Besokallt több száz taxis - Budapest jár rosszul

Zökkenőmentesen sikerült a budapesti taxiállomány cseréje, bár januárban kicsivel több jogsértést tártak fel a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szakemberei, mint korábban. A budapesti autók zöme Euro 5-ös, de hibridből például több van, mint Euro 6-osból. Jó 400 autóval lett kevesebb januárban, mint volt decemberben.
Szász Péter, 2018. február 15. csütörtök, 15:48
Fotó: Napi.hu

Hosszú felkészülés előzte meg a fővárosi taxisrendelet legfontosabb idei változását, vagyis, hogy az Euro 4 és annál rosszabb környezetvédelmi besorolású autókkal már nem lehet szolgáltatni. Korábban többen taxishiánytól tartottak bár azt már több hónappal a határidő lejárta előtt tudni lehetett, hogy az üzemeltetők nem hagyták az utolsó pillanatra a cserét. Ettől függetlenül decemberben Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke még 5600 érvényes taxiengedélyről beszélt, január közepén pedig már alig volt több 5200-nál. Több száz taxis dönthetett úgy, hogy nem vág bele egy újabb autó megvételébe, vagy fizeti ki a bérleti díjat.

Ez tetten érhető abban is, hogy manapság sokan panaszkodnak amiatt, hogy nehéz autót kapni csúcsidőben. A szakma nem vonzó, az Ubert is kizavarták, miközben a bérek és a turizmus teljesítménye is növekszik.

Hányan próbálkoztak?

Lapunk annak igyekezett utánajárni, hogy vajon hány taxis próbálkozott meg azzal, hogy 2018 januárjában is olyan autóval dolgozzon, amelynek környezetvédelmi besorolása nem felel meg a követelményeknek.

A Budapesti Közlekedési Központ ellenőrei csak azt tudják megállapítani, hogy az adott autó rendelkezik-e érvényes taxiállomás-használati hozzájárulással, vagy sem. Arról sajnos nem vezetnek statisztikát, hogy mi miatt volt érvénytelen az engedély.

A BKK 2017-ben  átlagosan mintegy 250 ellenőrzést végzett, ezek  70-75 százaléka tárt fel különböző szintű vétséget. Januárban ez az arány 80 százalék volt - írták lapunknak.

Ennél ugyanakkor sokkal beszédesebb, hogy míg 2017-ben havonta átlagosan 35 alkalommal állapították meg, hogy egy taxisnak nem volt érvényes taxiállomás-használati hozzájárulása, addig ez a szám idén januárban 47 volt, vagyis 34 százalékkal magasabb (miközben kevesebb az engedély). Ebbe ugyanakkor más jogsértések is beletartozhattak, nem csak az, hogy például Euro 4-es kocsival dolgozott az illető.

Így néz ki a taxiállomány

A Budapest Közút januári adatai szerint az autók nagy többsége, 3883 darab Euro 5-ös. Második helyen a hibridek állnak, összesen 645 darab, Euro 6-osból 368, CNG-ből 250, tisztán elektromosból pedig 63 fut az utakon.

A hatályos rendelet szerint a taxik motorja legalább 55 kilowatt (74 lóerő) kell, hogy legyen. A hibrid hajtású kocsiknál az együttes teljesítményt kell figyelembe venni. Az autók minimális tengelytávja 2550 milliméter, a csomagtér űrtartalma kombi és egyterű esetében legalább 390 liter, nem kombi esetében pedig 430 liter kell, hogy legyen. Az elektromos és hibrid autóknál megelégszenek 300 literrel.

A márkák szerinti bontásból kiderül, hogy jelenleg messze a Renault Megane kombi/Renault Fluance család a legnépszerűbb kocsi a budapesti taxisok körében. A Toyota Prius (hibrid) a második, harmadik helyen pedig ott a hazai autópiac nagy kedvence, a Skoda Octavia.

A fővárosi taxiállomány
TípusDarabszám
Megane/Fluance652
Toyota Prius, Prius Plus, Prius Plug-in Hybrid549
Skoda Octavia499
Ford Focus435
Ford Mondeo394
Opel Zafira340
Volkwagen Touran229
Opel Astra205
Volkwagen Passat166
Mercedes E-osztály148
Volkwagen Caddy136
Citroën C4 Picasso, Grand Picasso122
Toyota Auris, Corolla108
Peugeot 308106
Skoda Superb89
Renault Megane Scenic75
Nissan Leaf62
Dacia Logan60
Citroën C550
Ford C-Max, C-Max Grand46
Kia Ceed44
Dacia Lodgy43
Peugeot 500843
Peugeot 508, 40735
Citroën C-Elysée34
Volkwagen Golf33
Renault Laguna31
Citroën C429
Fiat Linea27
Chevrolet Orlando24
Ford Galaxy20
Suzuki SX4 S-Cross20
Toyota Verso20
Hyundai I3020
Chevrolet Cruze19
Dacia Duster18
Peugeot 30118
Toyota Avensis16
Opel Insignia16
Ford S-Max13
Renault Clio13
©koda Rapid13
Volkwagen Sharan13
Citroën Berlingo11
Renault Espace11
Kia Carens10
Volkwagen Jetta9
Seat Alhambra8
Audi A67
Seat Altea, Altea XL7
Hyundai I40, Elantra7
Fiat Tipo6
Skoda Roomster6
Seat Exeo6
Peugeot 8075
Nissan NV200, E-NV2005
Mercedes C-osztály5
Mercedes B-osztály4
Dacia Dokker3
Fiat Doblo3
Mazda63
Opel Meriva3
Opel Vivaro3
Renault Traffic3
Renault Kangoo3
Alfa Romeo 1593
Opel Combo3
Audi A42
Citroën Jumpy2
Kia Sportage2
Mazda52
Mitsubishi Outlander2
Peugeot 30082
BMW 5-ös sorozat2
Honda Civic2
Mercedes V-osztály2
Volvo V502
Citroën C81
Ford Tourneo1
Ford Kuga1
Ford Transit1
Honda C-RV1
Kia Optima1
Lexus CT 200 H1
Mazda CX-51
Hyundai Ioniq1
Mercedes A-osztály1
Nissan Primastar1
Nissan Qasquai1
Mitsubishi ASX1
Peugeot Partner1
Renault Latitude1
Opel Antara1
Seat Leon1
Skoda Kodiaq1
Skoda Yeti1
Toyota Rav-41
Volkwagen Transporter1
Forrás: Budapest Közút

A kép forrása: Napi.hu/Szabó Dániel

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

tarosPifta, 2018.02.16 09:36

Taxisok!
Elegetek van a bürokráciasnövelésből?
Szavazzatok a fidesz ellen!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

troll, 2018.02.15 17:22

budapesten extrém alacsonyak a taxitarifák, 5-10 euroért egész nagy távolságokra el lehet menni, míg egy ugyanilyen fuvar oslóban, kopenhágában , londonban vagy párizsban 50-100 euro.

pedig az autó és az üzemanyag ugyanannyiba kerül itt is.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html