a fordulat. Valaki előásta a Hantos-féle terveket és nekiláttak a megvalósíthatóság részletein dolgozni. A végleges tervek az UVATERV koncepciója szerint valósultak meg. Az építkezést 1969. március 24-én kezdték meg. A speciális drótkötelet és a függőszékeket Ausztriából szerezték be, de amit lehetett idehaza állítottak elő, vagy helyben oldottak meg. Végül, hogy a János-hegyi kötélpálya név ne legyen ijesztő az utasoknak, kiírtak egy ötletpályázatot az új eszköz nevére. Mivel már erre több tízezren adtak névjavaslatokat, maga a névadási kampány is segített a kezdeti népszerűsítésben.

A javasolt nevek volt többek között a Hegyi-kopter, Űrbusz, Zümmögő, vagy Huza-vona. Valójában a nyertes a Lebegő volt, ebből alkották meg a mostani -  felújításra készülő - zugligeti libegőt. A beruházás várhatóan 2020 végére, 2021 elejére fejeződik be.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK