Forintosított hitelesek, figyelem: így érdemes bankot választani!

Megkapta az elszámolólevelét a bankjától? Akkor jó, ha képbe kerül a folytatásról! Ebben segítünk.
Napi.hu, 2015. június 19. péntek, 11:55
Fotó: Napi.hu

A pénzügyi intézmények többsége - bizonyos a törvény által engedélyezett kivételektől eltekintve - legkésőbb április 30-ig postára adta a deviza alapú fogyasztói kölcsönszerződések elszámolásában érintett ügyfeleiknek az elszámolási tájékoztatókat. Mindez korábban soha nem látott logisztikai feladatot jelentett számukra.

 

  • Ebben a cikkben azt jártuk körül, hogy melyek a devizahitelesek legfontosabb teendői; melyek a legfontosabb dátumok; hogyan számolják ki a bankok a visszatérítést; valamint mi a teendő, ha nem érkezik meg a levél.
  • Ebben az írásban pedig azt mutattuk meg, hogy mi olvasható az elszámolólevélben; melyek a legfontosabb határidők; a speciális helyzetek; milyen formában érkezik majd a visszatérítés.
  • Ebben pedig azt, hogy milyen fontosabb határidők vannak az egész folyamatban, valamint mi a teendő, ha valaki nem ért egyet a pénzügyi intézménytől kapott elszámolási tájékoztatóval.
  • Majd itt kérdések és válaszok formájában azt mutattuk be, hogy mire terjed ki az elszámolás, mikortól és hogyan változik a havi törlesztőrészlet, valamint hogyan alakul a jövőben a hitel.

 

Most pedig az Erste Bank segítségével egy kulcsfontosságú momentumról írunk: arról, hogyan érdemes bankot választani, ha megérkezett a devizaalapú jelzálogkölcsön szerződéssel kapcsolatos elszámolólevél. Ugyanis az elszámolás vissza nem térő alkalmat jelent a bankváltásra, hiszen a meglévő hitel felmondásáért (hitelkiváltásáért) ebben az időszakban a felmondással érintett bank semmilyen költséget, díjat nem számolhat fel, tehát az teljesen ingyenes.

Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy az ügyfelek számára az elszámolás és a forintosítás mekkora lehetőséget jelent arra, hogy - a még kedvezőbb hitelkondíciók érdekében - új bankot válasszanak az ügyfelek. Érdemes tehát körülnézni a piacon.

Ha átszerződne egy másik bankhoz:

  • a jelzálogkölcsön-szerződés módosulásától számított 60 napos határidővel mondhatja fel a szerződést.
  • a felmondástól számított 90 napon belül végtörlesztheti kedvezményes feltételek mellett hitelét és szerződhet át új bankjához.

És mi számít a módosulás napjának?

1. Ha az ügyfél a forintosítási és kamatszabályok alkalmazásának mellőzését kezdeményezte, azonban az ügyfél nem felel meg a jogszabályi feltételeknek, akkor a bank elutasító levele kézhezvételét követő nap.

2. Deviza vagy devizaalapú jelzálogkölcsön-szerződésnél - amennyiben a fogyasztó nem kezdeményezi a forintosítási és kamatszabályok alkalmazásának mellőzését - akkor az elszámolólevél kézhezvételét követő 31. nap.

3. Minden más esetben az elszámolólevél kézhezvételét követő nap.

Mi alapján lehet eldönteni, hogy megéri a forintosított hitelét kedvezményesen újra cserélni?

Több szempontot is érdemes mérlegelni a döntés meghozatalánál:

  • milyen az elérhető kamatszint,
  • mekkora az ügyfél jövedelme,
  • milyen a hitelösszegnek az ingatlan értékéhez viszonyított aránya - ez rendszerint a kezdeti érték körül lehet az árfolyamgyengülés és az elszámolás következtében.

A bankok elsősorban a jó adósokért versenyeznek, így vélhetően azoknak érdemes főként körülnézniük a különböző ajánlatok között, akik a korábbiakban is pontosan törlesztették a hitelüket.

A jogszabályok alapján a forintosított hitel törlesztőrészletét a referenciakamat és a felár mértéke határozza meg. Ezek kamatát a 3 havi Buborhoz kötik, tehát ezzel együtt változhat. A kamatfelár 16 év feletti hátralévő futamidejű hitel esetében 5 évente, 9-16 éves hátralévő futamidejű hitel esetében 4 évente, 3-9 év éves hátralévő futamidejű hitel esetében pedig 3 évente módosítható, ezt nevezik kamatfelár-periódusnak. A referenciakamat referencia kamatperiódusonként automatikusan változik, a felár kamatfelár periódusonként az MNB által elfogadott kamatváltozási mutatónak megfelelően, kamatperiódusonként módosulhat.

Fontos azt is fejben tartani, hogy a valós eredmény érdekében a meglévő hitelt mindig az azonos futamidejű hitellel lehet csak korrekten összevetni.

Ha Erste-ügyfélként szeretne több információt a folyamatról, online, telefonon és személyesen is tájékozódhat!
A forintositas.hu oldalon részletes információt talál az elszámolásról, annak törvényi hátteréről, az MNB által közétett anyagokról és teendőkről, valamint a legfrissebb híreket is nyomon követheti. E-mail üzenetet küldhet, vagy ingyenes, internet alapú hívást kezdeményezhet.
Telefonon a 06 40 222 222 telefonszámon áll a bank rendelkezésre, válassza a 6-os menüpontot!
Ha személyesen szeretne felvilágosítást kapni, keresse fel bármelyik Erste bankfiókot; hozza magával személyi igazolványát, lakcímkártyáját, valamint az elszámolásban érintett szerződésének azonosító számát.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Trambulin, 2015.06.19 20:19

@rw2: A már meglévőért egyrészt minek, másrészt az elszámolólevéllel tett egy ajánlatot az ügyfelének. Értelem szerint arra vár, hogy erre mit reagál az ügyfél.
Senkit sem akadályoz meg abban egy ügyfelet se a bankja, hogy besétáljon hozzájuk és azt mondja talált jobbat, de marad ha módosítják az ajánlatukat.
Aztán ha nem, akkor nem. Ha mégis, akkor még jobb.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rw2, 2015.06.19 12:04

Az Erste pont nem igazán versenyzik saját meglevő ügyfeleiért, mondhatnám szarik rájuk.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html