Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A munkáltató nem tartotta be, amit ígért a hirdetésben és az állásinterjún, ez a felmondás leggyakoribb oka (42 százalék) az elmúlt két évben munkahelyet váltott feldolgozóipari és kereskedelmi munkavállalók körében - derül ki a több mint 5000 fő megkérdezésével készült kutatásból.

A férfiak számára különösen fontos ez a szempont, 49 százalékuk mondott fel ezért, míg a nők 34 százaléka. A felmondás második leggyakoribb (39 százalék) indoka, hogy máshol több fizetést és vonzóbb juttatásokat ígértek. A harmadik ok az embertelen bánásmód és környezet, ami miatt a megkérdezettek 35 százaléka váltott munkahelyet.

Az egyik leggyakrabban előforduló probléma, hogy a cégek túlzó ígéretekkel kecsegtetnek az álláshirdetésekben. Az ígérgetés gyakran folytatódik az állásinterjún is, hogy magukhoz csalogassák a munkavállalókat. Például a maximálisan elérhető bért kommunikálják, de azt már nem, hogy mik a feltételei, amiket szinte lehetetlen elérni - mondta Csikós Nagy Katalin fluktuációkezelés szakértő HR-Evolution Kft. ügyvezetője.

Ez a munkavállalói magatartás jól mutatja, hogy megváltoztak a munkaerő-piaci erőviszonyok: már nem a munkáltató választ, hanem a munkavállaló válogat és számon kéri az ígéreteket. Ha rájön, hogy rászedték, csalódottan továbbáll amint teheti.

Sokakat csak élő robotoknak tekintenek

Más a helyzet a régi dolgozóknál, akik legalább két éve dolgoznak egy helyen. A megkérdezettek 56 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a felmondás első számú oka az embertelen bánásmód és körülmények lennének. 51 százalék több fizetés és vonzóbb juttatás miatt menne el máshová dolgozni, míg 44 százalék pedig a rossz munkahelyi légkör miatt váltana.

Sajnos sok helyen, ahol magas a fluktuáció, a vezetők még nem jöttek rá a saját felelősségükre. A nagyon magas fluktuációért ugyanis szinte minden esetben a felső vezetők, a döntéshozói szint a felelős - véli Csikós-Nagy Katalin.

A dolgozók legnagyobb sérelme, hogy nem veszik emberszámba őket. A vezető például nem köszön, nem kér, hanem parancsol, miközben élő robotoknak nézi őket: túl nagy a terhelés, teljesíthetetlenek a normák és nehéz munkakörülmények között kell dolgozni.

Nagyításért kattintson a képre!

Mi lehet fontosabb a dolgozóknak, mint a pénz?

Jó hangulatban, jó csapatban dolgozni. Ugyanis a kutatás szerint egy munkahely legjelentősebb megtartó ereje a jó munkahelyi légkör. Jelentősebb, mint a pénz. A megkérdezettek 67 százaléka szerint a legfontosabb. Ha ez adott, még jobb feltételekért sem váltanak munkahelyet.

A fizetést és a juttatásokat a válaszadók 34 százaléka tartja a legfontosabbnak. Szinte ugyan ennyi (33 százalék) azok aránya, akik szerint az erkölcsi elismerés, míg 31 százalékuk szerint az emberi bánásmód a legfontosabb.

Ezek a szempontok szintén a munkavállalói oldal erősödését jelzik. Amikor magas volt a munkanélküliség, sokkal kevésbé volt fontos szempont a szabadidő és az erkölcsi elismerés igénye. Ma, amikor munkaerőhiány van, ezek a szempontok felértékelődtek - mondta a szakértő.

Hová mennek a dolgozók?

Az adatokból kitűnik, hogy a termelő és kereskedő vállalatok egymástól csábítják el a munkavállalókat. A megkérdezett kereskedelmi dolgozók közül 43 százalék dolgozott már a termelésben, ahová a magasabb fizetésért ment el.

Amennyiben teljesülnek a legfontosabb szempontok - mint a jó hangulat, megfelelő bér, elismerés, emberi bánásmód - mindössze a válaszadók 8 százaléka - menne külföldre dolgozni, ha lehetősége lenne rá. Akik pedig korábban már dolgoztak külföldön, azok 90 százaléka nem menne el újra.