Már meg is van a hitelajánlat a kínai-magyar óriásprojekthez

Az átfogó stratégiai partnerség szintjére emelte a kínai kormány a magyar-kínai kétoldalú együttműködést, ami az ázsiai országban a legmagasabb kategória - nyilatkozta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szombaton Pekingben a közmédiának, az Orbán Viktor miniszterelnök vezetésével folytatott hivatalos tárgyalások után.
Szabó Zsuzsanna, 2017. május 13. szombat, 11:39

Orbán Viktor helyi idő szerint szombat délelőtt megbeszélést folytatott Hszi Csin-ping kínai államfővel, Li Ko-csiang miniszterelnökkel, majd a két kormányfő jelenlétében az Országos Népi Gyűlés épületében több megállapodás is született a két ország között.

A tárgyalások és a megállapodások után Szijjártó Péter az MTI-nek elmondta: Kínában azokat az országokat tartják számon átfogó stratégiai partnerként, amelyekkel a kétoldalú együttműködésnek a legnagyobb jelentőséget tulajdonítja a pekingi kormány. Értékelése szerint így a magyar-kínai gazdasági kapcsolatok előtt újabb lehetőségek nyílnak.

Már meg is van a kínai hitelajánlat

Ezzel kapcsolatban kiemelte: Magyarország megkapta a Budapest-Belgrád-vasútvonalra a kínai Eximbank finanszírozási ajánlatát, amely 20 éves lejáratú, 2,5 százalékos hitelkamatot előirányzó, dolláralapú hitelajánlat. Ez jó kiindulási alapnak tekinthető, és ha viszonylag gyorsan sikerül lezárni a tárgyalásokat, az őszi Kína-Közép-Európa miniszterelnöki csúcstalálkozóig - amelyet Budapesten tartanak - elkészíthető lesz a tenderkiírás is - tette hozzá a politikus.

Kérdésre elmondta, hogy a Budapest-Belgrád-vasútvonal beruházásának összértéke 550 milliárd forintra tehető, a hitelajánlat pedig a teljes beruházási érték 85 százalékára vonatkozik.

Szakértők már 750 milliárdos költséggel számolnak
Kilométerenként 4,6 milliárdért újítaná fel a kormány a Budapest-Belgrád vasútvonal magyar szakaszát. Még egy korábbi verzióban, amikor 470 milliárdra becsülték a felújítás költségét 2400 éves megtérülési idővel számoltak. Azóta viszont előbb 550 milliárdra egy szakmai konferencián pedig kiderült már 750 milliárddal számolnak a beruházók. A 160 kilométeres pálya gyakorlatilag sík terepen az Alföld peremén fut végig. A jelenlegi egy vágányból kettő lesz és a pályasebességet 160 kilométerre emelik. Erről bővebben itt olvashat.

Magyar gyümölcsöt Kínába!

A miniszter tájékoztatott arról a megállapodásról is, hogy a magyar mezőgazdasági-élelmiszeripari kivitel növelése érdekében tárgyalások kezdődnek a Kínába irányuló magyar gyümölcsexport lehetőségéről, ami a magyar agráriumnak óriási gazdasági jelentőségű lenne.

Megegyezés született továbbá arról is, hogy a kínai fejlesztési bank 79 millió dolláros hitel keretében újabb magyarországi projektet, a Wanhua-BorsodChem termelékenységet fejlesztő, környezetvédelmi típusú beruházását finanszírozza.

A BÉT-en lesz a Sanghaji Aranytőzsde regionális platformja

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) és a Sanghaji Aranytőzsde szintén megállapodott, amely alapján a BÉT-en létrejön egy kifejezetten kínai, keleti irányú kereskedést folytató részleg, és a BÉT jelenti majd a Sanghaji Aranytőzsdének a regionális platformot.

A miniszter végül elmondta, hogy - a kínai jogi rendszerhez képest kivételes eljárásban - a magyar állam lehetőséget kapott a pekingi magyar nagykövetség megvásárlására.

A Kínában tartózkodó magyar delegáció programjának részeként Szijjártó Péter szombat reggel tárgyalt Vang Ji kínai külügyminiszterrel, Orbán Viktor miniszterelnök pedig a hivatalos megbeszélések után megkoszorúzta a Tienanmen téri Hősök emlékművét.

HOZZÁSZÓLÁSOK