Ismét megy a sumákolás a BKV digitális jegyei körül

A budapesti főpolgármester tavaly bevallotta, hogy a BKK Zrt. félrevezette az e-jeggyel kapcsolatban, a jelek szerint most sem szóltak neki, hogy a már elindult mobiljegy nem az - állapította meg az Mfor.hu.
Domokos László, 2019. szeptember 4. szerda, 08:59
Fotó: Napi.hu - Katona Vanda - Képünk illusztráció.

Hétfőn jelentették be, hogy a fővárosi közösségi közlekedési mobiljegy próbaalkalmazással hétfőtől a 100E reptéri járatra szóló jegy mellett újabb három jegytípus - a 24 órás, a 72 órás jegy, valamint a Budapest-hetijegy is - megvásárolható mobiltelefonon.

Csakhogy ezt az újfajta jegytípust még a járművezetők sem ismerik. A BKK honlapján hétfőn megjelent ugyan egy beharangozó a nyár elején indított fővárosi közlekedési mobiljegy pilotprojekt új díjtermékeiről, de a használatról csupán annyit közölnek, hogy ezek a díjtermékek "mobilapplikáción keresztül" vásárolhatóak meg "bárhol, bármikor". Az alkalmazás amúgy a mobilparkolást is bonyolító Nemzeti Mobilfizetési Zrt. honlapjáról, a közlekedési mobiljegy fül alatt tölthető le. Az így vásárolt mobiljegyet a járművön érvényesíteni kell a vezetőfülkére vagy az első ajtó mellé felragasztott qr-kód beolvasásával.

A nehézkes használat az idő múltával könnyedebbé válhat, de ettől a mobiljegy nem lesz elektronikus jegyrendszer - írta a portál. Igaz, a BKK és a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. nem is akarja akként eladni: utóbbi, a Nemzeti Elektronikus Jegyrendszertől (NEJP) elkülönülten jeleníti meg, a BKK pedig az e-jegyrendszert fedő RIGO helyett a Fővárosi integrált viteldíjbeszedési elektronikus rendszer (FVR) részeként határozza meg a mobiljegyet.

A mobiljegy tehát nem az, amit korábban elektronikus jegyrendszerként beharangoztak. Az e-jegy az utazási egyenleget elektronikusan, a RIGO központi elszámoló rendszerében tartotta volna nyilván, az ott vezetett számláról vonta volna le az igénybe vett szolgáltatás ellenértékét. A papír alapú bérletigazolványt egy névvel és fényképpel ellátott, nem átruházható közlekedési kártya váltotta volna fel. De minden más termék is ezzel a megszemélyesített közlekedési kártyával lett volna megvásárolható. Arról már nem is beszélve, hogy a díjfizetés időalapú lett volna - jegyezte meg az Mfor.hu.

Mindehhez képest most itt van a mobiljegy, ami valójában a meglévő díjtermékek virtuális változata, lényegét tekintve az önkormányzati választásokra készült kampányelem. Bevezetéséről idén áprilisban írt alá egy megállapodást Pintér Sándor belügyminiszter és Tarlós István főpolgármester.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Mekelekke, 2019.09.04 11:28

Ez a két dolog nagyon különböző: hogyan lehet egy problémát hatékonyan megoldani vagy hogyan lehet egy valós problémára hivatkozva a lehető legtöbb állami pénzt magánzsebbe átcsúsztatni.
Általános szabály: a hatékony (egyszerű, gyors, olcsó, stb) megoldásokat javaslókat sürgősen ki kell rúgni minden olyan pozícióból, ahol állami pénzeket lehet nagy tételben lenyúlni. A BKV-nál ez valószínűleg már sok-sok évvel ezelőtt megtörtént.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html