Nagyot kaszáltak a koronavírus előtt a magyar autó- és motorgyárak

Az Opel kivételével emelkedő bevétellel működtek a nagy magyarországi autó- és motorgyárak, és a Suzuki kivételével jelentős mennyiségű osztalékot vettek ki belőlük a tulajdonosok.
Szász Péter, 2020. június 5. péntek, 07:07
Fotó: AFP

4 880 milliárd forint - összesen ennyi bevételt termelt tavaly az Audi, a Mercedes, a Suzuki és az Opel, vagyis Magyarország négy legnagyobb autóipari cége.

Együttesen 20 818 embernek adtak munkát de ennél sokkal magasabb lehet az a szám, amennyi pozíciót közvetve, a beszállítóikon keresztül hoznak létre. A bértömeg alapján a fizikai dolgozók átlagos nettó jövedelme mindenhol meghaladja a 300 ezer forintot (az Audinál a 400 ezret is), bár ebben minden túlóra, jutalom és pótlék benne van.

Ez alapján a bérfejlesztés több cégnél meghaladt a nemzetgazdasági átlagot is.

A Suzuki kivételével a tulajdonosok pénzt vettek ki a cégeikből. Az legnagyobb összeg, 660 milliárd forint az Auditól távozott, az Opel átadta lengyel leányát az anyavállalatnak, a Mercedesnél csak az idei profitot vették ki.

Audi

Az Audi Hungaria Zrt. nettó árbevétele 8,56 milliárd euróra (2 816 milliárd forint) nőtt, amely a 2018-as összegnél - euróban számolva - 16 százalékkal magasabb. A különbség forintban még nagyobb, hiszen a 2018-as beszámoló az év végi 321,5, míg a tavalyi 330,5 forintos árfolyamon készült.

A gyár bevételének túlnyomó része - nem meglepő módon - a Volkswagen konszern felé történő motor- és autóértékesítésből származik. Győrött tavaly 1,97 millió motor és közel 165 ezer autó készült. Tavaly indították el a Q3 Sportback gyártását, illetve mind ebből, mind pedig a Q3-ból készül RS változat a győri üzemben a TT és az A3 Cabriolet mellett.

A cég kiadásai a bevételnél nagyobb mértékben emelkedtek: a legnagyobb tételt jelentő anyagjellegű ráfordítások több mint 7 milliárd eurót tettek ki, amely 20 százalékkal nagyobb a 2018-as összegnél.

A személyi ráfordítások több mint 462 millió eurót, vagyis 153 milliárd eurót tettek ki, ami 10,4 százalékkal magasabb, mint 2018-ban. A cég dolgozóinak száma a beszámoló szerint 13 084 főről 12 807-re csökkent, ezen belül a fizikai (direkt) munkavállalók száma 8 645, a szellemieké (indirekt) pedig 4 162 volt.

A bértömeg és a dolgozói létszám hányadosából az derül ki, hogy az Audinál jelentősen emelkedtek a fizetések 2019-ben az egy évvel korábbihoz képest. Egy átlagos fizikai dolgozó túlórával, pótlékokkal, jutalmakkal növelt bére nettó 404 ezer forintra emelkedett a korábbi 330 ezer forintról. Ebben az olyan egyéb juttatások, mint a cafeteria nincsenek benne. Ez több mint 22 százalékos bértömeg-növekedést jelent a fizikai állománynál.

A kép forrása: Audi

A szellemi dolgozók bértömeg alapján számított átlagos fizetése 677 ezerre emelkedett a korábbi 561 ezerről. Az átlagot a vezetői bérek jelentősen felfelé húzhatják.

Az anyagjellegű ráfordítások emelkedése miatt az üzemi eredményük 285 millió euróra apadt, ami a 2018-as 371 milliónál 23 százalékkal kevesebb.

A győri Audi tavaly 2,5 millió eurót, vagyis 830 millió forint társasági adót fizetett be a költségvetésbe. Adózott eredménye 353 millió euró, vagyis 117 milliárd forint lett. Ez euróban számolva 20 százalékkal kisebb, mint a 2018-as összeg.

A cég tulajdonosa az Audi AG 2 milliárd euró vagyis 661 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött.

