Az elmúlt időszakban jelentősen bővült a Budapesti Békéltető Testülethez (BBT) fordulók száma, mintegy két hónapja immár civil szervezetek, társasházak, lakásszövetkezetek, egyházak, mikro-, kis- és középvállalkozások is fordulhatnak panaszaikkal a testületekhez. A korábbi tapasztalatok szerint elsősorban gazdálkodó szervek, így kft.-k, bt.-k kértek segítséget, de emellett folyamatosan emelkedik a társasházi megkeresések száma is − mondta dr. Baranovszky György, a BBT elnöke. Az utóbbiak esetében a testület szakembereinek elsősorban a közüzemi számlázás körüli vitás kérdések rendezésében kell közreműködni.

A tavalyi első félévben regisztrált 1377 ügy után idén 1619-re nőtt a BBT-hez érkezett megkeresések száma az első hat hónapban, és ez a szám azóta is folyamatosan emelkedik. A leggyakrabban továbbra is műszaki, ruházati cikkek jótállásával, szavatosságával, parkolási társaságok tevékenységével kapcsolatban érkeznek megkeresések a testülethez. Az év elején, a Malév-csőd miatt ugrott meg jelentősen az ügyek száma, a januári 395 után februárban 876 megkeresés érkezett. Egyre több a tanfolyamokkal kapcsolatos vita, ami korábban egyáltalán nem volt jellemző. A leggyakoribb probléma, hogy a meghirdetett kurzusok nem indulnak el, vagy a tandíjat befizetők nem azt kapják a pénzükért, amire számítottak, a szervezők pedig nem hajlandók visszaadni a tandíj arányos részét − számol be a tapasztalatokról dr. Baranovszky György, aki úgy véli, a 30 szakemberből álló budapesti testület a megnövekedett ügyszám ellenére is képes ellátni feladatait.

Az illetékességi kör most már gyakorlatilag a fogyasztóvédelem teljes területét lefedi. Egyre többen tudnak arról, hogy van egy fórum, ahol ingyenes, gyors segítséget kaphatnak, és élnek is a lehetőséggel − tette hozzá a szakember. A testülethez telefonon és e-mailben is lehet a fordulni, de jelentős, az ügyek mintegy harmada a személyes megkeresések aránya. Az emberek igénylik, hogy leülhessenek valakivel, aki meghallgatja a problémájukat, és nyugodtan, objektív hozzáállással segít megoldást keresni − mondja a testület elnöke.

A békéltető testületek várhatóan még az idén szorosabbra fűzik együttműködésüket a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósággal (NFH) is, ami tovább javíthatja a vállalkozások együttműködési hajlandóságát a vitás kérdések rendezésében. Az eljárások után egy kérdőív segítségével az érintett felek véleményét is megkérdezik a békéltetés előnyeiről, hátrányairól. Az így összegyűjtött információk révén fokozatosan javítható a vitarendezés hatékonysága.

A BBT-hez október közepéig 2547 ügy érkezett egyéb szolgáltatással, kereskedelemmel, építőipari, közüzemi vitával kapcsolatban. Annak ellenére, hogy a szervezet illetékessége a pénzügyi-biztosítási területen már megszűnt, több tucat ilyen témájú beadványt is kaptak.

A leggyakrabban továbbra is műszaki, ruházati cikkek jótállásával, szavatosságával, parkolási társaságok tevékenységével kapcsolatban érkeznek megkeresések a testülethez.
Kép: Napi Gazdaság, Földi D. Attila