Erős kritikát kapott a debreceni BMW-gyár

Ezzel a beruházással valójában nem a magyar gazdaság és társadalom, hanem a BMW versenyképessége nő - értékelte a múlt héten bejelentett debreceni autógyárépítést Csath Magdolna, a Szent István Egyetem professor emeritusa a Magyar Hangnak. A közgazdász szerint nem jó, hogy megint nem tudásalapú munkahelyek jönnek létre.
Szabó Dániel, 2018. augusztus 10. péntek, 11:51

A BMW-gyár magyarországi letelepedésével túlságosan függeni fog a magyar gazdaság a járműipartól, ami igen nagy veszélyt jelent. Csath emelett hiányolja azt az átfogó nemzetstratégiát, amely a tudásalapú társadalom felé segítené az országot, pedig a gondolkodó, kreatív és intelligens emberek országává kell válni.

A közgazdász szerint problémás, hogy bár közpénzről van szó, nem tudni, mekkora állami támogatást kapott a bajor cég, hogy itt létesíti a gyárát. Azonban abból, hogy a létesítésért szintén versengő szlovákok harmincszázalékos állami támogatást ígértek, de mégis Debrecent választotta a cég, arra gondol, hogy ennél többet ajánlott a magyar kormány. (Korábban Vértes András közgazdász a hasonló munkahely-mennyiséget teremtő Apollo Tyres kedvezményei alapján úgy becsülte, hogy 30 milliárd forint lehetett az összes pénzbeli támogatás, ami azt is jelentené, hogy 4-5 évnyi bérköltséget tenne ki az állami segítség.)

"Az állami támogatás biztosan jelentős terhet jelent a büdzsé számára, de kérdés az is, hogy mekkora értékű a termőföld, amelyet kivonnak a termelésből, illetve hogy ezért mennyit fizet az autógyár. Azt sem tudjuk, hogy kap-e adókedvezményt, s ha igen, mekkorát és mennyi ideig. Vagyis ismerni kellene a részletes adatokat, azaz hogy mibe kerül összességében a költségvetésnek a beruházás, és mikorra térül meg" - vélekedett a lapnak Csath Magdolna.

Azt is kifogásolja a szakértő, hogy újabb összeszerelő munkahelyekről van szó, ráadásul a géppark már nagymértékben robotizált lesz, így sokkal kevesebb emberre lesz szükség a működtetéséhez. Attól is tart a közgazdász, hogy a beszállítók valószínűleg szintén nem a kutatás-fejlesztést végzik majd a BMW számára. Ez pedig így ellentmond azoknak a kormányzati kijelentéseknek, amelyek szerint a nagy hozzáadott értékű termelés felé kell elmozdulni.

"A harmadik kérdés, hogy miként befolyásolja ez a befektetés a gazdaság szerkezetét. Pillanatnyilag a magyarországi export mintegy harminc százalékát teszi ki a járműipar. A BMW-gyár üzembe állásával ez akár negyven százalékra is emelkedhet, ami azért veszélyes, mert bármi történik a világpiacon, azt azonnal megérzi az autóipar" - fejezte ki aggodalmát Csath, aki emellett azt is elmondta, hogy a BMW versenyképessége nő azáltal, hogy olcsón gyártathat Magyarországon, az ország esetében viszont ez nem elmondható.

A fotó forrása: Alexander Heinl/dpa/AFP.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

europeer, 2018.08.11 13:09

"az országot, pedig a gondolkodó, kreatív és intelligens emberek országává kell válni."
Sajnos, az nem fog menni, mert a zemberek túlnyomó többsége egy agyatlan ősbunkó.
Látványos visszaigazolást kapunk a közlekedésben, a boltokban, iskolákban, munkahelyeken, bárhol.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

matyi2010, 2018.08.11 08:14

laci_52, 2018. augusztus 10., péntek 22:44
Bár igaz amit írsz, de sajnos csak a befizetett adókból és járulékokból kapott nyugdíj egy részét fizeted vissza adóként... Ezt próbáltam az előbb levezetni: a gyerekek és a nyugdíjasok mellett az egészségügyet, oktatást rendvédelmet stb IS a versenyszféra adófizetői tartják el, és kiemelten fontos az exportra termelő vállalkozások szerepe, ami nem csupán újraelosztja a gazdaságban megtermelt jövedelmet. Aminek 80%-a az ostoba, egybites agyú, marxista polgazdon nevelkedett önjelölt és tényleges közgazdász "professzor" által támadott "alacsony hatékonyságú" "rabszolgatartó" multi.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

lordofearth, 2018.08.11 07:45

@lordofearth:
Ilyenkor egy ilyen beruházás kapcsán bevett szokás az, hogy meghálálják a lobby segítséget. A munkásokat éhbérért, a "támogatókat" súlyos milliókkal fizetik meg.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

lordofearth, 2018.08.11 07:44

@laci_52:
Igen lesznek olyanok, akik zsíros álláshoz fognak jutni a BMW-gyárban. Például 50% Lajos, akik kap majd rejtett tanácsadói állást, meghálálva azt a "támogatást"amit az ügyben nyújtott.

A családtagjai, barátai, barátnői, stb. akik majd ugyanebből kifolyólag rejtett takarítói állást kapnak, hiszen a legjobban a sepréshez értenek, mindenhonnan kiseprik a pénzt.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

laci_52, 2018.08.10 22:44

@Czirok_a_gasztroblogger: Tévedsz, én is adózok, például minden megvett kiló kenyér után fizetek áfát, sör vagy üzemanyag után jövedéki adót is. Meg még egy csomó egyéb adót is fizetek: gépjárműadó, baleseti adó stb.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html