Mercedes

A Mercedes-Benz Manufacturing Kft. kecskeméti üzemében tavaly 190 ezer A-osztályt, CLA-t és CLA Shooting Brake-t szereltek össze. A cég bevétele 3,5 százalékkal 3,7 millió euróra (1 218 milliárd forint) emelkedett tavaly.

Az anyag jellegű kiadások 3,8 százalékkal 3,4 millió euróra emelkedtek, míg a személyi költségek 109 millió eurót tettek ki, 16,5 százalékkal többet, mint 2018-ban.

A cég dolgozói létszáma szépen gyarapodott, a fizikai dolgozók közel 10, a szellemiek 18 százalékkal voltak többen, mint 2018-ban. Emelkedtek a fizetések is - legalábbis a bértömeg alapján: egy fizikai munkás tavaly átlagosan nettó 309 ezer forintot vitt haza a túlórákkal, pótlékokkal, jutalmakkal együtt. Ez az összeg tavaly előtt 266 ezer forint volt. A fizikai munkások egy főre jutó bértömege több mint 16 százalékkal emelkedett. A szellemi munkások tavaly már 417 ezer forintot vihettek haza, szemben az azt megelőző 363 ezerrel. Persze ezt az összeget is torzíthatják a magas vezetői bérek.

A Mercedes üzemi eredménye több mint 103 millió euró lett, 4,9 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A 2,3 millió euró (760 millió forint) társasági adó befizetése után 95,5 millió vagyis 31,6 milliárd forintjuk maradta, amelyet a Mercedes-Benz AG teljes egészében kivett osztalék formájában.

Opel

Az Opel Szentgotthárd Autóipari Kft.-nek tavaly 11,2 százalékkal 106 millió euróra, vagyis 35 milliárd forintra csökkent az árbevétele. Ezzel együtt az anyagjellegű ráfordítások 7,2 százalékkal, közel 25 millió euróra csökkentek, míg a személyi kiadások 10 százalékkal 26,2 millióra estek.

Jelentősen csökkent a cég munkavállalóinak létszáma is: tavaly 695 fizikai dolgozójuk volt, szemben az azt megelőző 790-nel. A szellemi dolgozók létszáma 217-ről 194-re csökkent.

Az egy főre jutó bértömeg persze az Opelnél is nőtt: a fizikai dolgozók nettó 306 ezret vihettek haza, ami 8,1 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál. A szellemi munkakörökben az átlagos bér nettó 578 ezer forint, amely szerény, 4,1 százalékos emelkedés.

A szentgotthárdi Opelnél a személy és anyagjellegű ráfordításoknál is nagyobb összeget, 47,1 millió eurót tett ki tavaly az értékcsökkenési leírás, amely a beszámoló szerint részben a korábbi tulajdonos General Motors FAM1 motorgyártásának megszűnésére vezethető vissza.

A szentgotthárdi üzem (a kép forrása: Opel)

A gyárban háromhengeres turbó PureTech benzinmotorok készülnek, amelyek sorozatgyártása az idén januárban kezdődött.

A cég 2019-et 4,6 millió euró üzemi eredménnyel zárta, amely több mint duplája az egy évvel korábbinak. A 292 ezer eurós adófizetés után 4,2 millió eurós (1,4 milliárd forint) profittal zárták az évet. 2018-ban ez az összeg 1,9 millió euró vagyis 620 millió forint volt.

A cég tulajdonosa az Opel Automobile GmbH a cégből kivett 80 millió euró (26,4 milliárd forint) pénzebi osztalékot, illetve úgy döntött, hogy a magyar cég átruházza a lengyel Opel cégben (Opel Manufacturing Poland sp z.o.o) lévő 100 százalékos tulajdonrészét. Ennek értéke közel 209 millió euró, vagyis több mint 69 milliárd forint.

Suzuki

A Magyar Suzuki Zrt. bevétele jelentős mértékben, 23,4 százalékkal emelkedett és elérte a 2,4 milliárd eurót vagyis 796 milliárd forintot. Az anyagjellegű ráfordításai 15,7 míg a személyi költségek 17,5 százalékkal emelkedtek. Az esztergomi gyárban készül a hazai piacon is meghatározó Vitara, illetve az S-Cross.

Mivel a Suzuki a beszámolóban nem bontja szét a szellemi és a fizikai dolgozók létszámadatait, így csak annyi derül ki, hogy a bértömeg alapján számolt, kedvezmények nélküli nettó fizetés a 2018-as 300 ezerről tavaly 380 ezerre emelkedett, amely igen jelentős, több mint 26 százalékos emelkedés.

A cég üzemi eredménye 91 millió euró, amely lényegében megegyezik a 2018-as összeggel. Ennek oka, hogy az egyéb ráfordítások jelentős mértékben emelkedtek. Ennek legnagyobb tétele egy a Merkantil Bank felé engedett követelés.

A Suzuki 5,2 millió euró (1,7 milliárd forint) társasági adót fizetett be a költségvetésbe és 84,4 millió eurós, vagyis közel 28 milliárdos plusszal zárta az évet. Ez euróban számolva 5,4, forintban 8,3 százalékkal magasabb, mint a 2018-as. A cég a beruházásokra tekintettel nem fizetett osztalékot.

Aztán jött a koronavírus

Bár a koronavírus a 2019-es pénzügyi évre még nem hatott, a Mercedes és a Suzuki beszámolójában is megemlítik, hogy idén már komoly negatív hatással számolnak.

A Mercedesnél a bevétel már márciusban elmaradt a várttól, az anyacég 20-ától szakította meg a termelést és április 28-án indították újra azt. A Daimler konszern eladásai az első negyedévben 15 százalékkal csökkentek, amely ki fog hatni a kecskeméti gyár működésére is idén.

A cég a kieső bevételt hitelből pótolta, amelyet visszafizet, nem él a moratórium lehetőségével - derül ki a beszámolóból.

A Suzukinál március 23 és április 28 között állt a termelés, utána pedig egyműszakos rendben indult újra. A cég pénzügyi helyzete stabil, a vezetőség a beruházásokon és a folyó költségeken spórolt.

Az Opel március 23-án állította le a termelést és május 11-től indították el fokozatosan.

Az Audi szintén március 23-án állt le és április végén indult újra egy műszakban.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

DrNemoda, 2020.06.06 07:18

Valamelyik hülyének itt is Gyurcsány jut az eszébe. Pedig az érdekes az, hogy a 400 ezres fizu messze magasabb az országos átlagnál, mintegy a kétszerese, mégis, alulmúlja a KSH által kihozott átlagot - amit a túlfizetett állami vezetők és kegyeltjeik fizetése ver fel olyan magasra. Bár úgy lenne, hogy az Audi meg a Gyurcsány együtt kvaterkáznának .....
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Hali-ho, 2020.06.05 14:26

Eddig nem az volt a mantra, hogy éhbér, meg kizsákmányolás és rabszolgaság van? Ez most milyen cikk lett? Ráadásul pénteken.

Komolyan, most már tényleg azt gondolom, hogy a Napi esténként együtt iszik Gyurcsányékkal....
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Hali-ho, 2020.06.05 14:26

Eddig nem az volt a mantra, hogy éhbér, meg kizsákmányolás és rabszolgaság van? Ez most milyen cikk lett? Ráadásul pénteken.

Komolyan, most már tényleg azt gondolom, hogy a Napi esténként együtt iszik Gyurcsányékkal....
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

gondolkoggyunk, 2020.06.05 13:41

A Suzukinak az idei, kb 30-0 százalékos (megindokolhatatlan) áremelése után nem panaszkodnia kellene, hanem csomagolnia. Mert eddig megbízható és olcsó autóként nemigen volt konkurenciája, de ebben a magas árfekvésben már csak egy a százból. A Suzuki autó márka Európa nagy részén ismeretlen, a maradék részen pedig finoman szólva nem presztizs márka, hanem az okos vevők kedvence (volt). "Best buy" autóikkal eddig az okos vásárlók eltartották a céget, de ezzel a pofátlan áremeléssel az okos vásárlók 70-80 százalékától el lehet búcsúzni. Lehet visszavenni a nagy arcból és az indiai piacra koncentrálni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html